خبرگزاری مهر - گروه هنر: «مهر سیمرغ» عنوان بسته خبری-تحلیلی روزانهای است که به مرور متن و حاشیه چهلمین جشنواره فیلم فجر میپردازد. هر روز میتوانید با «مهر سیمرغ ۴۰» در جریان آخرین تحولات بزرگترین رویداد سینمایی کشور، در تازهترین دوره برگزاری قرار بگیرید.
امروز جمعه ۱۵ بهمنماه و همزمان با پنجمین روز اکران فیلمهای چهلمین جشنواره فیلم فجر، در سینمای رسانه با پنجمین شماره از «مهر سیمرغ ۴۰» همراه شوید.
گزارش ویدئویی خبرگزاری مهر از چهارمین روز برگزاری جشنواره چهلم فیلم فجر را اینجا تماشا کنید.
چهره روز؛ هوتن شکیبا
هیاهو و جنجال ندارد اما آرامآرام دارد مسیر ستاره شدن در سینمای ایران را طی میکند. هوتن شکیبا که یکی از مستعدترین چهرههای نوظهور بازیگری سینمای ایران از جریان جوانان برخاسته از صحنه تئاتر محسوب میشود، آنقدر در این سالها خوش درخشیده که دیگر صرف درج نامش در ترکیب بازیگران یک فیلم، برای سینمادوستان حکم تضمینی برای کیفیت سینمایی آن را پیدا کرده است.
هرچند «شب بیرون»، «حق سکوت»، «طبقه حساس» و «هلن» را در نیمه نخست دهه ۹۰ بازی کرده بود اما حضور و درخششی که در «شبی که ماه کامل شد» داشت، او را تبدیل به یک بازیگر تمام عیار در سینمای ایران کرد. بازیگری که با همین فیلم توانست سیمرغ بهترین بازیگری مرد جشنواره فجر را هم از آن خود کند.
تجربه همکاری با نرگس آبیار در «شبی که ماه کامل شد» بار دیگر در «ابلق» هم تکرار شد تا وجه دیگری از توانمندیهای بازیگری هوتن شکیبا در جشنواره سیوهشتم فیلم فجر عیان شود اما فیلم هنوز فرصت عرضه عمومی پیدا نکرده است. همان سرنوشتی که فیلم «تیتی» به کارگردانی آیدا پناهنده پیدا کرد و نقشآفرینی شکیبا در این فیلم هم هنوز از دید مخاطبان سینمای ایران نادیده مانده است.
روز گذشته و رونمایی از فیلم سینمایی «ملاقات خصوصی» به کارگردانی امید شمس که از فیلمسازان فیلم اولی جشنواره امسال است، بهانهای شد تا بار دیگر نقشآفرینی هوتن شکیبا زیر ذرهبین رسانهها قرار گرفته و حتی تحسین شود.
شکیبا که در کنار پریناز ایزدیار یکی از بهترین ترکیبهای بازیگران نقش اصلی در فیلمهای حاضر در جشنواره امسال را رقم زده است، اما فیلم دیگری هم در جشنواره امسال دارد؛ فیلم کوتاه «ارفاق» از آثار تحسینشده جشنواره فیلم کوتاه تهران هم با نقشآفرینی هوتن شکیبا به جشنواره فیلم فجر راه پیدا کرده است و در این رویداد روی پرده خواهد رفت.
حاشیه روز؛ رقابت بر سر عنوان «بدترین فیلم»!
در پایان روز سوم جشنواره فیلم فجر و پس از رونمایی از فیلم «لایههای دروغ» به کارگردانی رامین سهراب، چهره بهتزده اصحاب رسانه و منتقدان از حضور فیلمی با این کیفیت در ویترین مهمترین رویداد سینمایی کشور بهگونه ای بود که گویی این سوال را در پس ذهن خود داشتند که «مگر میشود فیلمی از این بدتر هم در جشنواره ببینیم؟!»
کمتر از ۲۴ ساعت بعد از آن فیلم اما «ماهان» تجربهای مشابه را رقم زد تا یک پرسش جدیتر از قبل در گفتگوی اهالی رسانه در «خانه جشنواره» به صورت مکرر مطرح شود؛ هیأت انتخاب با چه استانداردهایی دست به گزینش این فیلمها زده است و آیا فیلمهای بازمانده از فهرست ۲۲ فیلم نهایی واقعاً کیفیتی نازلتر از این نمونهها داشتهاند؟
«ماهان» را حمید شاهحاتمی، فرزند علی شاهحاتمی کارگردانی کرده است؛ فیلمی سرشار از کلیشه و شعار درباره «امید به زندگی» که ضعف فیلمنامه، کارگردانی و مهمتر از همه بازیگری آن را تبدیل به یکی از عجیبترین تولیدات این سالهای سینمای ایران کرده است!
هرچند حمید شاهحاتمی در پاسخ به اینکه چرا چنین فیلمی باید در جشنواره حضور داشته باشد خودش را مخاطب این پرسش ندانست و توضیح درباره انتخاب فیلم را به هیأت انتخاب موکول کرد اما پدرش علی شاهحاتمی موضعی جالبتر گرفت و با دلخوری از پرسشهای انتقادی اصحاب رسانه از آنها خواست «قاضی نباشند» و با ارجاع به «سلیقه» گفت: «برخی فیلم را دوست دارند، برخی نه اما اینکه خودمان را جای هیأت انتخاب یا داوران بگذاریم کار درستی نیست.»
باید دید در روزهای باقی مانده از جشنواره آیا دو فیلم «لایههای دروغ» و «ماهان» رقیب جدیتری برای عنوان «بدترین فیلم جشنواره» پیدا خواهند کرد!
نکته روز؛ رئیس سازمان سینمایی نشانی کدام فیلم را میدهد؟
محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی روز گذشته از خانه جشنواره بازدید کرد و در حین این حضور در پاسخ به پیگیری و سوال خبرنگار مهر درباره تأثیر حمایت از فیلمهای انقلابی بر فرآیند گزینش فیلمهای جشنواره چهلم اینگونه توضیح داد: «باید بگویم ۲ یا ۳ فیلم سینمایی با موضوع انقلابی داشتیم که در جشنواره حضور پیدا نکردند، جشنواره یک هیأت انتخاب دارد که آزادانه گفتگو و بحث کردند و در نهایت به نتیجه رسیدند، آنها فیلمها را دیده و بر اساس سیاستگذاری که برای جشنواره صورت گرفته فیلمها را انتخاب کردهاند. البته یک فیلم در جشنواره حضور پیدا نکرد که آن هم پروانه نمایش نگرفته است.»
خزاعی ساعتی بعد در برنامه تلویزیونی «سینمایش» زمانی که بحث عملکرد هیأت انتخاب پیش آمد در کنار دفاع از عملکرد این هیأت در توجه به تنوع ژانری فیلمهای جشنواره گفت: «البته ما همین امسال فیلمی داریم که انتخاب نشده اما فیلم بسیار قوی در سینمای ایران است، فیلمی که به دلایلی پروانه نمایش نگرفت تا در این دوره جشنواره حضور داشته باشد. نمیتوان این مسئله را کتمان کرد.» اشاره خزاعی در این دو گفتگو اما به کدام فیلم است؟
از میان فیلمهای مهم بازمانده از جشنواره امسال اما مهمترین فیلمی که غیبتش در فهرست نهایی هیأت انتخاب این دوره خبرساز شد، «مسیح پسر مریم» محصول سازمان سینمایی اوج بود که به نظر میرسد محمد خزاعی به صورت تلویحی غیبت آن در جشنواره را به نداشتن پروانه نمایش موکول میداند نه کیفیت پایین.
اشاره رئیس سازمان سینمایی به کیفیت بالای فیلم «مسیح پسر مریم» در حالی است که پیشتر بهروز افخمی از اعضای هیأت انتخاب جشنواره صراحتاً «کیفیت پایین سینمایی» این فیلم را دلیل حذف آن اعلام کرده بود.
محسن دریالعل مدیر فیلم و سریال سازمان «اوج» در واکنش به همین اظهارات بهروز افخمی گفته بود: «مسیح پسر مریم، اکران خصوصی برای اهالی رسانه خواهد داشت. فیلم کاملاً قابل قضاوت است. سلیقه هیأت انتخاب آنگاه مشخص میشود. ما پشت محصولمان میایستیم اما آنها هم مرد باشند و پشت انتخاب خود بایستند. وقتی آقای افخمی میگوید ملاک ما مخاطب پسند بودن است باید پای حرف خود بایستند. پای حرف خود بایستند بگویند چه فیلمی چرا در جشنواره بود و چه فیلمی چرا نبود؟ چون گاهی وزن فیلمهای بازمانده بیشتر است.»
پیشنهاد روز؛ دسته دختران
ترکیب فضای جنگ و محوریت زنان قهرمان را میتوان نقطه اشتراک تجربه تازه منیر قیدی با اولین فیلم کارنامهاش یعنی «ویلاییها» دانست اما «دسته دختران» حال و هوایی به کل متفاوت با آن فیلم دارد.
قیدی در دومین فیلم خود، از پشتجبهه پیشتر آمده و دوربین خود را به دل حوادث ملتهب روزهای نخست اشغال خرمشهر توسط دشمنان بعثی برده است؛ میدانی که دستهای از دختران تصمیم میگیرند خلاف جریان غالب، آن را ترک نکرده و در آن بمانند.
ایده محوری «دسته دختران» را تیم فیلمنامهنویس این فیلم بر مبنای کتابهای خاطرات شفاهی به یادگار مانده از آن سالها به نگارش درآوردهاند اما تأکید دارند که فیلم اقتباس مستقیم از هیچ کتاب و خاطرهای نیست و شخصیتهای فیلم را نمیتوان کاراکترهای واقعی دانست.
«دسته دختران» ابتدا قرار بود با نقشآفرینی لیلا حاتمی در نقش اصلی مقابل دوربین برود که به دلیل شرایط کرونایی این بازیگر در همان مرحله پیشتولید از همراهی انصراف داد و نیکی کریمی جایگزین او شد؛ حالا در کنار نیکی کریمی، پانتهآ پناهیها، فرشته حسینی و هدی زینالعابدین دیگر بازیگران اصلی فیلم را تشکیل میدهند.
«دسته دختران» امروز جمعه ۱۵ بهمنماه در سانس دوم سالن اصحاب رسانه در برج میلاد تهران روی پرده خواهد رفت.