سنندج- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: پیش بینی تولید گندم در سال زراعی جاری بیش از یک میلیون تن است و انتظار خرید ۸۷۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز را داریم.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان محمد صالح احمدی در جلسه ستاد زراعت استان کردستان اظهار کرد: در سال زراعی گذشته ۶۰۵ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی استان زیر کشت گندم رفت که در مجموع ۵۱۶ هزار و ۷۸۴ تن گندم تولید و در مجموع ۲۸۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز از کشاورزان استان خریداری شد.

وی تصریح کرد: برنامه ابلاغی و اجرایی گندم استان کردستان در سال زراعی جاری ۵۸۲ هزار هکتار است که تا اکنون ۵۹۴ هزار هکتار کشت شده است.

احمدی افزود: پیش بینی تولید گندم در سال زراعی جاری بیش از یک میلیون تن است که انتظار خرید ۸۷۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان استان را داریم.

وی خاطر نشان کرد: در مجموع ۶۲ هزار و ۶۰۰ هکتار کم خاک ورزی و نزدیک به ۱۳ هزار هکتار کشت مستقیم گندم در بحث کشاورزی حفاظتی استان انجام گرفته است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان با تأکید بر مصرف بذور گواهی شده گندم در استان اذعان کرد: در کشت‌های پاییزه امسال مجموع مصرف بذور رسمی در طبقات مختلف ۱۰ هزار و ۶۹۰ تن و مصرف بذور خود مصرفی بوجاری و ضدعفونی شده کشاورزان هم ۸۶ هزارو ۹۸۵ تن بوده است.

وی با تأکید بر توزیع مناسب کود یارانه‌ای در استان اظهار کرد: تاکنون ۷۱ هزارو ۶۴۷ تن کود در بین کشاورزان استان توزیع شده و ۷ هزارو ۸۵۴ تن هم در انبارهای استان موجود است که در صورت نیاز توزیع خواهد شد.

وی یادآور شد: تاکنون ۲۹ هزار تن کود ازته، ۱۱۱۴ تن کود فسفاته، ۱۳۸ تن کود پتاسه و حدود ۳۰۰ کیلوگرم ریز مغزی در بین گندم کاران استان برای کشت‌های پاییزه و مرحله داشت توزیع شده است.

وی افزود: بارندگی‌های مناسب پاییزه و کشت به موقع گندم در استان عاملی شده که صد در صد اراضی گندم استان به سطح سبز برسد و از این میزان ۲۰ درصد گندم هم به پنجه کامل رسیده است.

احمدی اذعان کرد: جهاد کشاورزی برای اولین بار اقدام به کشاورزی قراردادی برای محصول گندم در استان کرده که تاکنون سازمان تعاون روستایی درسطح ۲۶ هزارو ۷۷۵ هکتار با هزار و ۶۱۱ تولید کننده گندم استان عقد قرارداد کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در سال زراعی گذشته ۳۲ هزار و ۶۱۲ هکتار از اراضی استان زیر کشت جو رفت و کشاورزان استان بیش از ۴۱ هزار تن جو را تولیدکردند.

وی اضافه کرد: سطح ابلاغی جو استان برای سال زراعی پیش رو ۴۱ هزار هکتار بوده که تاکنون ۴۰ هزارو ۳۰۰ هکتار زیر کشت جو رفته است.

احمدی با بیان اینکه سطح ابلاغی ذرت و نباتات علوفه‌ای برای سال زراعی پیش رو هنوز اعلام نشده است تصریح کرد: سال گذشته در سطح ۲۵ هزارو ۲۷۷ هکتار از اراضی استان ۵۱۱ هزار و ۷۰۰ تن ذرت دانه‌ای و محصولات علوفه‌ای در استان تولید شد.