مشهد - رئیس حوزه هنری خراسان رضوی گفت: دبیرخانه هنرهای حماسی در نظر دارد رویکرد حماسه، حماسه آفرینی و امیدواری را به‌عنوان رویکرد اصلی در فضای گام دوم انقلاب گسترش دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری دومین جایزه داستان‌های حماسی که با حضور داوران این رویداد و سعید تشکری دبیر علمی شامگاه گذشته در حوزه هنری خراسان رضوی برگزار شد.

مجید عسگری در این نشست با نگاهی به گذشته دبیرخانه هنر حماسی و وضعیت فعلی آن، اظهار کرد: دبیرخانه هنر حماسی چهار سال گذشته در حوزه هنری تشکیل شده اما در یک سال اخیر با توجه به رویکردهای جدید حوزه هنری در کشور و استان، تغییراتی در سیاست‌ها و برنامه‌های آن اعمال شده و بر همین اساس این دبیرخانه چهار محور اصلی در فعالیت‌های خود دارد.

وی، پژوهش و برنامه‌ریزی را یکی از این محورها دانست و گفت: در این محور با حضور اساتید مختلف و اعضای هیئت علمی به گفت‌وگو و هم‌اندیشی درباره چیستی و بایستگی هنر حماسی می‌پردازند و در نتیجه این گفتگوها، به‌زودی دو کتاب با موضوع "اقتباس‌های هنری از شاهنامه فردوسی" و "گزارش هم‌اندیشی‌ها" منتشر خواهد شد.

رئیس حوزه هنری خراسان رضوی افزود: "برنامه‌ریزی" به‌عنوان دومین محور، وظیفه ارتباط با نهادهای مختلف هنری را دنبال می‌کند و سومین محور با عنوان "تولیدات هنری" در دو بخش "فکری" و "هنری" جلسات و کارگروه‌هایی دارند که محصول آن در یک سال اخیر، تولیداتی از قبیل پرده نقالی، انیمیشن، هنرهای تجسمی، فیلم و تئاتر بوده است.

وی با اشاره به اهمیت گفتمان حماسه، ادامه داد: "حساس‌سازی، گسترش فرهنگ هنر حماسی و گفتمان‌سازی هنر حماسی" در بین هنرمندان نیز چهارمین محوری است که در دبیرخانه هنرحماسی فعالیت می‌کند.

عسگری ادامه داد: در محور چهارم تاکنون دو فراخوان تحت عنوان فراخوان "جایزه داستان حماسی" و فراخوان "سینما حماسه" داشته‌ایم.

وی در توضیح جایزه داستان حماسی خاطرنشان کرد:: مرحله اول این فراخوان در سال ۹۸ و قبل از ایام کرونا برگزار شد و فراخوان مرحله دوم آن نیز امسال منتشر شده و تا ۱۵ اسفند ادامه دارد.

رئیس حوزه هنری خراسان رضوی با اشاره به اهمیت و ضرورت امیدآفرینی در کشور، خاطرنشان کرد: دبیرخانه هنرهای حماسی در نظر دارد رویکرد حماسه و حماسه آفرینی و امیدواری را که از نیازهای امروز جامعه است، به‌عنوان رویکرد اصلی در فضای گام دوم انقلاب گسترش دهد.