«حسن سالم» با اشاره به مخالفت مردمی با طرح خط انتقال نفت بصره به بندر عقبه اردن، این طرح را برای عراق خطرناک و در راستای تلاش برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه خبری شبکه اطلاع رسانی مقاومت عراق (الاعلام المقاوم)، «حسن سالم» عضو ائتلاف فتح گفت: همه باید درباره خط انتقال نفت بصره به بندر عقبه اردن هوشیار باشند چرا که این طرح خطرناک، نفت عراق را به رژیم صهیونیستی می‌رساند و بخشی از طرح عادی سازی روابط با این رژیم است.

وی ادامه داد همه نیروهای ملی در پارلمان باید با این طرح خطرناک و بزرگ مقابله و با اجرای آن مخالفت کنند زیرا این طرح، خطر واقعی برای عراق محسوب می‌شود و پایگاه مردمی نیز با آن مخالف است.

این هشدار در حالی صادر می‌شود که به گفته منابع خبری هیئت دولت عراق با چارچوب توافق احداث خط لوله نفت بصره به بندر عقبه در اردن موافقت کرده است.

«صالح الخرابشه» وزیر انرژی و معادن اردن پیشتر اعلام کرده بود که «احسان عبدالجبار» وزیر نفت عراق، در تماسی تلفنی خبر موافقت هیئت دولت با چارچوب این توافق را به وی داده است.

گفتنی است عراق هزینه اجرای این پروژه را ۷ تا ۹ میلیارد دلار برآورد کرده است.

لازم به ذکر است چند ماه پیش در پی نشستی تحت عنوان کنفرانس «صلح و استرداد و عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی» که در اربیل کردستان عراق برگزار شد و همچنین مصاحبه مشکوک فواد حسین وزیر امور خارجه عراق با یک رسانه رژیم صهیونیستی، گروه‌های سیاسی و شخصیت‌های متعدد عراقی به شدت به آن واکنش نشان دادند. وزارت داخله اقلیم کردستان با صدور بیانیه‌ای درباره نشستی که در  اربیل برگزار شده بود، واکنش نشان داد.

در این بیانیه تصریح شد: این نشست بدون اطلاع، موافقت و مشارکت دولت اقلیم کردستان برگزار شده و به هیچ وجه بیانگر موضع دولت اقلیم کردستان نیست. اقدامات لازم در خصوص پیگیری چگونگی برگزاری این نشست اتخاذ خواهد شد.

«احمد الصحاف» سخنگوی دستگاه دیپلماسی عراق ضمن اعلام مخالفت صریح کشورش با عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اظهار داشت: «ما بر موضع ثابت و اصولی عراق در قبال مساله فلسطین تاکید می‌کنیم؛ موضعی که در محافل بین‌المللی مختلف آن را اعلام کرده‌ایم».

 «کریم المحمداوی» عضو فراکسیون «بدر» در پارلمان عراق نیز گفت: قانون اساسی عراق هرگونه ارتباط با رژیم صهیونیستی را مردود شمارده است.