نمایش «هملت» به کارگردانی رضا گوران از جمله فیلم تئاترهایی است که تماشای آن در ایام نوروز به علاقه مندان هنرهای نمایشی پیشنهاد می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، تعطیلات نوروز فرصت مناسبی برای علاقه‌مندان به تئاتر است که به دیدن آثار نمایشی روی صحنه که معمولاً از ۷ فروردین ماه اجراهای خود را آغاز می‌کنند، بنشینند اما در طول ۲ سال گذشته با توجه به تعطیلی تماشاخانه‌ها و مراکز هنری در ایام تعطیلات نوروزی به دلیل جلوگیری از شیوع بیماری کرونا و لزوم در منزل ماندن اکثر مردم، استقبال از دیدن فیلم‌تئاترهای مختلف توسط علاقه مندان به هنرهای نمایشی بیشتر شده است. البته امسال با کنترل وضعیت بیماری و عادی‌تر شدن شرایط از نیمه دوم تعطیلات نوروزی نمایش‌های مختلفی در تماشاخانه‌های تئاتری روی صحنه می‌روند یا اجرای سال قبلشان را ادامه می‌دهند و شهروندان تهرانی و یا مهمانان نوروزی که به پایتخت می‌آیند می‌توانند به دیدن این آثار بنشینند اما با این وجود دیدن فیلم تئاتری قدیمی و جدید برای افرادی که دیدن یک نمایش اجرا شده را از دست داده‌اند، علاقه‌مندانی که به دنبال تکمیل آرشیوشان هستند و یا در تهران زندگی نمی‌کنند و دیدن نمایش‌هایی که در مرکز تئاتر کشور به صحنه می‌رود برایشان امکان پذیر نیست، خالی از لطف نخواهد بود.

در همین راستا به روال سال‌های قبل در گزارش‌هایی جداگانه به معرفی فیلم تئاترهایی می‌پردازیم که در زمان اجرای عمومی مورد توجه قرار گرفتند و حتی فیلم تئاترهایشان نیز بعد از انتشار همچنان پرمخاطب هستند. از این رو دیدن فیلم تئاتر «هملت» به کارگردانی رضا گوران به علاقه مندان هنرهای نمایشی پیشنهاد می‌شود.

نمایش «هملت» بازخوانی محمد چرمشیر از تراژدی بزرگ شکسپیر است که رضا گوران بهمن ماه ۹۱ در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به صحنه برد. در این اثر نمایشی صابر ابر در نقش هملت شاهزاده دانمارکی به ایفای نقش می‌پردازد و ستاره پسیانی، بهناز جعفری، داریوش موفق، شیرین فرشباف و آتیلا پسیانی دیگر بازیگران آن هستند.

متون نمایشی بزرگ دنیا این خصوصیت را دارند که می‌توان از آنها برداشت‌های متفاوتی داشت همانطور که محمد چرمشیر و رضا گوران نیز در این نمایش هم زاویه دید و هم شیوه اجرایی متفاوتی را برای «هملت» برگزیده‌اند که دیدن آن در ایام نوروز برای علاقه مندان به هنرهای نمایشی خالی از لطف نیست.

در این اجرای تجربی زاویه دید نمایش از شخصیت هملت به افلیا منتقل شده و با افلیایی عمل‌گراتر با ذهنیتی شاعرانه روبرو هستیم همچنین بر بعد فیلسوفانه شخصیت هملت نیز تاکید بیشتری شده است.

به گفته رضا گوران، در این نمایش هملتی را می‌بینیم که وارد فضای ایرانی و البته نه به لحاظ تاریخ و جغرافیا شده است، بلکه به لحاظ یک سری نشانه‌ها و شناسه‌ها که با نگاه ایرانی آشناست شکل گرفته است. این «هملت» جهان خود را ساخته است اما به طور قطع در نهایت از «هملت» شکسپیر وام گرفته شده است.

این روزها علاقه مندان به دیدن فیلم‌تئاترها می‌توانند این محصولات را با خرید اینترنتی و تماشا در وی او دی‌ها و پلتفورم های مختلف نمایش فیلم تماشا کنند.

برچسب‌ها