روسای کمیته های ملی المپیک ایران و عراق بر تعامل و همکاری در بخش های مختلف ورزش و رعایت برابری جنسیتی در رشته های ورزشی تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، «رعد حمودی سلمان» رئیس کمیته ملی المپیک عراق که در راس هیاتی بلندپایه به تهران سفر کرده است امروز همراه با سیدرضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک کشورمان در نشست خبری شرکت کرد تا پاسخگوی پرسش خبرنگاران باشد.

صالحی امیری: سه توافق اصلی با هیات ورزش عراق داشتیم

صالحی امیری در آغاز این نشست خبری گفت: امروز دور دوم مذاکراتمان با رئیس کمیته ملی المپیک عراق را داریم، دو ماه پیش در بغداد مذاکره داشتیم و تفاهم نامه امضا کردیم تا در تمام زمینه‌ها همکاری داشته باشیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه رئیس کمیته ملی المپیک عراق این موضوع را پیگیری کرد، همراه با وی ۱۰ نفر از روسای فدراسیون‌های عراق هم به کشور سفر کرده‌اند.

صالحی امیری تاکید کرد: این سفر و نشست‌ها نقطه عطفی برای گسترش روابط ورزشی دو کشور است، باور داریم این موضوع به توسعه روابط فرهنگی دو کشور منجر می‌شود، برافراشته شدن پرچم عراق باعث غرور خواهد بود، امیدواریم جمع بندی نشست‌های ما طی روزهای آینده به نتایج خوبی منجر شود.

صالحی امیری همچنین گفت: از هیات بلندپایه عراق تشکر می‌کنم، از اصحاب رسانه به خاطر توجه به ورزش قهرمانی هم تشکر می‌کنم، اراده دو ملت و دو کمیته توسعه روابط سیاسی، فرهنگی و به خصوص گردشگری است.

وی تصریح کرد: علاقه ملت ایران به عراق و عتبات عالیات بر کسی پوشیده نیست و متقابلاً ابراز علاقه کشور دوست به ملت ما قابل تقدیر است، ما و آقای حمودی تصمیم گرفتیم حداکثر ظرفیت را برای توسعه روابط به کار ببریم.

رئیس کمیته ملی المپیک گفت: طبق مذاکرات تصمیم گرفته شد تمام فدراسیون‌های ما با فدراسیون‌های همتا در عراق تفاهم نامه همکاری داشته باشند، جودو، کشتی، قایقرانی، وزنه برداری، تکواندو، بسکتبال و تنیس روی میز رشته‌هایی هستند که روسای عراقی انها در تهران حضور دارند.

صالحی امیری با بیان اینکه سه توافق اصلی و چند توافق فرعی داشتیم، گفت: تبادل مربی برای رشته‌هایی که مورد نیاز عراق است، برگزاری اردوی مشترک در ایران و عراق با عنایت به رویدادهای پیش رو و همچنین برگزاری دوره‌های پیشرفته ورزشی از توافقات است، امیدواریم این توافقات نقطه عطفی در توسعه همکاری‌های دو کشور باشد.

وی خاطرنشان کرد: قطعاً درخشش ورزشکاران ایرانی و عراقی در میادین باعث خشنودی دو کشور می‌شود.

رئیس کمیته ملی المپیک عراق: به دنبال برابری جنسیتی در ورزش عراق هستیم

همچنین در ادامه رعد حمودی رئیس کمیته ملی المپیک عراق گفت: حضور ما در ایران به منزله تمایل به ادامه همکاری با کمیته ملی المپیک ایران است و استفاده از تجربیات تخصصی و اداری چراکه ایران تجربه خوبی در سطح قاره دارد.

وی ادامه داد: به خاطر این مسائل باید نتایج خوبی را کسب کنیم، به ویژه با توجه به احساس صادقانه ای که از صالحی امیری برای توسعه ورزش و همکاری‌ها سراغ دارم.

وی درباره اینکه در بحث تبادل مربی همکاری‌ها چطور خواهد بود، افزود: یادداشت تفاهمی انجام شده و همکاری عمیقی بین ۲ کشور وجود دارد. ما به دنبال مبادله و توسعه ورزش کشور هستیم. آقای صالحی‌امیری کاری کرد مربیان دو کشور با هم تبادل تجربه و اطلاعات داشته باشند. باتوجه به افزایش همکاری ورزشی و اینکه ۱۲ فدراسیون عراقی در ایران حضور دارند و به دنبال تبادل اطلاعات هستند.

حمودی در پاسخ به پرسش دیگری که در رابطه با سفر تیم کشتی آزاد به عراق مطرح شد، خاطرنشان کرد: اردویی که کشتی ایران در عراق داشت باعث تفاهم و همکاری بیشتر سد، اتفاقاً آن زمان‌صالحی امیری هم حضور داشت، خوشحالیم تیم کشتی ایران که تیم مطرحی هم است به کشور ما آمد.

وی در رابطه با اینکه از این همکاری چه خدماتی نصیب ورزش عراق می‌شود و در مقابل چه خدماتی می‌توانید برای ورزش کشور ایران داشته باشید، تصریح کرد: فقط ۱۰ فدراسیون که روسای آنها به ایران آمده‌اند قرار نیست بهره‌ای ببرند یا اینکه تمرکزمان روی رشته‌ای خاص نیست. فقط این نبوده که از تجربیات ایران استفاده کنیم، می‌خواهیم این همکاری‌ها به توسعه روابط در همه مسائل منجر شود.

وی به این پرسش که آیا در هیات همراه شما خانمی حضور دارد، پاسخ دقیقی نداد و فقط خندید.

حمودی همچنین در پاسخ به این سوال که IOC روی برابری جنسیتی توجه دارد چقدر این بحث برای شما در تفاهم‌نامه مهم است تا زنان عراقی از آن بهره ببرند، گفت: درست است که زنان در این هیات نیستند که آن به خاطر شرایط عراق بود که نتوانستند همراه ما باشند. قوانینی که در IOC هست اینکه زنان هم در این زمینه کار کنند. ما طرفدار ورزش بانوان هستیم و اینکه عدالت و برابری جنسیتی هم وجود داشته باشد.

وی افزود: در این خصوص اولین کار تغییر قانون کمیته المپیک عراق بود و امیدوارم حضور زنان را در کمیته داشته باشیم تا آنها ۳۰ درصد بتوانند در این زمینه فعالیت کنند. در واقع هیات اجرایی را اجبار کنیم تا ۳۰ درصد از زنان استفاده کنند. در فدراسیون‌های خودمان هم تلاش می‌کنیم از ظرفیت زنان استفاده کنیم.

ابراز خرسندی سفیر عراق از همکاری ورزش کشورش با ایران

در ادامه سفیر عراق در ایران هم که در نشست حضور داشت از صالحی امیری بابت میزبانی از هیات عراق تشکر کرد و گفت: ما به دنبال ارتقای روابط ورزشی در این سطح هستیم، رعد حمودی از اسطوره‌های ورزش هستند، همکاری را در سریع‌ترین وقت ممکن آغاز کنیم.