وزیر امور خارجه کشورمان گفت: از وزیر امور خارجه روسیه دعوت می‌کنم که در آینده نزدیک برای شرکت در یک نشست زودهنگام به تهران سفر کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در جریان نشست خبری مشترک با «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه گفت: موضوع یمن از دیگر موضوعات مورد گفتگوی ما بود و همچنان با قوت شکسته شدن محاصره انسانی و رفع تحریم‌ها حمایت می‌کنیم.

وی افزود: معتقد هستیم که بایستی مذاکرات یمنی یمنی بایستی مسیر آینده یمن را تعیین کند. توقف هرچه سریع‌تر جنگ هدف اصلی است

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: در موضوع افغانستان بر تشکیل دولت فراگیر با توجه به وضعیت انسانی تاکید داریم. مسئله فلسطین نیز از جمله موضوعات مورد توجه ما در این گفتگوها بود.

امیرعبداللهیان افزود: یک بار دیگر نیز از گفتگوهای مثبت و مفید و سازنده که با هم داشتیم تشکر می‌کنم.

وی تاکید کرد: از همکارم وزیر امور خارجه روسیه دعوت کردم که در آینده نزدیک در تهران راجع به آخرین وضعیت مناسبات دوجانبه و پیگیری‌هایی که بایستی در موضوعات و همکاری‌های منطقه‌ای و بین المللی مهم داشته باشیم، نشست زودهنگامی را برگزاریم کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان اضافه کرد: روسیه هیچ مانعی برای رسیدن به توافق نخواهد بود و هیچ ارتباطی بین تحولات اوکراین و مذاکرات وین وجود نخواهد داشت.

امیرعبداللهیان گفت: ما چنانچه با طرف آمریکایی در خصوص برخی از مسائل باقی‌مانده که از خطوط قرمز اصلی جمهوری اسلامی ایران است به توافق برسیم و توافق نهایی در وین حاصل شود، بر مبنای گفتگوهایی که امروز با آقای لاوروف داشتیم، روسیه همچنان که از ابتدای این دور از مذاکرات نقش بسیار مثبت و سازنده داشت تا پایان مذاکرات و رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار در کنار ایران باقی خواهد ماند و از رسیدن ایران به چنین توافقی حمایت خواهد کرد.

وی همچنین تصریح کرد: امیدواریم طرف آمریکایی دست از زیاده‌خواهی خود در دقایق نزدیک به توافق بردارد و بتوانیم در آینده نزدیک رسیدن به یک توافق خوب و پایدار را با حمایت همه طرف‌هایی که در مذاکرات وین حضور دارند را اعلام کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود:  وقفه ایجاد شده در مذاکرات می‌تواند زمینه ساز حل موضوعات باقی‌مانده و بازگشت نهایی همه طرف‌ها به تعهداتشان در برجام باشد. حفظ منافع و اصول ایران مستقل و مقتدر و تامین منافع قطعی ملت ایران مورد اهتمام جدی ماست.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: هیچ عاملی نمی‌تواند در مسیر توافق وین و رسیدن به نقطه پایانی، تاثیر سلبی و منفی بگذارد. آنچه که می‌تواند در وین نقش تعیین کننده داشته باشد، نگاه واقع بینانه طرف آمریکایی در روزها و هفته‌های پایانی رسیدن به نقطه توافق است.

وی افزود: با همکارم آقای لاوروف در خصوص تحولات اوکراین گفتگو کردم و راه حل بحران اوکراین را با درک شناخت ریشه‌های واقعی آن، در حل سیاسی می‌دانیم. همانطور که با جنگ در افغانستان و یمن و سایر کشورها مخالفیم، جنگ در اوکراین را راه حل نمی‌دانیم.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: ضمن این‌که ریشه‌های این بحران را درک می‌کنیم از گفتگوهایی که بین وزرای خارجه اوکراین و روسیه از آنتالیا شروع شده و به صورت وبیناری ادامه دارد، حمایت می‌کنیم. شب گذشته گفتگوی طولانی با وزیر خارجه اوکراین داشتم. وزیر خارجه اوکراین از من خواست که این پیام را به آقای لاوروف منتقل کنم که اوکراین خواستار توقف جنگ و تمرکز بر راه‌حل سیاسی است.