آیین رونمایی از کتاب «گزیده آثار فرامرز پیلارام» به نویسندگی توکا ملکی، کیانوش معتقدی و غلامحسین نامی با ترجمه سحر دولتشاهی در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیین رونمایی از کتاب «گزیده آثار پیلارام» به نویسندگی توکا ملکی، کیانوش معتقدی و غلامحسین نامی با ترجمه سحر دولتشاهی، روز جمعه اول بهمن ماه، از ساعت ۱۷ در سالن جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

فرامرز پیلارام متولد ۱۳۱۵، نقاش و خوشنویس ایرانی بود که در سال ۱۳۶۲ درگذشت. وی از پیشگامان جنبش سقاخانه و در زمره نخستین کسانی بود که ویژگی‌ها و امکانات صوری خط نوشته و یا خوشنویسی ایرانی را در نقاشی نوگرای ایرانی آزموده است.

کتاب «گزیده آثار فرامرز پیلارام» در ۳۴۸ صفحه و به همت انتشارات نظر به بازار نشر عرضه شده است.

در توضیح و معرفی این کتاب آمده است: او و بسیاری از هم‌نسلانش، با تلاش برای یافتن زبانی تازه در بستر فرهنگ ایرانی، به دنبال پیوند گذشته با زمانه‌ای بودند که در آن معنای زندگی و نگریستن در حال تحول و دگردیسی بود. هنرمندانی چون پیلارام، با نگاه با کنشگران هنر در جهان خارج از جهان ایرانی خود، زبانی می‌جستند که نه بر مدار بیگانگی با گذشته خود بگردد و نه بر محور زیبایی‌شناسی خطاطان پیشین. پس پیلارام را می‌توان هنرمند خوش‌نگاری قلمداد کرد که تحولی در زبان و بیان خط به وجود آورد؛ چنان تحولی که هر چند سنت‌گرایان در برابرش سکوت کردند، سرانجام جریان خط‌نقاشی به مثابه زبانی خلاق در هنر ایرانی از دل آن زاده شد.