کرمانشاه- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به پیش‌بینی گرد و غبار برای استان در روزهای پایانی هفته، گفت: کرمانشاهیان در آلودگی هوا از ترددهای غیرضروری در شهر خودداری کنند.

ابراهیم شکیبا در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با توجه به اعلام وقوع گرد و غبار از سوی هواشناسی استان کرمانشاه از روز چهارشنبه تا جمعه هفته جاری و احتمال بالا رفتن میزان ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون در استان هم مردم به منظور حفظ سلامت خود توصیه‌های بهداشتی را تا پایان شرایط آلودگی هوا رعایت کنند.

وی افزود: در شهرهای بحرانی تمام افراد به ویژه افراد حساس شامل سالمندان، مادران باردار، کودکان و افراد دارای سابقه بیماری قلبی عروقی و تنفسی از منزل خارج نشوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: در شهرهای با وضعیت هشدار گروه‌های حساس تا حد امکان از خروج غیرضروری از منزل و تردد بی‌مورد در معابر شهری خودداری کنند و سایر افراد نیز با استفاده از ماسک‌مناسب و در مواقع ضروری خارج شوند و حضور در فضای باز را به حداقل کاهش دهند.

شکیبا بیان کرد: ورزشکاران در زمان وقوع پدیده گردوغبار در فضای باز ورزش نکنند و کوهنوردان از کوهنوردی اجتناب کنند و حضور در پارک‌ها و پیاده روی در شرایط آلودگی صورت نگیرد چرا که مضرات و خطرات پیاده روی و حضور در پارک در شرایط آلودگی شدید هوا بیش از منافع آن است.

وی ادامه داد: کارکنانی که به واسطه شرایط شغلی بیشتر در معرض گرد و غبار قرار دارند مثل پلیس راهور، حتماً از وسایل حفاظت فردی به ویژه ماسک با ویژگی‌های فوق استفاده کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: مصرف شیر، ماست کم‌چرب، میوه و سبزیجات تازه و مایعات را برای دفع سموم از بدن افزایش دهید و تا برگشت هوا به شرایط مطلوب از هرگونه فعالیتی که منجر به افزایش آلودگی هوا می‌شود، خودداری کنید.

شکیبا اضافه کرد: فروشندگان‌مواد غذایی فله‌ای روی مواد غذایی را با پوشش مناسب بپوشانند و زدایش گردوخاک از روی بسته بندی مواد غذایی نیز توسط فروشندگان لازم است مورد توجه قرار گیرد.

وی خاطر نشان کرد: در صورت مواجهه با تنگی نفس و هر گونه ناراحتی قلبی و عروقی سریعاً به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی و درمانی یا بیمارستان مراجعه کنید و حتی الامکان در روزهای با آلودگی هوا از گردش در طبیعت خودداری کنید.

شکیبا تاکید کرد: در هنگام رانندگی در شرایط آلودگی ناشی از گردوغبار سرعت را کاهش دهید که با توجه به محدود شدن میدان دید منجر به حوادث رانندگی نشود.