دوره دانش افزایی استادان با موضوع تعلیم و تربیت؛ از خودآگاهی تا جامعه پردازی به همت دفتر هم اندیشی اساتید دانشگاه علوم پزشکی ایران در مشهد مقدس برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علوم پزشکی ایران، دوره دانش افزایی استادان با موضوع تعلیم و تربیت؛ از خودآگاهی تا جامعه پردازی به همت دفتر هم اندیشی اساتید در مشهد مقدس برگزار شد.

در این سفر جمعی از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران به صورت انفرادی یا همراه با خانواده حضور یافتند. حاضرین علاوه بر بهره مندی از همجواری و زیارت مضجع شریف حضرت رضا علیه السلام و تعامل بیشتر با سایر اساتید، در برنامه های دانش افزایی و تبیینی در دو بخش مجزا و با حضور مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شرکت کردند.

بخش اول که در قالب چهار جلسه انجام شد با موضوع تعلیم و تربیت؛ از خودآگاهی تا جامعه پردازی و با حضور دکترعبدالعظیم کریمی عضو هیئت علمی پژوهشگاه تعلیم و تربیت برگزار شد.

کریمی در این دوره با مرور عوامل مؤثر در تعلیم و تربیت سلبی و ایجابی به لزوم آگاهی از تاثیرات نهان رفتارهای فردی در جامعه اشاره کرده و جامعه پردازی را امری خودرونده و خود بالنده ناشی از برآیند بینش ها و رفتارهای افراد جامعه دانست و در قالب سرفصل های مختلف به ارائه بحث و گفتگو پرداخت.

خودآگاهی و جامعه پردازی در گستره تعلیم و تربیت، بررسی رابطه خودآگاهی و جامعه پردازی، تفاوت خودآگاهی ذهنی با خودآگاهی شهودی، تفاوت جامعه پردازی با جامعه سازی، مبانی دینی ارتباط خودآگاهی و جامعه پردازی، نقش استادان دانشگاه در چگونگی ترویج فرهنگ خودآگاهی و رابطه آن با جامعه پردازی، رابطه استاد و دانشجو با تاکید بر مناسبات بین فردی، خاصیت آیینگی فرد و جامعه، تقدم خودسازی بر جامعه سازی و تقدم فرایندها بر ساختارها از جمله مباحث مختلف طرح شده در این جلسات بود.

بخش دوم این دوره با عنوان تبیین بیانیه گام دوم انقلاب با حضور حجت الاسلام دکتر محمدحسین راجی پژوهشگر و مدیر اندیشکده سعدا برگزار شد.

در این نشست راجی بر موضوع تبیین بویژه برای نسل جوان و آشنا کردن آنها با واقعیات کشور و محیط پیرامونی و همچنین آشنایی با آمارهای جهانی در خصوص روند روبه رشد شاخص های پیشرفت در کشور و مقایسه روندی با سایرین تاکید کرد.

وی با اشاره به اینکه اکنون در وضعیت اقتصادی مناسبی قرار نداریم و این ناشی از چشم امید داشتن به دیگران در حل مشکلات کشور بود، با برشمردن دستاوردهای انقلاب اسلامی بر اساس آمارهای بین المللی و رسمی در بخش های مختلف علم و فناوری، شاخص توسعه انسانی، وضعیت ضریب جینی، حوزه زن و خانواده، استقلال و وابستگی، دفاع و امنیت، معنویت و ... به تبیین بخش هایی از بیانیه گام دوم انقلاب پرداخت و جایگاه ایران و وضعیت فعلی کشور را تشریح کرد که مورد استقبال شرکت کنندگان در این نشست قرار گرفت.

این دوره پانزدهمین سفر مشهد مقدس ویژه استادان و یکصد و بیست و پنجمین دوره دانش افزایی استادان دانشگاه علوم پزشکی ایران به شمار می رود.