بیرجند- والیبال خراسان جنوبی از جمله رشته‌های پرطرفدار در بین جوانان است که برای حمایت از این رشته ورزشی قول‌هایی از سوی مسئولان ورزش داده شده اما هنوز عملیاتی نشده است.

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: والیبال جز رشته‌های پرطرفدار در بین جوانان است که حتی برای تفریح نیز به این ورزش روی می‌آورند، هیئت والیبال استان نیز با حدود ۳ هزار بیمه شده ورزشی و حضور یک بانو در تیم ملی و دو بانو در لیگ کشوری، گواه این ادعا است.

در همین راستا برای حمایت از این قشر و توسعه این ورزش لازم است که برنامه‌ریزی‌هایی انجام شود ولی تاکنون هر قولی که از سوی اداره کل ورزش و جوانان برای این ورزش داده شده است فقط در حد سخن باقی مانده و به مرحله اجرایی نرسیده که خود مشکلاتی را به همراه داشته و فرصت‌های مفیدی از بین رفته است.

به همین دلیل با رئیس هیئت والیبال استان گفت‌وگو کردیم تا مسائل، مشکلات و درخواست‌های هیئت به صورت شفاف بیان شود.

اجرایی نشدن وعده برای سالن اختصاصی

رئیس هیئت والیبال خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: اداره کل ورزش و جوانان استان به ما چندین قول برای حمایت و توسعه داد که هیچکدام عملیاتی نشد.

محمد رمضانی اظهار کرد: ۲۷ اردیبهشت ماه سال جاری مجمع والیبال برگزار شد که در آن مدیر کل ورزش و جوانان در حضور رئیس فدراسیون، قول سالن اختصاصی برای ایجاد پایگاه قهرمانی والیبال را داد.

وی تصریح کرد: فدراسیون قول داده بود که برای ۷ استان محروم در صورت تأمین سالن اختصاصی تمام تجهیزات مورد نیاز را در اختیار آن استان قرار دهد که خراسان جنوبی با وجود قول داده شده سالن اختصاصی ندارد که برای قهرمانی و استعدادیابی می‌توانستیم از آن استفاده کنیم.

به گفته وی برای ایجاد پایگاه قهرمانی والیبال مقرر شد که سالن عفاف را در اختیار ما قرار دهند اما بعد از مدتی مطلع شدیم که این سالن را برای پایگاه هندبال به این هیئت داده‌اند و بعد از پیگیری پاسخ دادند که به دستور استاندار وقت بوده است.

رئیس هیئت والیبال خراسان جنوبی اضافه کرد: سالن عفاف سالنی چند منظوره است که چندین هیئت را قربانی این تصمیم کرده‌اند.

رمضانی بیان کرد: این در حالی است که قطب هندبال در خراسان جنوبی شهرستان طبس است و چندین بار این شهرستان گفته بود که آمادگی ایجاد پایگاه هندبال را دارد ولی باز هم با وجود این درخواست به حق، در مرکز استان این پایگاه راه‌اندازی شد.

مشکل شناسه ملی و مزایده سالن‌ها

رئیس هیئت والیبال استان خراسان جنوبی با بیان اینکه سه هزار نفر بیمه شده ورزشی در این رشته دارند، عنوان کرد: از این تعداد دو هزار نفر بانوان و یک هزار نفر آقایان هستند که جامعه هدف بالایی در استان محسوب می‌شود.

رمضانی در زمینه مشکل سالن بیان کرد: در مزایده به صورت شخص حقیقی شرکت کرده‌اند و مجبور شده‌اند با یک قیمت بالاتر در نهایت یک سالن را برنده شوند که البته هنوز ابلاغ نشده است.

وی با اشاره به سامانه کشوری برای تمام مزایده‌ها و مناقصات عنوان کرد: برای شرکت در مزایده به عنوان بخش حقوقی باید شناسه ملی داشته باشیم که هیئت‌های ورزشی استان خراسان جنوبی شناسه ملی ندارند و همین موضوع مشکلات زیادی را برای هیئت‌ها به همراه داشته است.

به گفته وی یا باید مشکل شناسه ملی هیئت‌ها رفع شود یا اداره کل ورزش استان و استانداری خراسان جنوبی با رایزنی می‌توانستند این موضوع را رفع کنند و لازم است که در آینده این مشکل برطرف شود.

نبود حمایت مالی از سوی مسئولان ورزشی

رئیس هیئت والیبال استان خراسان جنوبی با اشاره به دیگر قول‌های داده شده از سوی اداره کل ورزش و جوانان، گفت: قول داده بودند که بدهی‌های هیئت سابق را پرداخت کنند ولی تاکنون فقط ۵۰ درصد آن پرداخت شده است.

رمضانی اظهار کرد: همچنین مسابقات استانی والیبال بعد از حدود سه سال برگزار شد که از اداره کل ورزش سالن درخواست کردیم و آنها سال شهدین قاسمی را به ما پیشنهاد دادند.

وی ادامه داد: اما این سالن به دلیل اینکه از نظر سرمایش و گرمایش مشکل داشت نتوانستیم مسابقات را در آن برگزار و در سالن دانشگاه برگزار کردیم.

به گفته وی برای این مسابقات حدود ۹۰ میلیون تومان هزینه شد که توسط اسپانسر و به صورت شخصی بود ولی اداره ورزش هیچ گونه حمایت مالی از این مسابقات نکرد.

رئیس هیئت والیبال خراسان جنوبی با اشاره به مسابقات ورزشی دستگاه‌های اجرایی که رزومه‌ای برای اداره کل ورزش است، بیان کرد: این اداره از ما درخواست برگزاری مسابقات والیبال دستگاه‌های اجرایی را کرد که ما به دلیل مشکلات مالی در ابتدا قبول نکردیم.

رمضانی ادامه داد: اما در این مورد قول دادند که بودجه برگزاری را خود آنها پرداخت کنند، ولی با وجود برگزاری این مسابقات، تاکنون هیچ بودجه و اعتباری به هیئت داده نشده است.

بیرجند مرکز آموزش قطب والیبال شرق کشور شد

رئیس هیئت والیبال استان خراسان جنوبی با اشاره به جمعیت بالای بیمه شده این رشته اظهار کرد: لازم است که به این رشته رسیدگی بیشتری شود چرا که کاملاً مشخص است در خراسان جنوبی از محبوبیت و جامعه هدف بالایی برخوردار است.

رمضانی از جمله اقدامات خوب این هیئت را ایجاد مرکز آموزش قطب والیبال شرق کشور دانست و عنوان کرد: این مرکز برای آموزش استان‌های سیستان و بلوچستان، جنوب خراسان رضوی و کرمان و خراسان جنوبی در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: تاکنون یک دوره مربی گری درجه ۳ در این مرکز برگزار و قرار است ۲۷ بهمن ماه نیز یک دوره مربی گری درجه یک در استان برگزار شود.

به گفته وی در همین راستا نیاز به حمایت در بخش خوابگاه ورزشی یا حداقل در زمینه سرویس‌های رفت و آمد وجود دارد که در صورت وجود وسایل نقلیه می‌توان ظرفیت‌های استان از جمله مکان‌های تاریخی و محصولات استراتژیک معرفی شود.

حمایت از والیبال برای حضور در لیگ دسته یک

رئیس هیئت والیبال استان خراسان جنوبی از دیگر موفقیت‌های کسب شده این هیئت را سکو داری در فدراسیون اعلام کرد و افزود: مسئول کمیته آموزش هیئت استان خراسان جنوبی، به عنوان دبیر کمیته فضای مجازی فدراسیون و عضو کمیته آموزش فدراسیون معرفی شده است.

رمضانی عنوان کرد: با رایزنی‌های انجام شده و اسپانسرینگ، بانوان استان را در سال ۱۴۰۱ راهی لیگ دسته یک گروه بی خواهیم کرد.

وی درخواست کرد: در بخش آقایان نیز نیاز به حمایت برای حضور در لیگ دسته یک را داریم، البته رایزنی‌هایی انجام شده است تا بخشی از این اتفاق توسط اسپانسر حمایت شود ولی نیاز داریم که اداره کل ورزش و مسئولان استانی در این زمینه از ما حمایت کنند.