همدان- رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و مالی شورای شهر همدان خطاب به معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری همدان خواستار بازنگری سند توانمندسازی در همدان شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، اکبر کاوسی امید یکشنبه در هفتاد و یکمین جلسه صحن شورای شهر همدان با بیان اینکه بنابر گزارش حوزه‌های مختلف تنها ۲۰ درصد سند توانمندسازی عملیاتی شده است، گفت: ۱۵ درصد از ۲۰ درصد عملیاتی شده سند توسط شهرداری بوده و سایر دستگاه‌ها به وظایف خود عمل نکرده‌اند.

وی در این خصوص، خطاب به معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، خواستار بازنگری سند توانمندسازی در همدان شد و اظهار کرد: این سند در سال ۱۳۸۳ به برکت سفر مقام معظم رهبری به استان آغاز و سال ۱۳۸۵ اعلام شد که باید به روز شود.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و مالی شورای شهر همدان خاطرنشان کرد: تعدادی از پروژه‌ها بر اساس سند قبل در مناطق توانمندسازی تعریف شده است که باید به روز شود

کاوسی امید خاطرنشان کرد: سکونت ۱۲۰ هزار نفر از جمعیت ۶۰۰ هزار نفری همدان در مناطق توانمندسازی است.

وی، به شروع نهضت مدرسه‌سازی در مناطق اجرای توانمندسازی اشاره کرد و افزود: متأسفانه این نهضت به سرانجام نرسید که تحرک در این حوزه لازم است.

کاوسی امید با تاکید بر اینکه در حوزه فرهنگی، ورزشی و کارآفرینی باید طرح‌هایی در مناطق توانمندسازی شکل بگیرد، تصریح کرد: باید طرح‌هایی طی سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ تعریف شود تا بازنگری سند توانمندسازی اتفاق بیافتد.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و مالی شورای شهر همدان ادامه داد: محدوده مربوط به بافت فرسوده و ورودی‌های شهر از موضوعات قابل توجه دیگر است؛ در بحث ورودی‌های شهر، مشاور طرح را آماده کرد اما به سرانجام نرسیده است.

کاوسی‌امید با اشاره به مساعدت شورا با مالکان تجاری و صنعتی در ورودی‌های شهر در صورت به سرانجام رسیدن طرح مشاور، خاطرنشان کرد: این یک فرصت استثنایی برای مالکان خواهد بود و در این صورت تحولی در ورودی‌های شهر را سال ۱۴۰۱ شاهد خواهیم بود.

وی خواستار ساماندهی مشاغل مزاحم شد و با اشاره به طولانی بودن زمان صدور پروانه در این شهر، اظهار کرد: این موضوع یک معضل بوده و در شورا دائماً با آن مواجه هستیم و در همدان این مورد طولانی‌تر از سایر شهرهاست.

کاوسی‌امید ضمن ابراز تأسف بیان کرد: طی سه سال گذشته معاونت شهرسازی پیگیر موضوع کاهش زمان صدور پروانه بوده اما همکاری نظام را در این خصوص ندیدیم.

وی راهکار مسائلی از جمله صدور پروانه را مدیریت یکپارچه شهری دانست و بیان کرد: با توجه به ظرفیت‌های موجود در مهندس تیموری و تجارب وی در بخش‌های مختلف، یک نظام عملیاتی مشترک سالانه شما بگیرد و هماهنگی بین دستگاه‌های خدمات‌رسانی را موجب شود.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و مالی شورای شهر همدان به مشکل سرانه‌های عمومی در برخی نقاط شهر اشاره کرد و افزود: در جنوب شهر با مشکل فضای آموزشی مواجه هستیم و باید در این خصوص تدبیر کنیم که فقر فرهنگی، آموزشی و ورزشی در این مناطق جبران شود.

کاوسی‌امید در ادامه، عمر مدارس موجود در مرکز شهر همدان را عمدتاً ۷۰ تا ۸۰ سال دانست و تصریح کرد: باید نهضت مدرسه‌سازی ادامه یافته و تمام مدارس شهر را نوسازی کنیم.

تعامل بین دستگاه‌ها دور جدیدی از توسعه شهر را رقم می‌زند

در ادامه این جلسه، محمود مسگریان نیز با بیان اینکه ایجاد هماهنگی و همکاری بین دستگاه‌های ذیربط برای حل مشکلات شهری فرصتی مغتنم برای توسعه کمی و کیفی شهر است، اظهار کرد: امید است طی چند سال پیش رو شاهد تحول در شهر و رفع برخی مشکلات و مسائل شهری باشیم.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان خاطرنشان کرد: دلسوزی، اخلاص و صداقت وی می‌تواند همراه با تخصص و تعهد در شهر اثرگذار باشد. و انتظار می‌رود که این همکاری‌ها بیشتر و جدی تر باشد، چراکه تعامل بین دستگاه‌ها دور جدیدی از توسعه شهر را رقم می‌زند.