به گزارش خبرنگار مهر، حجتالاسلام قاسم جعفرزاده عصر سهشنبه در همایش نقش هویت شیعی در همبستگی آذریهای جهان در دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل اظهار کرد: کشور آذربایجان به عنوان مرکزیت حضور آذریها امروز به کانون نشر اندیشههای شیعی و اسلامی تبدیل شده که در دهههای اخیر شرایط این کشور متفاوت از دهههای گذشته بوده است.
وی با بیان اینکه در ۳ دهه گذشته جایگاه شیعی کشور آذربایجان و دفاع مردم این منطقه از حریم اسلام قابل تقدیر است، تصریح کرد: در برهه اول ما شاهد ورود اندیشه شیعی به کشور آذربایجان بودیم که به عنوان یک اندیشه ناب تصری و توسعه پیدا کرده است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل گفت: هر چند در ایران از زمان صفویه مکتب تشیع با هویتی مشخص گسترش یافته و به تحکیم اندیشههای اسلامی منجر شده اما در سالهای قبل از آن نیز در منطقه آذربایجان شاهد بروز و ظهور اندیشه شیعی و اسلامی بودیم.
حجتالاسلام جعفرزاده افزود: مکتب اسلام همواره حامی پابرهنگان و مظلومان بوده و مبنای اندیشه اسلامی نیز همین الگو بوده هر چند که در طول تاریخ برخی افکار و اندیشههای آلوده سعی کردند به این حرکت خودجوش مردمی شکل و جریان انحرافی ببخشند.
وی توجه به مبانی عقلانی و معرفتی را در انتشار اندیشه ناب اسلامی و شیعی یادآور شد و خاطر نشان کرد: برخلاف تبلیغات منفی دشمنان ورود تشیع به کشور آذربایجان جبری نبوده بلکه در دوره اشغال کمونیسم و دو قطبی جریان غرب و شرق همیشه مردم مسلمان آذربایجان توانستند از هویت خود دفاع کنند.
حجتالاسلام جعفرزاده در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: هر چند در مقطع حاکمیت کمونیسم حتی مدارس و مساجد کشور آذربایجان تغییر ماهیت داده بود و دشمنان سعی میکردند تا مبارزهای عملی با علمای دینی و مکاتب ارزشی داشته باشند اما با فروپاشی کمونیسم و بیرون آمدن آذربایجان از دوره خفگان شاهد شکلگیری مکتب با هویت شیعی در این منطقه بودیم.
وی بیان کرد: علما سعی میکردند با برپایی مجالس خانگی تربیت دینی را به عنوان یک اصل اساسی مورد توجه قرار داده و همواره عشق به اهل بیت به ویژه سیدالشهدا (ع) زمینه دفاع از حق و حقیقت را فراهم کرده بود.
حجتالاسلام جعفرزاده ادامه داد: امروز نیز به رغم همه تبلیغات منفی علیه تشیع و مکتب اسلام، مسلمانان سعی میکنند تا هویت شیعی و اعتقادی خود را حفظ کرده و زمینه دفاع از الگوها و معیارهای اسلامی را به وجود آورند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل شیعه را شمشیری برنده در برابر حاکمان و ظالمان روزگار توصیف کرد و گفت: بزرگترین هویت مکتب شیعی همین مبارزه عملی با ظلم و جور بوده است.