به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی انجمن، انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران با انتشار بیانیهای نسبت به تعرض و خدشه وارد کردن به اثر «ماده و فکر» ساخته نوریکی هاراگوچی هنرمند ژاپنی اعتراض کرد و حفاظت از آثار که جز سرمایههای ملی به شمار میروند را کمترین کاری دانست که مدیران موزه ملزم به رعایت آن هستند. این بیانیه به شرح زیر است.
«اثر «ماده و فکر» (حوض روغن) اثر نوریوکی هاراگوچی مجسمه ساز ژاپنی سال ۱۹۷۶ مقارن با افتتاح موزه هنرهای معاصر تهران؛ در محل موزه بصورت دائمی نصب شده است، این اثر مهر ماه ۱۳۹۶ با حضور هنرمند بازسازی و مرمت شد. اکنون بعد از گذشت چهار سال و در فقدان هنرمند (در گذشت ۱۳۹۹)، این اثر طی برنامه پنج گنج، بزرگداشت حکیم نظامی، روز شنبه ۲۱ اسفند با اجرای پرفورمنس «پرنده ماهی»، دچار آسیب و به حریم اثر تجاوز شده است.
انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران با ابراز تأسف شدید از این اتفاق غیر مسولانه، موضع خود را به شرح ذیل اعلام میدارد:
«یک؛ هر چند در بیانیه و توضیحات موزه به اجرای آثار تعاملی با آثار هنری اشاره شده، اما تعرض به حریم و خدشه به اصل اثر به هیچ عنوان قابل توجیه نیست و مسؤلیت سهل انگاری در برنامه ریزی و انتخاب اثر با مسئولین برگزاری است.
دو؛ گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران، جزو سرمایه ملی است؛ حفاظت از آثار و رعایت اصول حرفهای حفاظت؛ کمترین کاری است که مدیران موزه ملزم به رعایت آن هستند.
سه؛ انتخاب موزه هنرهای معاصر تهران و اجرای آثار تعاملی در محل موزه با گنجینه منحصر بفرد آن، نیاز به پروسه مطالعاتی و تحقیقاتی و حساسیتهای حرفهای دارد.
لذا انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران قویاً از مسؤلین موزه و عوامل برگزاری رویداد درخواست دارد جهت روشن شدن موضوع و تنویر افکار عمومی، مستندات پروسه مطالعاتی اجرای اثر و پیش بینیهای صورت گرفته از طرف موزه را ارائه فرمایند.»