ارومیه- معاون میراث فرهنگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی گفت: در شورای ملی ثبت میراث ناملموس کشور انواع رقص های محلی و بومی استان در فهرست آثار ملی ثبت شد.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن سپهرفر پیش از ظهر جمعه در نشست با خبرنگاران با اشاره به ثبت ملی انواع رقص در استان آذربایجان غربی افزود: حرکات موزون و رقص‌هایی در استان رایج است که هریک برخاسته از فرهنگ و فولکلور اقوام بوده که از جمله این رقص‌ها می‌توان از شیرخانی (شیخانی)، اکملی، تک ایاق، ایکی آیاق، اوچ ایاق، توولاما، یان باسدی، تن زره، کوچری و یارپدا و سایر رقص‌های مرسوم می‌توان نام برد.

وی ادامه داد: تاریخ حجاری‌ها بر روی صخره سنگ‌های منطقه قوبستان در نزدیکی باکو نشان از رایج‌ترین و کهن‌ترین رقص‌های بومی محلی است که امروزه در بیشتر مناطق آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل با نام جلمان یا یاللی شناخته می‌شود.

معاون میراث فرهنگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی اظهار کرد: این رقص‌ها در همه جای آذربایجان غربی در مراسم و جشن‌های عروسی و اعیاد ملی توسط گروه‌های مردمی انجام می‌شود.

سپهرفر افزود: اینگونه رقص‌های محلی که کنش‌های اجتماعی مستتر در بطن خود را دارد، در این استان و در میان قومیت‌های مختلف به صورت گروهی اجرا می‌شود که از نگاه مردم شناختی می‌تواند در پیوند فرهنگی اقوام داخل کشور و حتی در مرزهای فراملی موجب تقویت ارتباطات فرهنگی شود.

معاون میراث فرهنگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی گفت: با ثبت این اثر در فهرست آثار میراث ناملموس استان و با احتساب یک اثر ثبت جهانی میراث ناملموس، تعداد آثار ثبتی آذربایجان غربی در حوزه میراث ناملموس به ۶۰ مورد می‌رسد.

هیجی خوانی قرآن، مهارت ساخت رحل قرآنی، مهارت ساخت شانه چوبی، دانش سنتی کتابت سیاق از جمله میراث‌های ناملموسی هستند که اخیراً در گستره ملی برای استان‌های کشور به ثبت رسیده است.