خرم‌آباد-سد«تاج امیر»درآستانه ۱۰ سالگی خود قرار دارد و حالا مسئولان خبر از اختصاص ۵۰ میلیاردتومان اعتبار در سفر هیئت دولت برای این پروژه سد سازی می‌دهند تا شاید عملیات اجرایی آن تسریع یابد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: در حوزه سدسازی شهرستان دلفان وضعیت مناسبی ندارد؛ زمستان سال ۹۱ که با حضور جمعی از مسئولان استان و شهرستان کلنگ ساخت سد «تاج امیر» به زمین زده شد می‌توانست تاریخی به‌یادماندنی برای کشاورزان منطقه تحت پوشش این سد باشد، اما توقف چندساله این طرح آن‌ها را مأیوس و ناامید کرد.

وعده‌ای که تحقق پیدا نکرد

پیش از این یحیی ابراهیمی نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پروژه سد تاج امیر اظهار داشت: مطالعات این سد تقریباً از سال ۸۵ شروع‌شده بود و با حضور قرارگاه خاتم یک مقداری کار پیش رفته بود اما در سال ۹۶ تقریباً این پروژه به مرحله ختم پیمان رسید و با پیگیری‌ها توانستیم آن را فعال کنیم.

ابراهیمی با بیان اینکه بالاخره دوستان قرارگاه خاتم پای‌کار آمدند، تصریح کرد: ۳۵ میلیارد تومان طلب قرارگاه از دولت بود، تلاش کردیم تا طلب قرارگاه پرداخت و یک مقداری از آن‌هم تهاتر شود و درنهایت از محل‌های توازن، جهش تولید، سفر آقای نوبخت و… بالغ‌بر ۱۱۰ میلیارد برای پروژه سد تاج امیر تأمین اعتبار کردیم.

وعده آبگیری سد تا پایان دولت روحانی وی یادآور شد: الآن هم از اعتبارات مناطق محروم ۲۸ میلیارد برای شبکه یک و دو این سد اختصاص داده‌ایم تا ۱۳۰۰ هکتار از اراضی نورآباد تحت آبیاری قرار بگیرد.

نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی در آخرین اظهارنظر خود وعده آبگیری سد تا پایان دولت روحانی رو داده بود که این وعده محقق نشد.

اختصاص ۵۰ میلیارد برای سد در سفر دولت

داریوش حسن نژاد مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان تکمیل سد «تاج امیر» را یکی از مصوبات سفر رئیس جمهور به لرستان عنوان کرد و گفت: این سد خوشبختانه اعتبار خوبی گرفته است.

در حال حاضر میزان پیشرفت فیزیکی پروژه سد «تاج امیر» نزدیک به ۶۰ درصد است مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با بیان اینکه قرار شد که ۵۰ میلیارد تومان از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به این پروژه اختصاص پیدا کند ادامه داد: پیمانکار این پروژه یکی از مؤسسات قرارگاه خاتم الانبیا است.

حسن نژاد عنوان کرد: همچنین قرار شده که از محل اعتبارات تهاتر نفت در خرداد ماه ۱۴۰۲ نیز، ۵۰ میلیارد تومان برای این پروژه سد سازی اختصاص پیدا کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر میزان پیشرفت فیزیکی پروژه سد «تاج امیر» نزدیک به ۶۰ درصد است گفت: اگر ابزار دقیق این پروژه وارد کارگاه شود، سرعت عملیات اجرایی سد خیلی بالا می‌رود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان عنوان کرد: امروز وجه ابزار دقیق این پروژه واریز شده و به زودی از گمرک به محل کارگاه سد منتقل می‌شود.

حسن نژاد افزود: سد «تاج امیر» از نوع خاکی با هسته رسی، ارتفاع ۴۱ متر و حجم مخزن هشت میلیون متر مکعب، حجم سالانه تنظیم آب ۱۰.۲ میلیون متر مکعب و سطح دریاچه ۶۴.۵ هکتار در حال اجرا است.

بنا بر این گزارش، در میان پروژه‌های نیمه‌تمام لرستان سهم قابل‌توجهی به حوزه آب و سدسازی، ایستگاه‌های پمپاژ آب و شبکه‌های آبیاری پایاب سدها اختصاص دارد، در میان لیست این پروژه‌ها می‌توان طرح‌هایی با قدمت بیشتر از دو دهه را هم دید تا این امر علاوه بر ایجاد مشکلات در حوزه آب شرب موجب محرومیت مضاعف در حوزه صنعت و کشاورزی لرستان شود.

این در حالیست که لرستان از استان‌های پرآب کشور محسوب می‌شود به طوری که از حدود ۱۵.۳ میلیارد مترمکعب حجم متوسط ریزش‌های جوی سالانه، حدود ۱۰ میلیارد مترمکعب به‌صورت رواناب در رودخانه‌ها و مسیل‌های عمده استان جریان می‌یابد که با احتساب ۴.۱ میلیارد مترمکعب ورودی از استان‌های مجاور و ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب چشمه‌های عمدتاً آهکی که جریان پایه رودخانه‌ها را تشکیل می‌دهد، مجموع جریان‌های سطحی استان به ۱۲.۴ میلیارد مترمکعب در سال می‌رسد که بخشی از آن به مصرف رسیده و قسمت اعظم آن از طریق رودخانه‌ها به استان‌های مجاور یا کفه‌های داخلی تخلیه می‌شود، حالا امید افکار عمومی، رسانه‌ها و مسئولان لرستان به دولت سیزدهم و وعده‌های داده شده برای تکمیل پروژه‌های سدسازی این استان است.