معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: اگر مدیریت واحدی برای تصمیم گیری در مرزها وجود داشته باشد می‌توان سهم ایران از صادرات و کریدورهای تجاری را تا بیش از سه برابر افزایش داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی با دو دستور کار مشکلات امور مناطق مرزی و آخرین وضعیت همکاری اقتصادی با چین به ریاست مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه و با حضور اعضای ستاد مرکب از معاونان اقتصادی دستگاه‌های ذیربط برگزار شد.

صفری در این نشست مدیریت واحد مرزی را برای افزایش صادرات و واردات و صدور خدمات مهندسی به کشورهای همسایه را بسیار با اهمیت دانست و افزود: اگر مدیریت واحدی برای تصمیم گیری در مرزها وجود داشته باشد می‌توان سهم ایران از صادرات و کریدورهای تجاری را تا بیش از سه برابر افزایش داد.

حاضران در این جلسه در خصوص چالش‌های مدیریت مرزها و عدم تصمیم گیری واحد در این حوزه بحث و راهکارها و پیشنهادات خود را ارائه کردند.

در ادامه این نشست در خصوص فرایندهای اجرایی قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین صحبت شد و توضیحاتی در خصوص طرح‌های تصویب شده به اطلاع نمایندگان دستگاه‌ها رسید.

خاطر نشان می‌شود رشد توسعه صادرات کشاورزی جمهوری اسلامی ایران به چین در این مدت چشمگیر بوده است و پیش بینی می‌شود به زودی به رقم یک میلیارد دلار برسد. بازار چین به محصولات دریایی از جمله آبزیان احتیاج دارد و فرصت خوبی برای صادرات محصولات پروتئینی دریایی به چین فراهم شده است.

در خصوص محصولات کشاورزی نیز با هماهنگی‌های صورت گرفته با وزارت جهاد کشاورزی، دیپلماسی کشاورزی شکل گرفته است و اخذ مجوز صادرات میوه‌هایی چون سیب، کیوی و پرتقال به کشور چین در حال انجام است که می‌تواند سودآوری اقتصادی چشمگیری را برای جمهوری اسلامی ایران به همراه داشته باشد.