سمنان- نماینده ولی فقیه در استان سمنان با بیان اینکه اوکراین مصداق اعتماد به ابرقدرت‌ها است، گفت: هر کشوری که به ابر قدرت‌ها اعتماد داشت، ضرر کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام مرتضی مطیعی در نخستین نمازجمعه اسفندماه ۱۴۰۰ سمنان به میزبانی مسجد امام خمینی (ره) سمنان با اشاره به ماجرای اوکراین، تاکید کرد: متأسفانه روز گذشته جنگی از پس حمله روسیه به اوکراین آغاز شد که امیدواریم به جنگی بزرگ‌تر و در سطح جهانی گسترده نشود.

وی با بیان اینکه جنگ مقوله‌ای ناصواب است و کسی طرفدار آن نیست اما به عنوان انسان و مسلمان باید مطلع و موضع داشته باشیم، افزود: این موضوع درس بسیار بزرگی در درون خود دارد و آن هم موضوع اعتماد به غرب و درس گرفتن از شرایط اوکراین است.

نتیجه اعتماد به غرب

امام جمعه سمنان با بیان اینکه جنگ همه جا ویرانی و خسارت پیش می‌آورد و جان انسان‌ها را به خطر می‌اندازد و لذا امیدواریم که این حمله به جنگ جهانی بدل نشود، گفت: اروپا و مشخصاً آمریکا تحریک‌های زیادی برای الحاق اوکراین به ناتو به خصوص در یک سال اخیر داشته‌اند و در نتیجه این تحریک‌ها بود که زمینه برای روسیه ایجاد و در نتیجه نهایت این ماجرا به جنگ ختم شد.

مطیعی با بیان اینکه اوکراین مصداق اعتماد به ابرقدرت‌ها است، ابراز کرد: هر کشوری که به ابر قدرت‌ها دل خوش کرد و اعتماد داشت، ضرر می‌کند همانطور که اوکراین که در دهه ۹۰ سومین کشور هسته‌ای دنیا بود به راحتی در مذاکره با غرب، تمام سلاح‌های خود را تحویل داد و روی قول غرب برای حمایت از این کشور حساب کرد اما امروز شاهد هستیم که چه اتفاقاتی در این کشور رخ داده است.

وی با بیان اینکه اوکراین به تضمین آمریکایی امکانات هسته‌ای خود را تحویل داد، گفت: گویا در همان موقع هم کسانی بوده‌اند که در داخل قول شفاهی آمریکا را تضمین می‌دانستند و امروز شاهد هستیم که هیچ حمایتی از اوکراین صورت نگرفت و این باید درس بزرگی برای همه باشد که ابر قدرت‌ها تنها در فکر منافع خود هستند.

جنایت بودائیان هند در قبال مسلمانان

نماینده ولی فقیه در استان سمنان با اشاره به اینکه یکی از درس‌های مهم اوکراین برای همه کشورها و به خصوص ایران اسلامی این است که باید بر قدرت و داشته‌های خودمان اصرار داشته باشیم و آن را نگهداریم، گفت: اکنون صنعت موشکی اقتدار ایران اسلامی را تضمین کرده و از بابت همین اقتدار است که دشمنان جرأت حمله به کشورمان را نداشته و اصرار بر مذاکره در این موضوع دارند تا همین اقتدار را از ما بگیرند لیکن باید هوشیار بود.

مطیعی در دیگر بخش سخنان خود به موضوع تشدید سرکوب حجاب در هندوستان و توسط بودایی‌های افراطی پرداخت و با بیان اینکه بی عدالتی و ظلم نسبت به حجاب در هندوستان مشهود است، گفت: تمام کشورهای غربی که داعیه حقوق بشر دارند در قبال این موضوع سکوت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه روسری در هند خلاف قانون نیست اما مدت‌ها است که تندروهای هندو به بهانه‌هایی مانند روسری، علیه مسلمانان دست به خشونت و جنایت می‌زنند، گفت: زنان محجبه فقط می‌خواهند که این حق را داشته باشند که با پوشش خودشان به کلاس‌های درس بروند.