رئیس شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه مردمی‌ترین شورای کشور شورای عالی استان‌هاست، گفت: فعلاً این مجموعه یک مجموعه تشریفاتی است.

به گزارش خبرنگار مهر، دومین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها صبح امروز مورخ ۱۳ بهمن ماه با حضور نمایندگان شورای عالی استان‌ها به ریاست پرویز سروری در ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

پرویز سروری در ابتدای این اجلاس با گرامیداشت دهه مبارک فجر گفت: اینکه اجلاس ما در مطلع دهه فجر برگزار می‌شود را به فال نیک می‌گیریم. انقلاب اسلامی مولود ایثارگری‌ها و جهادگری‌ها بود و ما هم باید بتوانیم در این مسیر حرکت کنیم.

رئیس شورای عالی استان‌ها خاطرنشان کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران در اوج قدرت شرق و غرب با شعار نه شرقی نه غربی شکل گرفت و در حال حاضر تأثیر مؤثری در منطقه دارد و این‌ها همه برکات انقلاب اسلامی است.

وی با تسلیت ارتحال آیت‌الله صافی گلپایگانی بیان کرد: ایشان در رابطه با موضوعات مختلف نقش مؤثری برای اعتلای فرهنگ انقلاب اسلامی داشتند و امیدوارم همه ما بتوانیم در مسیری حرکت کنیم که مرضی رضای امام زمان (عج) باشد.

سروری اظهار کرد: اگر انسانی می‌خواهد بر اساس اهداف اسلام و انقلاب حرکت کند، حتماً باید هر چقدر که مقامات آن افزایش پیدا می‌کند تواضع و فروتنی آن بیشتر شود.

رئیس شورای عالی استان‌ها عنوان کرد: این مجموعه به‌عنوان شورای عالی استان‌ها توانسته از پایین‌ترین سطح تا بالاترین سطح اجتماعی را در یک محل تجمیع کند.

وی با بیان اینکه مردمی‌ترین شورای کشور شورای عالی استان‌هاست، اظهار کرد: با افتخار عنوان می‌کنم که از روستاها تا استان‌ها همه به عنوان نمایندگان طبقات مختلف در این شورا حضور دارند.

سروری خاطرنشان کرد: ما از خداوند منان درخواست می‌کنیم که این چهار سال عمر مسئولیت ما با جهاد، تلاش، کوشش و اخلاص تبدیل به یک دوران ارزشمند و شکوهمند برای انقلاب اسلامی باشد.

رئیس شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه مردمی‌ترین پارلمان کشور که می‌تواند بیشترین خدمات مردمی را برای حل و فصل مشکلات مردم انجام دهد شورای عالی استان‌هاست، اذعان کرد: باید امروز دست شوراها و شهرداری‌های کشور را برای خدمت مناسب‌تر بگیریم و همه تلاش کنیم در متن خدمت‌گذاری به مردم قرار گیریم و آن ظرفیت بالایی است که قانون اساسی به همه ما داده است.

وی با بیان اینکه فعلاً مجموعه شورای عالی استان‌ها یک مجموعه تشریفاتی است، عنوان کرد: همه ما باید مطالبه کنیم تا حقی را که جامعه شورایی کشور بر عهده ما گذاشته محقق شود.

سروری با اشاره به اینکه ما نمایندگان بیش از ۱۲۰ هزار نماینده شورایی در کشور هستیم، تصریح کرد: مهم‌ترین موضوعی که باید روی آن تاکید کنیم موضوع «مدیریت جامع یکپارچه شهری» است که متأسفانه امروز این لایحه در مجلس در حال بررسی است و ما دوست داشتیم به تعویق می‌افتاد تا بررسی بیشتری کنیم و زمینه‌های تصویب آن و اجرایی شدن آن را در دستور کار داشته باشیم.

رئیس شورای عالی استان‌ها عنوان کرد: حتماً باید یک نگاه ملی به شورای عالی استان‌ها داشته باشیم و جامعه نخبگانی کشور را به کمک بگیریم و یک جمع‌سپاری ملی برای خواسته‌های خود انجام دهیم.

وی ادامه داد: باید تلاش کنیم تا سطح شورای عالی استان‌ها به سطحی برسد که قانون اساسی تعیین کرده که امروز فاصله زیادی با این موضوع داریم.

سروری افزود: امروز در بحث ارزش افزوده سهمی که به مدیریت شهری داده می‌شود، منصفانه نیست؛ هر چند که توانستیم یک درصد به ارزش افزوده اضافه کنیم و مؤثر است؛ اما کافی نیست و باید با تشکیل کارگروه ها تلاش کنیم مجموعه قانون‌گذاران و تصمیم‌گیران کشور را مجاب کنیم تا زمینه‌های خدمت‌رسانی فراهم شود و یکی از آن‌ها اصلاح نظام مالیاتی کشور است.

رئیس شورای عالی استان‌ها بیان کرد: مساله روستاها امروز در کشور رها شده و جا به جایی جمعیت کشور را به نقاط خطرناکی می‌رساند و دریایی از معضلات برای مردم به‌وجود آمده و ما برای نظام روستایی برنامه مدونی نداریم.

وی ادامه داد: لازم است به جای اینکه وزارت جهاد سازندگی را پیگیری کنیم، سازمان جهاد سازندگی را برای نظام‌دهی روستاها پیگیری کنیم.

سروری با بیان اینکه بیشترین حجم جامعه شورایی کشور در روستاها هستند، اظهار کرد: تعامل مستمر، جدی و سازنده با قوا و مراجع نظارتی به ویژه دیوان عدالت اداری مورد تاکید است.

رئیس شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه در مدت کوتاهی که مجموعه شورای عالی ششم شکل گرفته گام‌های خوبی برداشته شده‌است، عنوان کرد: ما می‌توانیم موضوع ردیف مستقل شورای عالی استان‌ها را به نقطه خوبی برسانیم.

وی گفت: با ابتکاری که داشتیم و با همکاری یکی از شخصیت‌های معتبر و ملی کشور که ۱۰ سال سابقه نمایندگی تهران را در شورای شهر داشت و تعاملات خوبی با مجلس داشته توانست در اقدام اول این دستور را از رئیس مجلس بگیرد تا ردیف مستقل ایجاد شود.

سروری عنوان کرد: از همه شما عزیزان می‌خواهم حتماً تلاش زیادی کنید و با ارتباط با نمایندگان استان‌ها و به ویژه اعضای کمیسیون تلفیق موضوع را پیگیری کنید تا در تلفیق بتوانیم ردیف مستقل خود را پس بگیریم.

رئیس شورای عالی استان‌ها بیان کرد: اکنون ۷۰ درصد کار انجام شده و باید آن ۳۰ درصد را با همکاری هم به نتیجه برسانیم.

وی در ادامه عنوان کرد: برای نشست بعدی سامانه جامع مصوبات را آماده کرده‌ایم؛ البته قبلاً در تهران این کار را انجام دادیم و زیرساخت‌های آن را در اختیار شما خواهیم گذاشت و مصوبات مشترک را بارگذاری می‌کنیم.

در ادامه آئین تحلیف دو نفر از اعضای شورای عالی استان‌ها برگزار شد و پس از آن سایر اعضا در نطق پیش از دستور نکاتی را مورد تاکید قرار دادند.