قزوین – در حالی که بازار قزوین در شیب گرانی حرکت می‌کند اما مسئولین استان قزوین از کنترل وضعیت و کافی بودن ذخایر استان قزوین در شب و روزهای پایانی سال سخن می‌گویند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: کنترل قیمت و نظارت بازار را بدون شک باید مهم‌ترین دغدغه مردم در سال‌های اخیر دانست. تلاش برای ایجاد ثبات و جلوگیری از تورم مدت‌ها است برای مردم اولویت اول کار مسئولین محسوب می‌شود.

این در حالی است که علی رغم اصرار مردم، شیب گرانی‌ها در سال‌های اخیر کاملاً رو به بالا بوده و مردم با گوشت و پوست خود این تورم را درک می‌کنند.

در این بین شاید آنچه بیشتر از همه به مردم و اعتماد آنها لطمه وارد کرده و بدون شک بر بازار هم تأثیر گذاشته وعده‌های بی پایانی است که در مورد مهار و یا کنترل تورم به مردم داده شده است.

این وعده‌ها نه تنها رنگ واقعیت به خود نگرفته بلکه حتی بر فضای روانی بازار نیز بارها اثر منفی گذاشته و باید اینگونه گفت که نه تنها وعده‌های برخی مدیران اعتماد مردم را سلب کرده بلکه بخش زیادی از آرامش بازار را نیز تحت تأثیر قرار داده است.

حال با نزدیک شدن به شب عید و نوروز ۱۴۰۱ دغدغه‌ها و واهمه مردم از افزایش به یکباره قیمت بیشتر شده است.

بازار بیش از وعده نیازمند آرامش است

رضا فلاح یکی از شهروندان در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه این روزها نگران قیمت‌های متغیر در بازار هستیم عنوان کرد: روند حرکتی بازار اصلاً مناسب نیست و شاهد اتفاقات خوبی نیستیم.

وی با بیان اینکه در ذهن مردم اینگونه نقش بسته که برخی مایحتاج اولیه در شب عید رشد قیمت خواهیم داشت تاکید کرد: افزایش قیمت میوه در شب عید یک دغدغه جدی برای خانواده‌ها محسوب می‌شود.

این شهروند با بیان اینکه در دو سال اخیر به دلیل شیوع کرونا دید و بازدیدها هم محدود شده بود، بیان کرد: امسال شرایط متفاوتی را خواهیم دید و این شرایط جدید و ترویج دید و بازدیدها با افزایش هزینه‌های مردم همراه است.

نظارت و بازرسی برای کاهش فاصله قیمتی تولیدکننده و مصرف کننده ادامه دارد و این نظارت‌ها در روزهای پایانی افزایش خواهد یافت

وی بیان کرد: افزایش نرخ مرغ، گوشت، آجیل و میوه یک دغدغه جدی است و امیدواریم مسئولین در این شب و روزهای پایانی بتوانند توان خود را در مدیریت فضا نشان دهند.

میثم موسوی نیز در گفتگو با مهر با بیان اینکه بازار بیش از وعده به آرامش نیاز دارد عنوان کرد: حضور میدانی مسئولین برای درک بازار کمک خوبی محسوب می‌شود.

این شهروند اضافه کرد: کوتاه کردن دست دلالان و تزریق بی واسطه کالا به بازار می‌تواند در کنترل قیمت‌ها مؤثر باشد.

بدون شک حضور دلالان و واسطه‌ها در افزایش قیمت و کاهش نظارت دولت اثر مستقیم دارد و نیاز است تا دولت دست این واسطه‌ها را از بازار کوتاه کند.

در بازار قزوین تحول ایجاد شده است

میثم پیله فروش معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه بازار میوه و کالا در شب عید آرام خواهد بود، گفت: در راستای تنظیم بازار شب عید نیز هم اکنون ۷۰۰ تن پرتغال و ۳۵۰ تن سیب در سردخانه‌های استان ذخیره شده است.

وی افزود: نگرانی از به هم ریختن قیمت در قزوین وجود ندارد و مردم هم بدون واهمه در حد نیاز خود کالای مورد نیاز را تهیه کنند تا شاهد شرایط خاص در استان نباشیم.

پیله فروش تاکید کرد: در سه ماهه گذشته تحولی نسبت به دوره‌های قبل در مدیریت بازار در استان قزوین انفاق افتاده و برای اولین بار در استان و کشور اقلام اساسی مردم توسط فروشگاه‌های اینترنتی به طور شفاف و قابل رصد و پیگیری و عرضه شد.

وی گفت: برای اولین بار گوشت گرم به صورت مستقیم و بی واسطه از تولید کننده در اختیار فروشگاه‌های اینترنتی قرار گرفت و به قیمت هر کیلو ۱۴۰ هزار تومان به فروش رسید.

این مسئول بیان کرد: تزریق گوشت بدون واسطه از زیاران به بازار و فروشگاه‌های اینترنتی نقش مهمی در کنترل بازار داشته و توانستیم ایم بازار را کنترل کنیم.

این در حالی است که بخش عمده‌ای از مردم از وضعیت گوشت‌ها و کالاهای تزریق شده به بازار برای کنترل قیمت راضی نیستند.

کیفیت و کمیت کالاها در بازار مطلوب است

محمدمهدی اعلایی استاندار قزوین در گفتگو با مهر با اشاره به روزهای پایانی سال اظهار کرد: وضعیت ذخیره کالاهای اساسی در قزوین از جمله برنج، شکر و سایر محصولات مناسب است و مردم نگرانی نداشته باشند.

وی با بیان اینکه کیفیت کالا نیز در کنار کمیت مهم است تاکید کرد: تا امروز وضعیت کیفیت نیز مطلوب به نظر می‌رسد و مطمئناً با نظارت بر بازار اجازه نخواهیم داد کیفیت و کمیت دستخوش آسیب شود.

در سه ماهه گذشته یک تحولی نسبت به دوره‌های قبل در مدیریت بازار در استان قزوین انفاق افتاده و برای اولین بار در استان و کشور اقلام اساسی مردم توسط فروشگاه‌های اینترنتی به طور شفاف و قابل رصد و پیگیری و عرضه شد

اعلایی اضافه کرد: نظارت و بازرسی برای کاهش فاصله قیمتی تولیدکننده و مصرف کننده ادامه دارد و این نظارت‌ها در روزهای پایانی افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: با توجه به فشارهای اقتصادی و دشمنی‌ها طبیعتاً با کاهش قدرت خرید روبرو هستیم اما امیدواریم با اقدامات صورت گرفته و تلاش دولت و مدیران، مشکلات اقتصادی مردم کاهش و قدرت خرید مردم افزایش پیدا کند.

بدون شک سیاستگذاری مناسب، نظارت بر بازار و مهم‌تر از همه پرهیز از نظارت‌های ویترینی می‌تواند تأثیر مهمی بر بازار بگذارد.

همچنین قطع کردن دست دلالان و سودجویان و استفاده از تمام ظرفیت‌های استان قزوین برای افزایش ذخیره کالاهای اساسی و تزریق به موقع آن در استان می‌تواند نقش مهمی در کنترل قیمت‌ها داشته باشد.

مردم قزوین فراموش نکرده‌اند که سال گذشته در این استان که قطب تولید مرغ و گوشت کشور است چگونه صف‌های طولانی مرغ ایجاد شد.

استفاده از تجربیات گذشته برای سیاست گذاری در آینده می‌تواند به کاهش مشکلات کمک کند.