رای ممتنع امارات به قطعنامه ضد روسی آمریکا، نشانه ای است مبنی بر اینکه شرکای منطقه ای، دیگر واشنگتن را شریک راهبردی قابل اتکایی تصور نمی کنند و در حال فاصله گرفتن از آن هستند.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: روزنامه تهران تایمز گزارش امروز خود را به رای ممتنع امارات به قطعنامه ضد روسی آمریکا در شورای امنیت اختصاص داد و آن را نشانه عمق شکاف واشنگتن و متحدان عرب منطقه در پرتو بحران اوکراین تلقی کرد.

تهران تایمز در این باره می‌نویسد: در کمتر از ۴۸ ساعت، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا، دو بار با همتای اماراتی تماس گرفت تا با وی پیرامون بحران اوکراین گفتگو کند.

یکی از این تماس‌ها بعد از رای منفی امارات به قطعنامه پیشنهادی آمریکا در محکومیت عملیات ویژه روسیه در اوکراین برقرار شد حال آنکه پیش از آن، وزرای خارجه امارات و روسیه درباره شراکت راهبردی دو کشور رایزنی‌هایی انجام داده بودند.

به این ترتیب، امارات به عنوان متحد خاورمیانه‌ای آمریکا، ترجیح داد که مانند چین و هند از کارزار غربی انتقاد از روسیه فاصله بگیرد.

این اقدام امارات واکنش‌هایی را در منطقه و فراتر از آن در پی داشت به ویژه آنکه ابوظبی-واشنگتن همواره به دنبال آن بوده‌اند که رابطه خود را راهبردی جلوه دهند.

این در حالی است که امارات حتی از محکومیت علنی اقدام نظامی روسیه در اوکراین هم اجتناب و به دعوت از طرفین برای تنش زدایی و خاتمه فوری خصومت‌ها بسنده کرد.

حتی در اقدامی که به منزله نمک پاشیدن به شکاف موجود در شراکت ابوظبی-واشنگتن است، امارات در میانه انتقادات فزاینده غرب از مسکو، بر عمق رابطه راهبردی با روسیه هم تاکید کرد.

تماس میان وزرای خارجه امارات و روسیه چهارشنبه هفته گذشته و در آستانه عملیات ویژه نیروهای روس انجام شد حال آنکه آنها از رابطه دوستانه و شراکت راهبری میان دو کشور سخن گفتند.

این در حالی است که رابطه آمریکا و عربستان سعودی هم بهتر از این نیست. ریاض هم از جانبداری از واشنگتن در موضوع اوکراین اجتناب کرده است. تاکنون، عربستان سعودی حتی حاضر نشده که بیانیه‌ای جداگانه درباره اوضاع اوکراین صادر کند. حتی بعد از آنکه «وندی شرمن» معاون وزارت خارجه آمریکا، در این رابطه با همتای سعودی گفتگو کرد هم روایت طرفین از محتوای مکالمه متفاوت بود به این معنی که آمریکا بیانیه‌ای با لحن ضد روسی منتشر کرد اما وزارت خارجه عربستان زحمت انتشار بیانیه را هم به خود نداد.

علاوه بر این گفته می‌شود که عربستان سعودی درخواست آمریکا را برای عرضه نفت بیشتر به بازار که به کاهش قیمت منجر می‌شود، نپذیرفته است.

به این ترتیب، به نظر می‌رسد که عربستان، امارات و دیگر متحدان منطقه‌ای واشنگتن با این پیش بینی که آمریکا دیگر در شرایط دشوار، شریک راهبردی قابل اتکایی برایشان تلقی نمی‌شود، در حال فاصله گرفتن از این کشور هستند و جنگ اوکراین نشانه دیگری از عمیق‌تر شدن شکاف موجود میان آنها است.