بیرجند- مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی گفت: صادرات تعاونی‌های خراسان‌جنوبی از ابتدای سال تا پایان بهمن ماه نسبت به سال قبل ۴.۰۸ درصد افزایش داشته است.

غلامرضا اشرفی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: تعاونی‌های خراسان‌جنوبی صادرات خوبی به کشورهای دیگر به صورت مستقیم و غیر مستقیم از جمله کشورهای قطر، عراق، امارات متحده عربی، آلمان، اتریش، مالزی، آمریکا، لبنان، ترکیه، سوریه، چین، ازبکستان و کانادا، داشته‌اند که برای ما بسیار ارزشمند است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه از ابتدای سال تا پایان بهمن ماه تعاونی‌های خراسان جنوبی ۱۰ میلیون و ۴۸۲ هزار دلار صادرات داشته‌اند، اظهار کرد: این صادرات توسط ۳۰ تعاونی فعال خراسان‌جنوبی انجام شده است.

اشرفی ادامه داد: صادرات تعاونی‌های خراسان جنوبی در ۱۱ ماه سال ۹۹ حدود ۱۰ میلیون و ۷۱ هزار دلار بوده است که در مقایسه با امسال، شاهد افزایش ۴.۰۸ درصدی صادرات تعاونی‌ها در سال جاری هستیم.

وی گفت: صادرات تعاونی‌های فعال خراسان‌جنوبی شامل تخم بلدرچین، عسل، سیاه چادر، گان جراحی، لباس ایزوله، فرش، مرغ گوشتی، جوجه شتر مرغ، سنگ بازالت، سنگ گرانیت، محصولات کشاورزی و صنایع دستی بوده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی یادآور شد: گفتنی است که بیشترین محصولات صادراتی مربوط به کنسروجات بوده که توسط شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستان قاین صادر شده است.

اشرفی همچنین درباره تلاش برای حفظ حقوق کارگران در خراسان‌جنوبی گفت: گاهی تعداد محدودی از کارفرمایان با اجبار کارگران به تحویل کارت‌های بانکی به برداشت غیر مجاز از حساب آنها اقدام و همچنین در مواردی نسبت به اخذ سفته، چک و سایر تضمین‌های غیر متعارف بدون قید مشخصات آن در قراردادها از کارگران مبادرت اقدام می‌کنند.

وی ادامه‌داد: در صورت اعلام مورد توسط کارگران استان، بی شک ما به عنوان حامی کارگران با تکمیل پرونده موضوع به دادستانی انعکاس داده و مطابق با مقررات برخورد قضائی خواهد شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی یادآور شد: همچنین طبق تبصره ماده ۴۱ قانون کار کارفرمایان موظفند در ازای انجام کار در ساعات تعیین شده قانونی به هیچ کارگری کمتر از حداقل مزد تعیین شده جدید پرداخت نکنند.