پلدختر- مدیر عامل شرکت غله و خدمات بازرگانی لرستان گفت: از روش تنبیه و تشویق در راستای ارتقای کیفیت نان در نانوایی‌های استان استفاده می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت بیرانوند روز یکشنبه در جلسه شورای آرد و نان شهرستان پلدختر نان را مهم‌ترین کالا در امنیت غذایی دانست و اظهار داشت: بهبود کیفیت نان یکی از مطالبات مردم است و هر دستگاهی موظف است متناسب با مسئولیت خود باید در تحول در حوزه آرد و نان ورود پیدا کند.

استفاده از روش تنبیه و تشویق برای نانوایی‌ها

وی گفت: بر این اساس کمیته‌ای در استان لرستان تحت عنوان کمیته ارتقا کیفیت نان در سه بخش تولید، تجهیزاتی که استفاده می‌شود و نیروی انسانی تشکیل شده و از ابتدا تا انتها دستگاه‌های مختلف در امر بهبود کیفیت نان دخالت دارند.

مدیر عامل شرکت غله و خدمات بازرگانی لرستان افزود: طی چهار ماه جلسه کارگروه آرد و نان در استان با حضور کارشناسان ذی ربط تشکیل می‌شود و مصوباتی به عنوان نقشه راه بهبود کیفیت نان به کل فرمانداران ابلاغ شده که باید عملیاتی شوند و دستگاه‌های مربوطه تکالیف مشخص شده را در این رابطه انجام دهند.

بیرانوند یادآور شد: ۲۲ گام برای ارتقا کیفیت نان طراحی شده که وظایف دستگاه‌های مختلف مشخص و در جلسه‌های بعدی آرد و نان باید گزارشی از عملکرد آنها ارائه داده شود.

وی افزود: برای هم افزایی و استفاده کافی از امکانات و ظرفیت‌ها و تجهیزات نیاز به تشکیل تیم‌های مشترک برای هماهنگی دستگاه‌ها است.

مدیر عامل شرکت غله و خدمات بازرگانی لرستان گفت: نخستین محور در دستور کار کارگروه آرد و نان، رتبه بندی نانوایی‌ها است که به شهرستان‌ها ابلاغ شده تا مشکل اصلی نانوایی مورد نظر مشخص و اصل تنبیه و تشویق به خوبی معلوم و جهت ارتقا کیفیت نان به خوبی اعمال شود.

بیرانوند افزود: بهترین ابزار و اهرم در ارتباط با نقشه راه برای ارتقا کیفیت نان در شرایط فعلی سهمیه آرد نانوایی‌ها است و به فرض مثال نانوایی که در رتبه یک قرار گیرد جهت ارتقا انگیزه از دید خود و دیگران، تشویق و بالعکس کسی که در رتبه پایین‌تر است برای رفع نواقص و بهبود کیفیت تنبیه شود.

نصف بیشتر نانوایی‌ها به کار خود اشراف ندارند

وی بر اعمال مصوبات جلسه‌های آرد و نان تاکید کرد و یادآور شد: نباید منافع نانوا را بر نان ترجیح داد چرا که کیفیت نان با سلامت عموم مردم در ارتباط بوده و اولویت است.

مدیر عامل شرکت غله و خدمات بازرگانی لرستان افزود: استانداردها و وظایف افراد و نانواها در نقشه راه مشخص شده و باید به صورت مستمر و کاربردی اجرا شود و قابل پیگیری باشد.

بیرانوند گفت: آموزش‌ها در مرکز استان به عنوان پایلوت به صورت میدانی در حال انجام است در حالی که پیش از این آموزش‌ها در مرکز فنی و حرفه‌ای به صورت نظری انجام می‌شد و گواهی بدون آگاهی از فنون کار صادر می‌شد که کاربردی نبود.

وی افزود: بنا بر این از نانواهای با تجربه و دارای تعهد که دارای معروفیت هستند به عنوان مربی استفاده می‌شد و از مربی‌های دستگاه‌های مختلف نیز استفاده می‌شود و این رویه در مرکز استان به صورت مستمر در نانوایی‌ها در حال اجر است و ایرادها و نواقص کار در سطح نانوایی‌ها مشخص و آموزش‌های لازم ارائه می‌شود.

مدیر عامل شرکت غله و خدمات بازرگانی لرستان، مشکل اصلی نانوایی‌ها را عدم آموزش لازم دانست و یادآور شد: دو هزار و ۵۴ نانوایی در سطح استان لرستان وجود دارد که نصف بیشتر آنها به کار خود اشراف ندارند و ۵۰ درصد متولی، متصدی و صاحب پروانه خانم‌ها هستند که در محل کار خود حضور ندارند.

بیرانوند افزود: متأسفانه در بحث صدور پروانه‌ها خارج از چارچوب عمل شده و امتیاز به افراد داده شده که تخصصی در این حوزه ندارند، بنا بر این باید روی نیروی انسانی در حوزه نانوایی‌ها بیشتر کار شود.

وی گفت: نانوایی یک صنف شبه دولتی و با سایر صنوف متفاوت است که کار و فعالیت آن باید زیر نظر دستگاه‌های متولی باشد و هیچ نانوایی نمی‌تواند به طور مثال زمان فعالیت خود را به دلخواه تغییر دهد زیرا چارچوب و محدودیت‌های خاص خود را دارد.

مدیر عامل شرکت غله و خدمات بازرگانی لرستان افزود: بنا بر این بر اساس نقشه راه هر واحد نانوایی با شرایط و استانداردهای تعریف شده همخوانی داشته باشد مورد حمایت دولت قرار گرفته و سهمیه اضافی دریافت می‌کند اما واحدی که شرایط آن با استانداردها مغایرت‌دارد به جهت اولویت سلامت مردم از گردنه خارج می‌شود.

بیرانوند یادآور شد: انتظار می‌رود دستگاه‌های نظارتی در شهرستان بر اساس شرح وظایف خود در قالب تیم‌های مشترک گزارش عملکرد خود را به طور شفاف ارائه دهند.