ساری -عقربه های ساعت در آخرین چهارشنبه آخر سال به کندی می گذرد زیرا سال ها غم و اندوه جای شادی را در روزهای پایانی سال گرفت و طی ۱۰ سال گذشته ۷۰۰ مازندرانی در این حوادث مصدوم شدند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: هرازگاهی صداهایی شبیه بمب در گوشه و کنار کوچه و محلات به گوش می‌رسد و سودجویانی که با فروش مواد محترقه، سلامت مردم را نشانه گرفته‌اند.

آمارهای حوادث منتهی به چهارشنبه آخر سال و روزهای پایانی سال همیشه نگران کننده و رنج آور است، از قطع انگشتان و دست گرفته تا کوری چشم عیدی حوادث پایانی سال است. آمارهای ۱۰ ساله در مازندران حکایت از آن دارد که بیش از ۷۰۰ مصدوم توسط اورژانس براثر حوادث چهارشنبه پایانی سال به مراکز درمانی منتقل شدند و آمارها هر ساله رو به فزونی است.

به رغم اقدامات پیشگیرانه همواره شاهد بروز حوادث ناخوشایندی از سوی هنجارشکنان در آستانه سال نو هستیم و پلیس مازندران برای کاهش حوادث، طرح‌هایی را با رویکرد محله محوری در دستور کار قرار داده است.

سرهنگ محسن جعفری رئیس پلیس پیشگیری مازندران با بیان اینکه چهارشنبه آخر سال یکی از دغدغه‌های پلیس به شمار می‌رود، افزود: متأسفانه هر چهارشنبه آخر سال با افزایش حوادث روبرو می‌شویم واین درحالی که از اول اسفندماه اقدامات آموزشی و آموزشی در فضای مجازی و طرح‌های پیشگیرانه تشدید می‌شود.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر نقش والدین را در پیشگیری از جرم مهم دانست و اظهار داشت: صدا وسیما، مسئولان و مشاوران مدارس در زمینه پیشگیری از تخلفات و حوادث پایانی سال نقش آفرین هستند و از طرق مختلف سعی داریم تا آموزش‌های لازم را ارائه کنیم.

وی گفت: در حوزه اصناف نیز پلیس تلاش کرد تمهیدات لازم را داشته باشد و سعی براین است تا اقدامات پیشگیرانه و مبارزه با تخلفات را تقویت کنیم.

سرهنگ جعفری با تاکید براینکه پلیس در چهارشنبه سال آمادگی برای مقابله تخلفات و پیشگیری از وقوع جرم آمادگی کامل دارد، گفت: اقدامات بلوک بندی و پیشگیرانه در حوزه جرم طراحی شده و با دستگاه‌های مختلف نظیر هلال احمر و اورژانس و غیره نیز هماهنگی به عمل آمده است و همه ما به دنبال آن هستیم تا مشکلی برای کسی پیش نیاید.

وی با اظهار اینکه آمارهای کشفیات روند افزایشی داشته است، گفت: در حوزه کشف مواد محترقه پرخطر رشد ۱۵ درصدی داشتیم و پلیس از اول اسفندماه روی پیشگیری و شناسایی باندهای توزیع مواد محترقه متمرکز شده است.

پلیس از اول اسفندماه روی پیشگیری و شناسایی باندهای توزیع مواد محترقه متمرکز شده است

وی به تبعات ناشی از انفجار مواد محترقه اشاره کرد و گفت: به عنوان نمونه انفجار ۲۵۰ گرم مواد محترقه علاوه برای تخریب ساختمان سبب شکسته شدن شیشه پنجره‌های اطراف می‌شود.

سرهنگ جعفری با اظهار اینکه امسال تاکنون تاحدودی سروصداهای ناشی از ترقه بازی و انفجار کمتر شده است، کودکان و نوجوانان را بیشترین قربانان حوادث چهارشنبه آخر سال بیان کرد و گفت: متأسفانه گاهاً شاهد هستیم خانواده‌ها کودکان را در چهارشنبه آخر سال رها می‌کنند درحالی که باید فرزندان را نسبت به خطرات مواد محترقه آگاه کنند.

آمارهای ارائه شده از سوی اورژانس مازندران درباره شمار مصدومان چهارشنبه آخر سال نگران کننده و دلخراش است و طی ۹ سال گذشته ۷۰۰ نفر به بهانه مراسم زودگذر و خطرآفرین چهارشنبه سوری روانه بیمارستان‌ها شدند و برخی‌ها عضوی از بدن خود را از دست داده‌اند.

آمار مصدومان چهارشنبه آخر سال رشد یافته است

رضا حبیبی رئیس مرکز اورژانس مازندران با بیان اینکه متأسفانه آمارها از سال ۹۱ تا سال گذشته سیر صعودی داشته است، گفت: فقط در سال ۹۸ به دلیل شدت یافتن کرونا، آمار مصدومان رشد داشت.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با اظهار اینکه روند صعودی مصدومان قابل پذیرش نیست، افزود: در سنت قدیمی ما نیز استفاده از مواد محترقه در مراسم چهارشنبه آخر سال وجود نداشته است اما افراد سودجو سعی می‌کنند ذائقه فرهنگی مردم را عوض کنند و جیب خودشان را پرسود کنند.

وی گفت: طبق آمارها از سال ۹۱ تا ۹۹ حدود ۷۰۰ مصدوم چهارشنبه آخر سال داشتیم که این افراد توسط اورژانس پیش بیمارستانی به مراکز درمانی منتقل شدند این آمار جدای از افرادی است که مراجعه حضوری به مراکز درمانی داشتند.

حبیبی به آسیب ترومای ناشی از حوادث چهارشنبه آخر سال اشاره و اضافه کرد: این حوادث در طول زمان عارضه ایجاد می‌کند و صورت، پا، دست، چشم و سایر اعضا بیشترین مصدومیت را در حوادث چهارشنبه آخر سال می‌بینند.

رئیس مرکز اورژانس مازندران ادامه داد: ترقه، نارنجک، دینامیت و پریدن از کپه های آتش سبب بروز موارد متعدد ساختگی‌های شدید شده است و سال گذشته ساری، آمل، رامسر، قائمشهر، بابل و آمل بیشترین مصدومان را داشتند و محدوده سنی مصدومان بین ۱۶ تا ۲۹ سال بوده است.

حبیبی ادامه داد: قطعی انگشت، کوری چشم، آسیب کلی صورت، قطع دست از جمله پیامدهای حوادث چهارشنبه آخر سال در سال‌های قبل بوده است.

کشف ۲۰۰ هزار عدد مواد محترقه در مازندران

به رغم آنکه هرسال حوادث چهارشنبه آخر سال سبب مصدومیت شماری از مردم می‌شود اما طی سال‌های اخیر، باندهای پشت پرده و مخوف برای فروش مواد محترقه کمین می‌کنند تا از این بازار سودهای کلانی به جیب زنند. سردار مرتضی میرزایی فرمانده انتظامی مازندران از کشف حدود ۲۰۰ هزار عدد ماده محترقه در استان خبر داد و گفت: به رغم افزایش اقدامات پیشگیرانه باز هم شاهد حوادث ناخوشایندی از سوی هنجارشکنان هستیم و سالمندان و خردسالان قربانیان رفتارهای ناهنجار آنان هستند.

وی با بیان اینکه پلیس هیچگاه مخالف شادی و نشاط مردم نیست از جوانان و نوجوانان خواست تا با اشتباهات خود، اندوه و ماتم را جایگزین شادی آغاز سال نو نکنند.

طبق ماده ۶۱۸ قانون مجاز اسلامی با کسانی که بخواهند به بهانه برگزاری مراسم چهارشنبه سوری امنیت و آرامش شهروندان را به مخاطره بیندازند، به شدت برخورد می‌شود و خودرو این افراد مختلف تا پایان تعطیلات در بازداشت پلیس قرار خواهد گرفت.