تهران- در این مطلب با اصول دیجیتال مارکتینگ بیشتر آشنا می شویم.

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، در قرن جدید که با نام عصر تکنولوژی شناخته می‌شود پیشرفت و دیجیتالی شدن حرف اول را می‌زند، امروز دیگر پیدا کردن افرادی که به اینترنت دسترسی نداشته باشند جز کارهای سخت محسوب می‌شود و جامعه نیز به سمتی پیش می‌رود که همه افراد به دنبال نوآوری و استفاده از ارتباطات دیجیتال در کسب و کارهای خود هستند.

در این میان اما دیجیتال مارکتینگ پنجره جدیدی را برای گسترش و پیشرفت تجارت‌ها باز کرده و در مدت کم محبوبیت زیادی در میان بازاریابان کسب کرده است، با این وجود همچنان برای بسیاری این سوال وجود دارد که بازاریابی دیجیتال چه مفاهیمی دارد و چگونه می‌توان از آن استفاده کرد، با ما در خواندن این مقاله همراه باشید تا با اصول دیجیتال مارکتینگ بیشتر آشنا شویم.

بازاریابی دیجیتال چیست؟

بازاریابی دیجیتال که به آن بازاریابی آنلاین هم گفته می‌شود را در تعریف خلاصه می‌توان «گسترش و تبلیغ برند برای ارتباط با مشتریان بالقوه از طریق اینترنت یا سایر اشکال ارتباطات دیجیتال» معرفی کرد. البته این ارتباطات دیجیتال تنها به اینترنت محدود نمی‌شود و به جز ایمیل یا شبکه‌های اجتماعی، پیام‌های متنی یا چند رسانه‌ای نیز، جز کانالهای ارتباطی آن محسوب می‌شوند.

دیجیتال مارکتینگ روشی است که برندها به وسیله آن محصولات یا خدمات خود را تبلیغ می‌کنند و کیفیت آنها را نیز به این وسیله تضمین می‌کنند سپس مشتریانی که به دنبال خرید محصولات هستند با سرچ در موتورهای جستجو محصولاتی را که بیشترین هماهنگی با نیازشان دارد را پیدا می‌کنند و با مقایسه بین آنها مناسب‌ترین محصول را خریداری می‌کنند. در واقع برخلاف زمان‌های گذشته که فرصت‌های تبلیغاتی برای برندها محدود و اکثراً گران قیمت بود و بسیاری از برندهای نوپا قدرت تبلیغات را نداشتند امروزه با دیجیتالی شدن بازاریابی همه برندها فرصتهای برابری برای معرفی و فروش دارند.

بنابراین اگر بخواهیم به طور خلاصه بیان کنیم، این نوع از بازاریابی به معنی استفاده از تاکتیک‌های دیجیتال برای ارتباط با مشتریان است و از وب سایت شرکت گرفته تا دارایی‌های آنلاین کسب و کارها مثل بروشورهای آنلاین، تبلیغات، بازاریابی ایمیلی و … همه و همه در زیر دیجیتال مارکتینگ قرار می‌گیرند.

مفاهیم اصلی دیجیتال مارکتینگ بعد از اینکه با هدف و تعریف اصلی بازاریابی دیجیتال آشنا شدیم قدم بعدی می‌تواند در جهت شناخت مفاهیم اصلی دیجیتال مارکتینگ باشد. اینکه این نوع از بازاریابی چه بخش‌هایی را در بر می‌گیرد، شاخه‌های آن چیست و چه انواعی دارد؟ سوال‌های مهمی هستند که در ادامه به آن پاسخ خواهیم داد.

بازاریابی در دنیای دیجیتال انواع مختلفی دارد که صاحبان برندها با توجه به محصول یا خدماتی که ارائه می‌دهند می‌توانند از یک یا چند نوع آن استفاده کنند. البته همانطور که میدانید دنیای دیجیتال هر روز تغییرات جدیدی را به خود می بیند و به همین خاطر استراتژی‌های این نوع از بازاریابی دائماً در حال تغییر و نوآوری است، به همین خاطر شناخت ترندهای دیجیتال مارکتینگ گام مهم بعدی در پیشرفت تجارت شما می‌تواند باشد.

اصلی ترین انواع بازاریابی دیجیتال شامل موارد زیر است که با هم به بررسی آنها می‌پردازیم:

بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO)

بهینه سازی موتورهای جستجو مربوط به کسب و کارهایی قصد دارند به رتبه‌های بالا یا صفحه اول نتایج موتورهای جستجو برسند و ترافیک یا بازدید سایت خود را افزایش دهند. توجه داشته باشید سئو مناسب کسب و کارهایی می‌شود که وب سایت، وبلاگ یا اینفوگرافیک دارند.

بازاریابی محتوایی

خلق محتوای ارزشمند و جذاب را می‌توان مهمترین امر در دنیای دیجیتال دانست زیرا شما به وسیله تولید محتوا می‌توانید مشتریان را از امکانات برند اگاه می‌کنید، ترافیک سایت خود را افزایش دهید، با مشتریان قدیمی در ارتباط بمانید و مشتریان جدید را نیز شناسایی کنید.

بازاریابی از طریق رسانه‌های اجتماعی

شکی نیست که بیش از ۹۰ درصد افراد جامعه جزو مخاطبان رسانه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، تلگرام، لینکدین و… هستند بنابراین همه این رسانه‌های پر مخاطب را می‌توان به عنوان یک بستر مناسب برای تبلیغات و معرفی برند در نظر گرفت. به علاوه از آنجا که در این رسانه‌ها محدودیتی برای تبلیغات وجود ندارد می‌توان انتظار داشت که با هزینه کم و در زمان کوتاه بازخورد لازم برای برند خود را به دست آورید.

پرداخت به ازا هر کلیک (PPC)

تبلیغات PPC یا همان تبلیغات پولی روشی است که شما با پرداخت هزینه به موتورهای جستجو مانند گوگل ترافیک دریافت می‌کنید، به این صورت که تبلیغ شما در صفحه اول نتایج سرچ نمایش داده می‌شود و به ازا هر کلیک هزینه‌ای از شما کسر می‌شود.

بازاریابی وابسته

بازاریابی وابسته همان روش قدیمی تبلیغات خودمان است یعنی شما تبلیغ محصولات یک برند دیگر را در سایت یا صفحه مجازی تان انجام می‌دهید و در ازا آن کمیسیون دریافت می‌کنید.

اتوماسیون بازاریابی

اتوماسیون بازاریابی به نرم افزارهایی گفته می‌شود که برای انجام شدن بازاریابی برندها به صورت خودکار به وجود آمده اند مانند برنامه‌هایی که به طور خودکار به مشتریان جدید ایمیل خوش آمد گویی می‌فرستند یا فعالیت شما در شبکه‌های اجتماعی را برنامه ریزی می‌کنند.

بازاریابی ایمیلی

اکثر شرکت‌ها از بازاریابی ایمیلی به عنوان راهی برای برقراری ارتباط بیشتر با مشتریان خود از طریق فرستادن خبرهای جدید درباره برند یا یادآوری تخفیف‌ها به ایمیل مخاطبین خود استفاده می‌کنند.

روابط عمومی آنلاین

در روش روابط عمومی آنلاین کسب و کارها میزان رضایت مشتریان از خدمات برند و یا پاسخگویی به سوالات مشتریان را در فضای دیجیتال انجام می‌دهند و به طور کلی این روش تفاوتی با روابط عمومی سنتی ندارد.

چرا بازاریابی دیجیتال مهم است؟

هدف هر کسب و کاری در مرحله اول جذب مخاطب و معرفی خدمات به مشتریان است اما این کار در گذشته علی رغم هزینه زیادی که صرف می‌شد آنطور که باید بازخورد نداشت. خوشبختانه در عصر تکنولوژی و با ظهور دیجیتال مارکتینگ برندها به مخاطبان بیشتری دسترسی دارند و مهمتر از آن امکان شناسایی مشتریان بالقوه نیز به وجود آمده است. همه اینها باعث می‌شود هزینه تبلیغات در مسیر درست خرج شود و به نوعی منابع برندها به هدر نرود.

بازاریابی دیجیتال مزیت‌های بسیار دیگری دارد که ما در اینجا به طور خلاصه به چهار مورد آن اشاره می‌کنیم:

⦁ هدف قرار دادن مشتریانی که احتمال بیشتری دارد محصول را خریداری کنند

⦁ هزینه مقرون به صرفه نسبت به روش‌های بازاریابی سنتی

⦁ امکان پیشی گرفتن از رقیبان در مدت زمان کوتاه

⦁ قابل اندازه گیری بودن مشتریان و مقایسه پیشرفت برند

علاوه بر همه اینها دیجیتال مارکتینگ قابلیت انعطاف پذیری بالایی دارد که این یعنی در شرایط حساس و پیش بینی نشده مانند همه گیری ویروس کرونا که باعث شد بسیاری از برندها شکست بخورند، برندهایی که از این نوع بازاریابی استفاده می‌کردند با پیگیری ترندهای دیجیتال مارکتینگ و استفاده از کمی خلاقیت همه گیری ویروس را به فرصت تبدیل کردند و در شرایطی که سایر برندها در ضرر بودند به سودهای کلان دست یافتند و کسب و کار خود را گسترش دادند.