زنجان-کنترل روان آب ها و مدیریت منابع آبی به عنوان یک ضرورت مهم همواره مطرح بوده و سدسازی راهکار اصلی برای تحقق این امر است، در حالی که زنجان در این زمینه عقب مانده است.

خبرگزاری مهر -گروه استان‌ها-زهرا مقدمی: کنترل روان آب‌ها و همچنین آب‌های سطحی نقش اصلی در تقویت منابع و ذخایر آبی دارد به گونه‌ای که برای آب‌های سطحی ایجاد سدها در نقاط مختلف کشور به عنوان یک برنامه زیربنایی مطرح بوده و توانسته در توسعه مناطق در حوزه‌های مختلف نقش اساسی ایفا کند.

وجود تنش‌های آبی که طی سال‌های اخیر شدت گرفته است، باعث شده کنترل آب‌های سطحی به عنوان یک ضرورت مهم بیش از گذشته خود را نشان دهد و ایجاد سدها در این زمینه نقش اصلی را ایفا می‌کند.

اعتبار مورد نیاز برای تکمیل دو سد مراش و بلوبین در استان زنجان تأمین شده است

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: اعتبار مورد نیاز برای تکمیل دو سد مراش و بلوبین در استان تأمین شده است.

مصطفی طاهری در گفتگو با خبرنگار مهر، می‌افزاید: سدهای مراش و بلوبین از جمله پروژه‌های ناتمامی بودند که با پیگیری مسئولان استانی و نمایندگان مجلس و حمایت دولت سیزدهم قرار است به زودی تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار گیرند.

وی ادامه می‌دهد: این دو سد که در شهرستان‌های ماهنشان و ایجرود در حال احداث است سال‌ها به دلیل عدم تأمین اعتبار، ناتمام مانده و اهالی خواستار تعیین تکلیف این پروژه‌ها بودند.

طاهری می‌گوید: اعتباری بالغ بر ۴۶۰ میلیارد تومان از طریق ماده شش برای دو سد مراش و بلوبین مصوب شده است و به زودی قراردادها برای دریافت اعتبارات منعقد می‌شود.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی ادامه می‌دهد: این پروژه‌ها ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند که به زودی تکمیل خواهند شد چرا که موضوع تنش آبی در استان جدی است و باید هر چه سریع‌تر با بهره‌برداری از سدها مشکل آب روستاها را تأمین کنیم.

طاهری می‌گوید: در حوزه سد مشمپا توافقات خوبی با مسئولان حوزه آب سفیدرود داشتیم و خبرهای خوبی در سال ۱۴۰۱ در مورد این سد خواهیم داشت.

۱۸۳ میلیارد تومان برای تکمیل سد بلوبین و ۲۷۷ میلیارد تومان برای تکمیل سد مراش در نظر گرفته شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه عمده مصوبات مربوط به سفر هیئت دولت به استان زنجان، در خصوص تکمیل دو سد مراش و بلوبین از محل تسهیلات بانکی بوده و این دو سد برای استان بسیار حائز اهمیت است، می‌گوید: به همین خاطر قبل از تحقق این سفر، مصوبات مربوط به این دو سد از سازمان برنامه و بودجه اخذ و مقرر شد که بانک‌های عامل در این زمینه مساعدت‌های لازم را انجام دهند.

پیشرفت فیزیکی سدهای بلوبین و مراش به ترتیب تا به امروز ۶۲ درصد و ۶۴ درصد بوده و با تخصیص این میزان اعتبار، سدهای مذکور به مرحله آب‌گیری خواهد رسید

اسماعیل افشاری با یادآوری اینکه ۱۸۳ میلیارد تومان برای تکمیل سد بلوبین و ۲۷۷ میلیارد تومان نیز برای تکمیل سد مراش در نظر گرفته شده است، می ادامه می‌دهد: پیشرفت فیزیکی سدهای بلوبین و مراش به ترتیب تا به امروز ۶۲ درصد و ۶۴ درصد بوده و با تخصیص این میزان اعتبار، سدهای مذکور به مرحله آب‌گیری خواهد رسید، به همین خاطر امیدواریم از ابتدای سال آینده بتوانیم با بانک‌های عامل در این زمینه وارد عقد تفاهم‌نامه‌ها شویم.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر این میزان اعتبار برای رسیدن به مرحله آب‌گیری، حدود ۱۰۰ میلیارد تومان نیز برای آب‌رسانی از سد مراش به شهر دندی و روستاهای اطراف در نظر گرفته شده که تعهد تخصیص این اعتبار در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ است، می‌افزاید: ۶ میلیارد تومان برای تکمیل سد میرزاخانلو ۲ با پیشرفت فیزیکی ۹۳ درصد مصوب شده است.

افشاری در ادامه گریزی به اعتبارات حوزه آب استان زد و با ابراز اینکه از محل ظرفیت‌های قانون بودجه در سال گذشته بهترین عملکرد را از طریق تهاتر مالیاتی، تسهیلات بانکی پیمانکاران و … داشتیم و حائز رتبه دوم در بین دستگاه‌های استان شدیم، خاطرنشان می‌کند: تلاش می‌کنیم فارغ از بودجه‌ای که ابلاغ می‌شود، از سایر ظرفیت‌هایی که در بودجه است، استفاده کنیم که در همین راستا سال گذشته توانستیم ۱.۵ برابر این ظرفیت را استفاده کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان با یادآوری اینکه بیشترین موضوع در خصوص سد مراش مربوط به مباحث مالی بوده که در حال بررسی است، می‌گوید: ساخت سد به عنوان یک الزام است، هر چند محدودیت‌های اعتباری باعث شود که جزو اولویت‌ها نباشد اما ساخت آن برای آینده یک الزام است.

افشاری با بیان اینکه در خصوص تداوم سدسازی، نظرات کارشناسی شده متفاوتی وجود دارد، عنوان می‌کند: یکی از نظرات حاکی از آن است که به هر میزان که بتوانیم در این شرایط خشکسالی زیرساخت برای آب‌گیری به خصوص زمان وقوع سیل داشته باشیم، اقدام بسیار خوبی است، هر چند نمی‌توان همه موارد را به عنوان سدسازی تلقی کرد و باید از آن به عنوان آبخیزداری و یا آبخوانداری یاد کرد.

بیش از ۸۰ درصد آب شرب استان از طریق چاه‌ها تأمین می‌شود و اگر در آینده این چاه‌ها دچار مشکل شود، بحران جدی در راه خواهد بود و عقل سلیم حکم می‌کند که منابع آبی را متناسب کرده و محدود به یک منبع نکنیم

وی با تاکید بر اینکه امروز بزرگ‌ترین دغدغه ما موضوع تأمین آب است و در برخی از مناطق استان علاوه بر کمبود آب، کیفیت آب نیز بسیار پایین آمده است، می‌افزاید: امروز بیش از ۸۰ درصد آب شرب استان از طریق چاه‌ها تأمین می‌شود و اگر در آینده این چاه‌ها دچار مشکل شود، بحران جدی در راه خواهد بود و عقل سلیم حکم می‌کند که منابع آبی را متناسب کرده و محدود به یک منبع نکنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان خاطرنشان می‌کند: زمانی قادر به مدیریت منابع آبی خواهیم بود که زیرساخت داشته باشیم و ممکن است که موضوع سدسازی مخالفان خود را نیز که دلایلی هم دارند، داشته باشد. هر چند سدهای زیرزمینی نیز محدودیت‌های خاص خود را دارد و هر جا نمی‌توان سد زیرزمینی احداث کرد و به طور کل این موارد را می‌توان مکمل مدیریت منابع آب دانست.

زنجان جزو استان‌هایی است که به لحاظ سدسازی عقب‌افتادگی‌هایی را دارد

افشاری در خصوص وضعیت استان زنجان به لحاظ سدسازی اظهار می‌کند: زنجان جزو استان‌هایی است که به لحاظ سدسازی عقب‌افتادگی‌هایی را دارد، به همین خاطر برنامه‌ریزی شده است تا این عقب‌افتادگی‌ها با تکمیل سدهای نیمه‌تمام جبران شود.

وی از تخصیص ۱۰ میلیون مترمکعب آب به سد تالوار با پیگیری مسئولان و نماینده خدابنده خبر داده می‌افزاید: بخشی از شبکه انتقال نیز محقق شده است و شهرهای گرماب، زرین‌رود، قیدار و کرسف و نیز روستاهای مسیر از اهداف آب‌رسانی سد تالوار به شمار می‌رود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان همچنین با یادآوری اینکه تأمین آب پتروشیمی زنجان نیز در حد شرب و بهداشت از سد گلابر خواهد بود، ادامه داد: اما در خصوص تأمین آب خط تولید این صنعت هنوز برنامه‌ریزی نشده، هر چند اولویت اول وزارتخانه در این خصوص، استفاده از پساب است.

حال با پیگیری‌های صورت گرفته ۴۶۰ میلیارد تومان اعتبار از طریق بانک‌های عامل برای این دو پروژه مهم تأمین خواهد شد. در واقع احداث سد مراشاز سال ۸۸ در شهرستان ماهنشان آغاز شده و قرار است با ۳۷ میلیون متر مکعب آب مورد نیاز شرب، صنعت و کشاورزی منطقه را تأمین کند، این سد در حال حاضر دارای ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی است.

همین طور مطالعات سد بلوبین از سال ۸۵ و عملیات اجرایی آن نیز از سال ۹۲ آغاز شده و هم اکنون با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی معطل تأمین اعتبار است. از سوی دیگر بر اساس اعلام شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان، با بهره‌برداری از این دو سد آب شرب ۲۲۰ روستای دو منطقه ماهنشان و ایجرود تأمین خواهد شد.