قم-مدیرگروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی استان قم گفت: از ابتدای شیوع کرونا ۴ هزار مادر باردار قمی به کرونا مبتلا شده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، معصومه فرشید مقدم با ارائه گزارشی از وضعیت مادران باردار در استان اظهار کرد: شیوع بیماری کرونا در مادران باردار و تازه زایمان کرده مانند بقیه افراد است اما مادران باردار باید این موضوع را بدانند که در صورت ابتلاء به کرونا به ویژه اگر واکسن هم نزده باشند، امکان بستری شدن و نیاز به خدمات ویژه در آنها افزایش می‌یابد.

وی افزود: در استان قم از ابتدای همه گیری بیماری کووید -۱۹ تا کنون حدود چهار هزار مادر باردار به کرونا مبتلا شدند درصد زیادی از مادرانی که دچار علائم کرونا شده‌اند، با مراجعه به موقع و رعایت دستورات پزشک و ماما بهبود یافته‌اند و نوزاد سالم خود را به دنیا آوردند.

مدیرگروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی استان قم تصریح کرد: اولین و مهم‌ترین توصیه ما به مادران باردار پیشگیری از بیماری با رعایت دستورات بهداشتی به ویژه پرهیز از تجمعات، زدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی و به خصوص انجام واکسیناسیون است.

فرشید مقدم با بیان اهمیت ایمنی زنان باردار علیه بیماری کرونا با تزریق واکسن عنوان کرد: واکسیناسیون و انجام به موقع اقدامات توصیه شده بسیار مهم است.

سینوفارم برترین نوع واکسن برای مادران باردار

مدیر گروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی استان قم در ادامه با اشاره به توصیه مهم متخصصان زنان و معرفی مهم‌ترین نوع واکسن برای مادران باردار گفت: واکسیناسیون و انجام به موقع اقدامات توصیه شده در سرانجام بیماری کرونا در مادران باردار بسیار مهم است و واکسیناسیون برای همه مادران باردار از ابتدای بارداری تا یک هفته قبل از زایمان قابل انجام است.

فرشید مقدم اظهار کرد: نوع واکسنی که در بارداری عموماً توصیه شده واکسن سینوفارم است که توسط برجسته‌ترین متخصصین زنان ایران برای مادران باردار تأیید شده است و با تزریق واکسن علیه بیماری کووید ۱۹، ایمنی بدن مادر و حتی نوزاد نسبت به بیماری کرونا افزایش یافته و مادر و نوزاد را نسبت به ابتلای موارد شدید، بستری و مرگ به علت کرونا محافظت می‌کند.

وی بیان کرد: در پیک ششم بیماری کرونا با سویه اومیکرون، بیشتر نوزادانی که به علت کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه بستری و یا فوت شدند به مادرانی اختصاص داشتند که واکسیناسیون را انجام نداده بودند و این امر در مورد مادران باردار و تازه زایمان کرده نیز صدق می‌کند.

مدیرگروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی استان قم در ادامه گفت‌و گوی خود با اشاره به آمار جمعیت مادران بارداری که اقدام به تزریق واکسن کردند گفت: در استان قم از شهریور سال جاری تاکنون ۴ هزار و۳۰۰ مادرباردار واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.