دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور اعلام کرد: ساماندهی سهمیه‌های کنکور به معنی حذف آنها نیست ما در حال حاضر حدود ۲۶ سهمیه کنکور فعال داریم.

به گزارش خبرنگار مهر، منصور کبگانیان در حاشیه یکصد و پنجاه و نهم از جلسه شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور که عصر امروز برگزار شد با اشاره به ساماندهی سهمیه‌های کنکور گفت: در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای برای ساماندهی سنجش و پذیرش ویژه داوطلبان ورودی از آموزش و پرورش و دبیرستان‌ها برای آموزش عالی داشته‌ایم که در یکی از بندهای مذکور تصویب شد که ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور ۶ ماه فرصت دارد تا سیاست‌های سهمیه بندی کنکور را کامل کند.

وی افزود: نکته‌ای که به‌عنوان مقدمه همه اعضا در این جلسه بر آن تأکید کردند، این بود که طی سالیان دراز ما مصوبات متعددی به اقتضا و اضطرار در خصوص سهمیه‌های مختلف کنکور داشته‌ایم که بعد از گذشت سالیان دراز، نیاز به یک جمع‌بندی و سامان‌دهی دارد.

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: در حال حاضر حدود ۲۶ سهمیه فعال کنکور داریم که اکثر آنها مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی هستند که بعضاً با هم متناقض هستند و باید بازنگری شوند و یک بازآرایی در بحث سهمیه‌ها لازم بود.

کبگانیان ادامه داد: در این جلسه سهمیه بومی‌گزینی که مصوب شورای انقلاب فرهنگی است به خوبی بررسی شد مزایا و نقاط منفی آن مطرح شد که لازم است بومی‌گزینی یک سامان‌دهی شود.

وی ادامه داد: در بخش ایثارگران نیز گزارش خوبی داده شد، سهمیه ایثارگران که بخش زیادی از آن مصوبه شورا و بخشی هم مصوبه مجلس شورای اسلامی بوده بررسی شد ما امروز در خصوص سهمیه‌ها تصمیمی نگرفتیم فقط گزارش وضع موجود، آسیب‌های وضع موجود و مزایای وضع موجود را مطرح کردیم.

وی با اشاره به خطوط راهنما برای ساماندهی سهمیه افزود: از محورهایی که امروز برای ساماندهی سهمیه‌ها مطرح شد می‌توان به تجمیع و بهینه سازی سهمیه‌های متنوع و متعدد و بعضاً متناقض در جهت تقویت ملاک‌های علمی سنجش، ایجاد توازن و تعادل در توان علمی ورودی‌های آموزش عالی، برقراری عدالت آموزشی با توزیع عادلانه فرصت‌ها و امکانات تحصیل و تحقیق در آموزش عالی، حمایت از مناطق کمتر برخوردار با تخصیص هدفمند ظرفیت و سهمیه‌ها، حمایت از جوانان با وضعیت علمی مناسب با تعیین حد نصاب نمره علمی قابل قبول، ایجاد تلفیق فرهنگ‌ها و همدلی بین اقوام مختلف، ایجاد رقابت سالم بین داوطلبان و افزایش احساس رضایت آنها، و ایجاد امید به اصلاح و بهبود قوانین و مقررات در افکار عمومی اشاره کرد.

وی تاکید کرد: این‌که بخواهیم سهمیه‌ها را سامان‌دهی کنیم به معنی حذف سهمیه نیست و در جلسه امروز همه اعضا اتفاق‌نظر داشتند که نباید در خصوص سهمیه‌ها صفر و صدی برخورد کنیم.

کبگانیان افزود: ساماندهی این سهمیه‌ها به کمیسیون علم و آموزش، واگذار شد چون در این کمیسیون حدود ده جلسه کار کارشناسی در این خصوص انجام گرفته است و این موضوع در کمیسیون علم و آموزش جمع‌بندی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: البته ایده‌آل ما این است که ما مرتباً سهمیه‌ها را در حد مناسب داشته‌باشیم و آخرین نکته این‌که شاید چیزی که باید رعایت کنیم همه سهمیه‌های مصوب در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی باید زمان‌دار باشد و امروز پیشنهاد داده شد تا سهمیه‌ها زمان‌دار شود

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: این موضوعات در کمیسیون جمع بندی شده و دوباره در صحن شورای ستاد نقشه جامع علمی کشور ارائه خواهد شد.