خرم‌آباد- مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران لرستان گفت: در سفر دولت به لرستان، ۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای ساماندهی گلزار شهدا اختصاص یافته است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمود زرین جویی امروز شنبه در نشست با خبرنگاران با اشاره به جذب و استخدام ایثارگران از طریق آزمون استخدامی اظهار داشت: این موضوع در قالب ماده ۲۱ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران لحاظ شده است و دستگاه‌های اجرایی ملزم به رعایت آن هستند.

عدم رعایت سهمیه ایثارگران در جذب نیروهای ادارات

وی با بیان اینکه ایثارگران مشمول جذب در دستگاه‌های اجرایی، ‬‌‬حداقل ۲۵ درصد و حداکثر ۳۰ درصد سهمیه از مجموع استخدامی‌ها را دارند و این قانون همه دستگاه‌ها را شامل می‌شود، تصریح کرد: در این رابطه از دستگاه‌های اجرایی گله مندی داریم.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران لرستان خاطرنشان کرد: این قانون مخصوصاً در جذب و به کار گیری نیروهای غیر از رسمی و پیمانی که از طریق آزمون نیست و نیروهایی که از طریق شرکت‌ها و طرح‌ها و به صورت حجمی و پروژه‌ای جذب می‌شوند، دیده می‌شود.

سازمان مدیریت و برنامه ریزی عملکرد دستگاه‌های اجرایی را در خصوص جذب ایثارگران رصد می‌کند

زرین جویی با تاکید بر اینکه از دستگاه‌ها انتظار می‌رود و این انتظار قانون است و ملزم و مکلف هستند که حداقل ۲۵ درصد سهمیه ایثارگران در جذب نیروها را رعایت کنند، افزود: در آخرین جلسه که در استان داشتیم، سازمان مدیریت و برنامه ریزی ملزم شد عملکرد سال ۱۴۰۰ دستگاه‌های اجرایی در خصوص جذب ایثارگران را اخذ کند که مشخص شود این سهمیه رعایت شده یا نه و این مسئله شفاف شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه کسانی که در سامانه بنیاد شهید بیکاری آنها محرز است می‌توانند در آزمون‌های استخدامی شرکت کنند و جذب دستگاه‌ها شوند، گفت: در سال جاری ۴۳۶ نفر از ایثارگران استان از طریق آزمون استخدامی جذب ادارات شده اند که نسبت به سال گذشته که ۲۸۰ نفر بوده است، ‬ ۵۶ درصد رشد داشته ایم.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران لرستان با بیان اینکه جذب و به کار گیری ایثارگران در بخش خصوصی هم رضایت بخش نیست، تصریح کرد: انتظار داریم و مکاتبه هم کرده ایم با دستگاه‌ها و معاونت اقتصادی استانداری لرستان که بر اساس قانون جذب و به کار گیری ایثارگران در بخش خصوصی رعایت شود.

برقراری حق معیشت برای ۱۲۸۲ نفر از ایثارگران لرستانی

زرین جویی با تاکید بر اینکه خیلی از ایثارگران ما مخصوصاً جانبازان زیر ۲۵ درصد فاقد شغل و درآمد هستند، این مسئله یکی از دغدغه هاست و بایستی حداقل حق معیشت برای آنها برقرار شود، افزود: ‬با پیگیری‌های صورت گرفته در این زمینه رشد ۲۹۰ درصدی داشته ایم و برای ۱۲۸۲ نفر از ایثارگران استان حق معیشت برقرار شده است.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران لرستان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مسئله ساماندهی گلزار شهدای این استان اظهار داشت: در سطح استان ۵۸۵ گلزار شهدای تک مزاری و چند مزاری داریم که قبور مطهر ۶۳۶۲ شهید در آنها جای گرفته است و ۱۸۲ شهید جاویدالاثر نیز داریم که برای آنها ۹۱ یادمان درست شده و ۹۱ یادمان دیگر هم مانده است که باید هرچه سریع‌تر ایجاد شود.

زرین جویی افزود: مادران شهدا به خصوص در این رابطه گلایه مند هستند و انتظار می‌رود سازمان برنامه تأمین اعتبار خوبی در این راستا داشته باشد.

۸۵۰ مزار شهید در استان هنوز ساماندهی نشده است

وی با بیان اینکه ۸۵۰ مزار شهید در استان هنوز ساماندهی نشده است، تصریح کرد: حدود ۲۰ میلیارد اعتبار برای ساماندهی گلزار شهدا نیاز داریم که در مصوبات سفر هیئت دولت پیگیری شد و ۱۰ میلیارد اعتبار در این رابطه مصوب شده است.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران لرستان گفت: امیدواریم این رقم تحقق یابد و با تحقق ۱۰۰ درصدی این مبلغ تا پایان سال ۱۴۰۱ ساماندهی مزار شهدا را داشته باشیم.