همدان- مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان از تامین صددرصدی برنامه مصوب کودهای یارانه‌ای در سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: حدود ۱۴ هزار تن انواع کود شیمیایی در استان برای کشت بهاره ذخیره شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، بهروز الیاسی با بیان اینکه در سال جاری تاکنون بیش از ۲.۵ میلیون تن انواع کودهای یارانه‌ای برای کشور توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی تأمین و تدارک شده است، گفت: این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از ۲۰ درصد و در مقایسه با میانگین دهه ۹۰، بیش از ۳۹ درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه در این زمینه سهم استان همدان حدود ۹۲ هزار تومان تن بوده است، گفت: در سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نیز بیش از ۲۰۰ هزار تن کودهای یارانه‌ای بیشتر در اختیار کشاورزان کشور قرار گرفته است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه این روند در شرایطی محقق شد که با چالش‌های متعدد به ویژه همه گیری کرونا و همچنین فشارهای تحریمی و بودجه‌ای رو به رو بوده ایم، تاکید کرد: در مقایسه با سال قبل میزان ذخایر کودهای شیمیایی در کشور نیز بیش از ۵۰ درصد رشد داشته است.

الیاسی با تصریح بر اینکه اینکه هم اکنون مقدار ۴۳۰ هزار تن انواع کودهای ازته، فسفاته و پتاسه به صورت ذخیره استراتژیک در انبارهای شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در کلیه استان‌های کشور موجود است، گفت: این حجم و تنوع کودهای کشاورزی، ذخیره بسیار قابل قبول و مطمئنی را برای آغاز کشت بهاره ۱۴۰۱ نوید می‌دهد.

این مسئول با بیان اینکه استان همدان با ذخیره حدود ۱۴ هزار تن انواع کود شیمیایی در انبارهای خود برای کشت‌های بهاره آمادگی کامل دارد که در نهایت باید بگویم برنامه‌های ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی به طور کامل اجرایی شده است، اضافه کرد: میزان مصرف کودهای شیمیایی ازته، فسفاته و پتاسه طی سال‌های اخیر به استناد آمار و ارقام موثق، هیچگاه دچار پٌرمصرفی نبوده و مقادیر مصرف شده همواره کمتر از میزان توصیه شده توسط مؤسسه تحقیقات خاک و آب بوده است.