خبرگزاری مهر - گروه هنر- عطیه مؤذن: «هفت روز سیما» عنوان بسته خبری-تحلیلی ویژهای است که در پایان هر هفته به بازخوانی اهم تحولات خبری مرتبط با متن و حاشیه تولیدات صداوسیما و اتفاقات پیرامونی آن در طول هفته میپردازد.
در این بسته خبری هفتگی تلاش کردیم در کنار خبرهای رسمی فعالیت برنامهسازان و مدیران سیما، نیمنگاهی به حواشی رسانهای و حتی شایعاتی که بهرغم غیررسمی بودن میتوانستند در اخبار مرتبط با سیما تأثیرگذار باشند هم داشته باشیم.
امروز پنجشنبه ۷ بهمن ماه میتوانید با صد و دهمین بسته خبری «هفت روز سیما» در مرور متن و حاشیه اتفاقات تلویزیون و خارج از تلویزیون در هفتهای که گذشت، با ما همراه شوید.
چهره هفته؛ بهروز افخمی
بهروز افخمی معمولاً با تئوریهای شاذ و صریحی که درباره موضوعات دارد در صدر رسانهها قرار میگیرد این بار اما او به واسطه حواشی سریالی که ساخته است نه تنها در صدر قرار گرفت که برای معدود دفعات سخنانش واکنشهای رسمی هم به دنبال داشت.
افخمی امسال سریال رمضانی «رعد و برق» را روی آنتن شبکه پنج داشت که مدت زیادی هم بود درگیر ساختش بود. «رعد و برق» در بهمن ماه دو سال قبل یعنی سال ۹۸ کلید خورد و ابتدا به عنوان گزینه رمضانی شبکه پنج در سال ۹۹ و بعد در سال ۱۴۰۰ انتخاب شد.
با این حال با پخش اولین قسمتهای این سریال در رمضان به چالش خورد و سریال هر بار به دلیل آماده نبودن به تعویق افتاد. این اتفاق دو بار تکرار شد تا اینکه شبکه سریال را از کنداکتور رمضانی حذف و سریال دیگری جایگزین آن کرد و البته ماجرا به همین جا ختم نشد و حتی بعد از ماه رمضان نیز تا ماهها، تولید و تحویل سریال به شبکه به تعویق افتاد.
در این مدت هم خبر قطعی درباره پخش سریال و زمان اتمام فیلمبرداری یا تحویل آن به شبکه مطرح نمیشد.
چندی پیش بهروز افخمی در گفتگویی با یک برنامه رادیویی درباره سرنوشت این سریال موضعی گرفت و اعلام کرد که «بیتوجهی مدیریت شبکه ۵ سیما به انتظارات مردم و حرفهای من، باعث دلسردی شد و تصمیم گرفتم کیفیت کارم را فدای مدیریت شبکه ۵ سیما نکنم»
از طرف دیگر شبکه پنج نیز در جوابیهای صریح فرایند ذکر شده را برای این کارگردان یادآوری کرد و نوشت «بهروز افخمی، کارگردان سریال «رعد و برق» نسبت به تحویل باقیمانده این مجموعه ابراز بیمیلی کرده و به تعهدات خود عمل نکرده است.»
جوابیه شبکه پنج با صراحت و شفاف سازی نسبت به فرایند سریال سازی صادر شد و حتی اعلام کرد که گروه افخمی در آذرماه امسال هم در حال تصویربرداری سریال بوده است و بارها تعهد تحویل سریال نقض شده است!
هنوز افخمی پاسخ دیگری در پی این جوابیه ارائه نکرده است.
حاشیه هفته؛ سریال «جزیره» بدون پایان بندی
پایان بندی باز و بدون نتیجه سریال «جزیره» دومین ساخته سیروس مقدم در شبکه خانگی این هفته سوژه شبکههای اجتماعی و رسانهها شد. این پایان بندی باز البته نه از نوع سینمای اصغر فرهادی بلکه گونه جدیدی در سریال سازی است که به جای اینکه گرههای سریال را باز کند قصهها و اتفاقات جدیدی را هم خلق کرد و درست در نقطهای که مخاطب فکر میکرد هنوز قرار است این ماجراها به سرانجام برسد تیتراژ قسمت پایانی سریال به پخش رسید.
سریال «جزیره» البته اولین سریال در شبکه خانگی نیست که بدون پایان مشخص تمام میشود و فصل دوم هم ندارد پیش از این هم سریالهای دیگری بودهاند که یک باره تمام شدهاند و دلیلش هم اختلاف عوامل، نبود بودجه و حتی عدم استقبال از قصه و سریال بوده است که به نظر میرسد درباره «جزیره» بیشتر دلیل آخری غالب بوده است.
در همین یک سال اخیر «قبله عالم» و «مردم معمولی» از طرف پلتفرم پخشکننده پایان یافتند و فصل دومی نداشتند. در سالهای گذشته نیز سریال «رقص روی شیشه» مورد عجیبی از این نمونهها بود که قسمت پایانی با یک نریشن و بدون نمایش تصویری از سرانجام برخی از شخصیتها به صورت دفعی و ناگهانی به پایان رسید و البته هنوز هم رکورد عجیب سریال بدون پایان بندی در اختیار «قهوه تلخ» و مهران مدیری قرار دارد.
خود سیروس مقدم هم حالا دارد رکورددار سریالهای نیمه تمام میشود. مقدم پیش از این سریال «خواب زده» را در شبکه خانگی داشت که ابتدا قرار بود در ۲ فصل ساخته شود اما در طول پخش و عرضه نه تنها مورد توجه قرار نگرفت که حتی کسی جویای پایان بندی فصل اول و حتی ادامه فصل دوم آن هم نشد.
به نظر میرسد ساترا باید نظارت بیشتری روی سریالهای شبکه خانگی از ابتدا تا پایان بندی و حتی روند قصه داشته باشد تا مخاطبی که از ابتدا تا انتهای یک سریال هزینه پرداخت میکند یک باره هزینههای مادی و زمانی که برای سریال مورد علاقهاش میگذارد به فنا نرود.
اتفاق هفته؛ پیوستن صداوسیما به سامانه شفافیت
«ممنون از آقای پیمان جبلی بابت تمکین به قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات و پایان دادن به دوره فرار از پاسخگویی. با امید پیوستن چند دستگاه فراری دیگر به سامانه http://iranfoia.ir» این توئیتی بود که این هفته حسین انتظامی دبیر کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات منتشر کرد و از پیوستن صداوسیما به سامانه «http://iranfoia.ir» خبر داد.
انتظامی پیش از این و در تابستان سال جاری با اظهار تأسف از اینکه خیلی از دستگاهها هنوز به این سامانه نپیوستهاند با اشاره به اینکه روند اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات رشد داشته اما هنوز راضیکننده نیست در توئیتر نوشته بود: «بعضی پاسخها نامربوط است. دستگاههای متعددی به ویژه آنها که فعالیت گسترده اقتصادی دارند؛ هنوزبه https://iranfoia.ir نپیوستهاند تا در معرض پاسخگویی اجباری قرار گیرند. فشار افکار عمومی را میطلبد.»
کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات براساس وظیفهای که قانون بر عهده آن گذاشته تنها نهادی است که به صورت قانونی و تخصصی برای اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات و آئین نامههای اجرایی مرتبط در کشور فعالیت میکند.
قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات مصوب ۱۳۸۷ مجلس شورای اسلامی پس از کم توجهی و توقف چند ساله، در سال ۹۳ توسط رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شد. این قانون، تنها قانون ناظر بر شفافیت امور عمومی در کشور است و برای همه شهروندان حق دسترسی بدون تبعیض به اطلاعات با ماهیت عمومی را، شناسایی کرده است که این موضوع یکی از مهمترین مصادیق تحقق حقوق شهروندی در نظام حقوقی ایران تبدیل شده است.
اکنون پس از طی دورهای ۴ ساله بیش از ۱۶۰۰ دستگاه و مؤسسه مشمول قانون به این سامانه پیوستهاند و از مجرای آن به درخواستهای اطلاعات شهروندان پاسخ میدهند.
نکته هفته؛ حیرت از برخی سریالهای شبکه خانگی
این هفته پیمان جبلی رئیس صداوسیما نشستی را با محمد خزاعی داشت و رئیس سازمان سینمایی کشور به همراه جمعی از مدیران این سازمان به منظور تبادل نظر و هم اندیشی پیرامون گسترش فضای همکاریها و تعاملات دو سازمان صدا و سیما و سینما به دیدار پیمان جبلی رئیس رسانه ملی رفت.
وی با بیان اینکه اکثر مردم از وضعیت فرهنگی در کشور راضی نیستند و البته که این نظر رهبری نیز هست، گفت: «این وضعیت نابهسامان فرهنگی دغدغه مشترک بین مردم، رهبری و مسئولین نهادهای فرهنگی خواهد بود. در بخش نمایش خانگی در دولت قبل فیلمها و سریالهایی مجوز گرفتهاند، که وقتی فیلمنامهشان را میخوانیم، دچار حیرت میشویم چه برسد به اینکه این آثار ساخته شوند، در چنین شرایطی مسئولین سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با نگاه ارزشی و انقلابی مجبورند فیلمهایی را اکران کنند که ذاتاً با آن همسو نیستند.»
این سخنان جبلی رئیس سازمان صداوسیما خیلی زود مورد توجه شبکههای اجتماعی و رسانهها قرار گرفت و بعضی هم خواستار توجه و رصد بیشتر سریالها در صداوسیما البته از منظر کیفیت و ارتقای سطح استانداردها شدند.
اگرچه فیلمنامهها و سریالهای شبکه نمایش خانگی حتماً نیاز به نظارت جدی و کار ویژه فرهنگی دارد تا با ارزشهای جمعی و خانوادگی در تضاد و تناقض نباشد اما خوب است که در خود صداوسیما هم توجه بیشتری صورت بگیرد تا سریالهای تلویزیونی بتواند حداقلهایی از سرگرمی، جذابیت و حتی ارزش افزودهای برای مخاطب به بار بیاورد.
نکتهای که البته جلسات پشت پردهای صداوسیما نشان داده است که جبلی روی آن تاکید دارد و در همین چند ماه حضورش تاکنون دو بار به پشت صحنه سریال «سلمان فارسی» داوود میرباقری رفته است و باید از این پس دید که خروجی سریالهای تلویزیونی در یکی دو سل آینده و با سکانداری جبلی چه سمت و سویی خواهد داشت.
پیشنهاد هفته؛ پرانتز خبر
برنامه «پرانتز خبر» برنامه جدیدی است که به تازگی روی آنتن رادیو نمایش میرود و مارال دوستی اجرا، سردبیری و تهیه کنندگی اش را بر عهده دارد.
«پرانتز خبر» برنامه مستند خبری رادیو نمایش در حوزه فرهنگ و هنر (سینما، تلویزیون، تئاتر، انیمیشن و تجسمی) است که به گفتگو با اهالی فرهنگ و هنر، نقد و بررسی و پیگیری مطالب مربوط به این حوزه میپردازد.
«پرانتز خبر» با اجرای مارال دوستی، هر روز ساعت ۹ تا ۱۰ صبح به صورت زنده به روی آنتن رادیو نمایش میرود.
مارال دوستی هر جمعه شب «پرانتز باز» را هم روی آنتن شبکه نمایش دارد که به تهیه کنندگی و سردبیری او و با چند کارشناس حوزه فرهنگ و هنر پخش میشود و از ویژگیهای این برنامه این است که هر بار به یک موضوع از جریان سینمای کشور میپردازد. این برنامه گفتگوهایی هم با بسیاری از صاحب نظران، سینماگران و فعالان عرصه هنر و سینما دارد که شاید حتی برخی به راحتی در برنامههای تلویزیونی نیز حاضر به مصاحبه نیستند.
از طرفی این برنامه هم برای نابینایان و هم برای ناشنوایان تدابیر ویژهای دارد تا بتوانند از برنامه بهره مند شوند. به طور مثال قسمتهایی از برنامه به صورت زنده و از طریق شبکههای اجتماعی پخش شده است و حتی در برنامه شب یلدا کنسرت زنده این برنامه به صورت مستقیم برای ناشنوایان با زبان اشاره ترجمه شد که جزو معدود اتفاقات رادیویی و تلویزیونی از این جنس بود.