رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات در دومین دور گفت‌وگوی دینی ایران و ژاپن، تبدیل کردن موضوع حفظ زیست بوم به بخشی تزلزل ناپذیر از اعتقادات وجدانی، دینی و آئینی را روزنه نجاتی برای کره زمین دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سخنرانی خود در دومین دور گفت‌وگوی دینی ایران و ژاپن با موضوع «محیط زیست در اسلام و شینتو» که با هماهنگی رایزنی فرهنگی ایران در توکیو برگزار شد، گفت: طبیعت اگر تا نیم قرن پیش، منبع فیاض ثروت و مکنت بود و آنان که بیشتر از آن بهره برداری می‌کردند، ثروتمندتر و خوشبخت‌تر محسوب می‌شدند در فاصله نیم قرن گذشته تبدیل به بستری برای دغدغه‌های مشترک انسانی و حیات و زیست معقول و منطقی انسانی شده است.

وی افزود: در چشم ساکنان زمین، آنان که دست اندازی بیشتری به طبیعت می‌کنند، متجاسرین و متعدیان به هستی جامعه انسانی محسوب می‌شوند و می‌توان گفت نگاه به طبیعت و در نتیجه، تنظیم رابطه انسان و طبیعت و ادا کردن حق طبیعت، وظیفه اولیه هر ساکن زمین به شمار می‌آید و مجموعه‌ای بزرگ از سازمان‌ها و نهادهای جهانی شکل گرفته و قوانین بسیار هم در سطح جهانی و هم در سطح قانونگذاران کشوری وضع شده تا رابطه انسان و طبیعت را به حالت درست و منطقی آن برگردانند و تعدی به طبیعت را که به مثابه تجاوز به حقوق جامعه انسانی است، پایان ببخشند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ادامه داد: گفت‌وگوی امروز ما نیز تأکیدی بر همین مدعاست تا دریابیم برای حفظ حقوق طبیعت چه کرده‌ایم و چه باید بکنیم و بسترهای دینی و فرهنگی و اجتماعی این حقوق کجا هستند؟

رئیس شورای سیاستگذاری و هماهنگی گفت‌وگوی ادیان ایران بیان کرد: در دین مقدس اسلام، طبیعت «آیت» و نشانه خداست. هر آن کس که بخواهد به حوزه خداشناسی وارد شود، باید از نگاه به طبیعت و شگفتی‌های آن شروع کند. این شروع سهل الوصول‌ترین و پیچیده‌ترین و شگفت انگیزترین قلمروی است که تجلی و بازتاب ذات اقدس خداوند را می‌توان در آن دید.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور اضافه کرد: این نگاه است که تلقی ما از طبیعت از مجموعه‌ای از قوانین علمی و تجربی عبور می‌کند و صورت رمزی و نمادینی پیدا می‌کند که خداوند را نمایندگی می‌کند، در نتیجه شایسته توجه و احترام بسیار است. از درخت، جنگل، مورچه، شتر، میوه و سبزی تا دریا و کوه و آسمان و … همه و همه تبدیل به «آیه» می‌شود که فرد مؤمن در تأمل و تدبر و توجه به آنها می‌تواند به ذات خداوند برسد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: از همین روست که در کلام یکی از بزرگترین سخنگویان فرهنگ ایران حکیم سعدی شیرازی: برگ درختان سبز از نظر هوشیار / هر ورقش دفتری است معرفت کردگار. حتی در عبور از این جهان و ورود به جهان دیگر که بیرون از قلمرو حس است، جهان طبیعت در نگرش اسلامی این توان را دارد که جهان دیگر و رستاخیز آدمی را نمایندگی کند.

وی ضمن بیان مطلب فوق، افزود: درآمدن بهار پس از زمستانی سرد و خسته کننده و رویش پس از نیستی حیات در بهار، بیان کننده رستاخیزی است که در جهان دیگر حادث می‌شود و آدمی نابود شده دوباره در محضر خداوند حاضر خواهد شد و حیات معنوی آن جهانی را آغاز می‌کند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به آیه «وَاللَّهُ الَّذِی أَرْسَلَ الرِّیَاحَ فَتُثِیرُ سَحَابًا فَسُقْنَاهُ إِلَی بَلَدٍ مَیِّتٍ فَأَحْیَیْنَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا کَذلکَ النُّشُورُ» گفت: آنچه در سیره انبیا و اولیا دین مبین اسلام است نیز موید همین معناست و نشان دهنده این است که فرد مسلمان در نگاهداشت احترام به طبیعت نباید لحظه‌ای غفلت کند. آنچه در کلام پیامبر گرامی اسلام آمده است که آبیاری درخت را همچون آب دادن به انسان تشنه دانسته، موید همین معناست.

وی ادامه داد: مولای پارسایان علی (ع) فرموده است: انسان‌ها مورد سوال قرار می‌گیرند، حتی درباره زمین‌ها و چهارپایان. به دیگر سخن در نگرش و باور معصوم خسارت به طبیعت و زیست بوم جزای ابدی خداوند را در پی دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین، بیان کرد: قرآن کریم در آیه ۲۰۴ سوره مبارکه بقره هنگامی که می‌خواهد لجوج‌ترین، خبیث‌ترین و سرسخت‌ترین دشمنان خدا را نام ببرد از کلمه «أَلَدُّ الْخِصَامِ» استفاده و خصوصیّاتی برای آن ذکر می‌کند که یکی از آنها فساد در زمین است: اِذا تَوَلّی سَعی فِی الاَرضِ لِیُفسِدَ فیها وَ یُهلِکَ الحَرثَ و النَّسل وَاللَّهُ لایُحِبُّ الفَسادَ؛ این دغدغه‌های عمیق انسانی که قرن‌ها پیش بیان شده راهنمای عملی و روشن زندگی امروز ماست.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ادامه داد: این موضوعات امروز تبدیل به گفتمان‌های جهانی شده‌اند و موجب شده تمامی جامعه بشری به صورت مشترک به این موضوعات بیاندیشند و برای پیدا کردن راه حلی برای مشکلات زیست بوم چاره اندیشی کنند. آنچه تاکنون برای حفظ زیست بوم زمین از جانب رهبران کشورها و برخی سازمان‌های مردم نهاد صورت گرفته با فراز و فرودهایی همراه بوده که عموماً تابعی از نظرات سیاسی و گاهی اقتصادی است. این مجموعه در مواردی هم کوشیده‌اند تا نظر مثبت رهبران ادیان و آئین‌ها را به اهداف خود جلب کنند و از ظرفیت اثرگذاری آنها برای پیشبرد برنامه‌های زیست محیطی استفاده کنند.

رئیس شورای سیاستگذاری و هماهنگی گفت‌وگوی ادیان ایران همچنین بر ضرورت پیوند زدن حفظ زیست بوم با معتقدات مذهبی تاکید کرد و گفت: تبدیل کردن موضوع حفظ زیست بوم به بخشی تزلزل ناپذیر از اعتقادات وجدانی، دینی و آئینی می‌تواند روزنه نجاتی برای کره زمین باشد. اهمیت این موضوع چیزی نیست که کسی بتواند آن را انکار کند. امیدوارم گفت‌وگوهایی که صورت می‌گیرد، بتواند بستر این نوع همکاری را در بین رهبران ادیان و آئین‌ها فراهم کند که مستقلانه و به عنوان وظیفه‌ای انسانی، دینی و وجدانی، جامعه جهانی را بیرون از منفعت طلبی‌های اقتصادی و سیاسی، برای رسیدن به این مقصود بسیج کنند.

وی افزود: آنچه امروز ما و شما را در فضای واحدی گرد آورده، همین دغدغه مشترک جهانی و انسان معاصر است. از درگاه خداوند متعال طلب می‌کنم که برای همه ما این امکان را فراهم کند تا مسئولانه به طبیعت بنگریم.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در پایان سخنانش، از همکاری‌های جینجا هونچو، معبد ایسه، دانشگاه کوگاکان، دانشگاه کوکوگاکوئین و همچنین رایزنی فرهنگی ایران در ژاپن و مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها و حسین دیوسالار، رایزن فرهنگی سابق ایران در ژاپن که در برنامه ریزی، هماهنگی، اجرا و آغاز این اقدام ماندگار و ارزشمند در روابط میان دو کشور پیشقدم بودند، قدردانی کرد.

رایزنی فرهنگی ایران در ژاپن با همکاری مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، جینجا هونچو سازمان معابد شینتوئی، دانشگاه کوگاکان و معبد ایسه، دور دوم گفت‌وگوهای دینی ایران و ژاپن را با موضوع «محیط زیست در اسلام و شینتو» با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، قهرمان سلیمانی، رئیس مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ساتوشی کاوانو، رئیس دانشگاه کوگاکان مهمترین مرکز تربیت و آموزش شینتوئی در ژاپن و آتسوشی اوشیئو، رئیس ارتباطات جینجاهونجو (سازمان معابد شینتوئی) این کشور آغاز کرد.

در این برنامه، شخصیت‌های مختلفی از ایران و ژاپن همچون حجج اسلام محسن الویری، استاد دانشکده مطالعات تاریخی و سیاسی دانشگاه باقرالعلوم، سید حسن اسلامی اردکانی، استاد دانشگاه ادیان و مذاهب، ابراهیم (تاتسوایچی) ساوادا، معاون پژوهشی جامعةالمصطفی (ص) شعبه ژاپن و علی مشهدی، استاد حقوق عمومی و بین‌الملل دانشگاه قم، رحیمی، سرپرست رایزنی فرهنگی ایران در ژاپن، حسین دیوسالار، رایزن سابق فرهنگی ایران در ژاپن از کشورمان حضور و به ایراد سخن پرداختند.

همچنین، ماساناری ایتایی، استاد بخش شینتو دانشکده ادبیات دانشگاه کوگاکان، ساتورو اوتووا، رئیس ارتباطات معبد ایسه مهمترین و مقدس‌ترین معبد شینتوئی و زیر نظر خاندان امپراطوری، هیتوشی اوکاییچی، رئیس بخش امور جشنواره مؤسسه تحقیقاتی جینجاهونچو، یوریئو فوجیموتو، استاد دانشکده فرهنگ شینتو دانشگاه کوکوگاکوئین و دکتر ساکورائی استاد دانشگاه کوکاگان از کشور ژاپن سخنرانی و در نشست‌های مختلف و جداگانه مقالات خود را ارائه دادند.

علاوه بر سخنرانان، مجتبی نوروزی مدیرکل حوزه ریاست، روابط عمومی و مدیریت عملکرد سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، علی اکبر ضیایی، مدیرکل همکاری‌های علمی و دانشگاهی، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی زارع بی عیب، مدیرکل مرکز بین‌الملل تبلیغ، علی اصغر عامری، معاون مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها، محمد جعفری‌ملک، رئیس گروه گفت‌وگوی ادیان و آئین‌های شرقی، رستم‌آبادی، رئیس اداره مسیحیت کاتولیک مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها و … نیز در این نشست حضور داشتند.

احسان جوانمردی و ساتوشی موریشیما به عنوان مشاوران و هماهنگ کننده برنامه‌های این نشست یک روزه حضور یافتند و نسبت به اجرای برنامه اقدام کردند.

پیش از این نیز اولین دور گفت‌وگوی دینی ایران و ژاپن، به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و همزمان با نودمین سالگرد آغاز روابط رسمی دو کشور ایران و ژاپن در بهمن‌ماه ۱۳۹۷ با عنوان «خانواده در اسلام و شینتو» با حضور شخصیت‌های علمی دو کشور در شهر مقدس ایسه از سوی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ژاپن برگزار شد.