بیرجند- معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: رها شدگی پساب تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند در زمستان مشکل ساز شده است که باید سامان یابد.

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمدرضا طالبی روز شنبه در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی اظهارکرد: یکی از موضوعاتی که از سال‌ها قبل موجب نارضایی برخی از روستاییان شده و برای مردم مشکل ایجاد کرده است بحث پساب تصفیه خانه فاضلاب بیرجند است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه این پساب در زمستان به واسطه رها شدن تبعاتی را برای منطقه به همراه دارد، بیان‌کرد: باید نسبت به ساماندهی این پساب اقدام شود و در این زمینه حفاظت محیط زیست به عنوان ناظر و شرکت آب منطقه‌ای تکلیف دارند.

طالبی با اشاره به شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان در خراسان‌جنوبی طی سال گذشته ادامه‌داد: یکی از تحلیل‌ها در آن زمان این بود که رها شدن پساب علت این موضوع بوده است که البته در در نهایت این تحلیل به اثبات نرسید.

وی گفت: باید استفاده از میراث طبیعی و منابع طبیعی به گونه‌ای باشد که آیندگان نیز بتوانند از این مواهب استفاده کنند و ما نسبت به حراست از آن مسئولیت داریم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان‌جنوبی گفت: آلاینده‌های موتوری، تصرف‌های غیر قانونی، فرسایش خاک و بادهای ۱۲۰ روزه و بحث ریزگردها و… از موضوعات مهم زیست محیطی در خراسان جنوبی است که باید در این زمینه نظارت‌های دقیقی توسط سازمان محیط زیست صورت گیرد.

طالبی یادآور شد: در این موضوعات سازمان حفاظت محیط زیست باید از دستگاه‌ها و نهادهای مسئول در این امر مطالبه گری داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه حفاظت از گونه‌های جانوری از دیگر موضوعات مهم است، گفت: این اهمیت از آنجا ناشی می‌شود که در حوزه حیات وحش اگر به هر دلیل یک حفظ گونه جانوری به خطر افتاده یا منقرض شوند، جبران‌ناپذیر خواهد بود.