قزوین- وعده‌هایی همچون اتمام پروژه‌های عمرانی شهر قزوین یا رشد بیش از ۸ درصدی اقتصاد استان ازجمله وعده‌هایی است که مدیران قزوین در سال ۱۴۰۰ به مردم دادند.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: سال ۱۴۰۰ با تمام کش و قوس‌ها در استان به پایان رسید و قرن جدید در حالی شروع شد که با استقرار کامل دولت سیزدهم در استان قزوین این انتظار وجود دارد که در این سال شاهد تغییراتی جدی در روند خدمت رسانی به مردم باشیم.

سال گذشته با تغییرات نسبی مدیریتی در استان آغاز شد و بدون شک مردم انتظار دارند به صورت تدریجی نتایج حاصل از این تغییرات در دستگاه‌های قزوین خود را نشان دهد.

اما سال گذشته را با توجه به پایان کار دولت قبل و آغاز کار جدید نیز به نوعی می‌توان سال وعده‌ها خبر داد.

وعده‌های بزرگ و کوچک مدیران حال باید در سال و قرن جدید رنگ و بوی واقعیت بگیرد و مردم اثرات این تغییرات را به صورت ملموس در زندگی خود حس کنند.

آبیک همچنان در انتظار تحقق وعده‌ها

مردم آبیک در چند سال اخیر به اندازه کافی وعده شنیده‌اند. آب مردم این شهر در گرو تحقق وعده‌هایی است که سال‌ها یکی بعد از دیگری داده شده ولی تا به امروز به نتیجه نرسیده است.

پروژه انتقال آب طالقان به آبیک اکنون بعد از سال‌ها به پیشرفت نزدیک ۸۵ درصدی رسیده و در حالی که قرار بود در خردادماه سال گذشته افتتاح شود همچنان بر زمین مانده تا مردم انتظار پایان آن را در قرن جدید داشته باشند.

با تخصیص بوده بیش از ۱۵۰ میلیارد تومانی، حال تحقق این وعده دور از دسترس نیست و این انتظار وجود دارد که در ۶ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ شاهد افتتاح این پروژه حیاتی برای مردم آبیک باشیم.

وعده بزرگ تکمیل پروژه‌های عمرانی شهر قزوین

مهدی صباغی را شاید باید پر جرأت ترین مدیر سال ۱۴۰۰ دانست. شهردار قزوین در جلسه تقدیم بودجه به شورای شهر قزوین ضمن اینکه بودجه سال جدید را با ۵۹ درصد افزایش تقدیم کرد وعده داد تمام پروژه‌های عمرانی شهرداری قزوین در سال ۱۴۰۱ به پایان برسد.

شهرداری در حالی بودجه سال جدید را با ۵۹ درصد افزایش تقدیم شورا کرد که بودجه سال ۱۴۰۰ حدود ۶۰ درصد محقق شده و همین امر باعث شد تا بودجه سال جدید را واقعی ندانند.

حال باید دید صباغی که اولین تجربه شهرداری خود را می‌گذراند در سال جدید و در سالی که به نظر می‌رسد بحران‌های زیادی را در شهرداری دارد چطور می‌تواند بودجه‌ها را محقق و پروژه‌ها را به پایان برساند.

پایانه صادرات مشتقات نفتی در قزوین

حادثه آتش سوزی واحد صنعتی در منطقه موسوم به چرم‌شهر و فوت سه کارگر در آن هرچند تلخی بسیار زیادی برای مردم قزوین داشت اما منجر به یک تصمیم بزرگ شد.

تأسیس پایان صادرات مشتقات نفتی در منطقه چرم شهر و جداسازی فرایند صادرات این محصول در کنار سایر محصولات غیر نفتی از اقدامات بزرگی بود که با دستور استاندار جدید قزوین مصوب شد.

بنا به گفته پیله فروش معاون اقتصادی استاندار قزوین زمین این مجموعه نیز آماده شده و به زودی کار ساخت آن اغاز خواهد شد.

تئاتر قزوین سال جدید صاحب ساختمان می‌شود

پروژه تئاتر شهر و ساخت ساختمان آن از بناهایی است که سالهاست در دستور کار قرار دارد. تابستان سال گذشته سلیمان بهرامی مدیر منطقه ۲ شهرداری قزوین از پیشرفت ۶۰ درصدی این پروژه خبر داده و ابراز امیدواری کرده بود پروژه در اینده ای نزدیک افتتاح شود.

اما اسماعیلی مدیرکل پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین در گفتگو با مهر از افتتاح این ساختمان در سال ۱۴۰۱ خبر داد. حال باید دید خانه تئاتر در قزوین در سال جدید به اهل خود واگذار می‌شود؟

توسعه و بهبود شبکه حمل و نقل در استان قزوین در سال آینده

توسعه و بهبود شبکه حمل و نقل در استان قزوین در سال آینده یکی دیگر از وعده‌هایی بود که در سال ۱۴۰۰ به مردم داده شد. محمدمهدی اعلایی استاندار قزوین ۲۶ آذر ماه در حاشیه افتتاح فاز دوم پروژه نسیم شمال و در جمع اصحاب رسانه شبکه حمل و نقل استان را یک ظرفیت دانسته و از توسعه آن در سال ۱۴۰۱ خبر داد.

محمدمهدی اعلایی در این دیدار توسعه شبکه حمل و نقل را یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های دولت سیزدهم دانسته و اظهار کرد: روان سازی و توسعه شبکه حمل و نقل در استان قزوین در دستور کار مدیران استانی قرار دارد.

وی تاکید کرد: با توجه به موقعیت استان قزوین در کشور در سال آینده برای تقویت و بهبود شبکه حمل و نقل در استان قزوین و همچنین نوسازی ناوگان این استان تلاش‌های زیادی صورت خواهد گرفت.

حال باید دید استاندار قزوین در سال پیش رو تا چه میزان می‌تواند این وعده‌ها را محقق کند.

راه اندازی نمایندگی دفتر پلیس بین الملل قزوین

۱۹ اسفند ۱۴۰۰ فرمانده پلیس بین الملل در جمع فعالان اقتصادی قزوین از راه اندازی دفتر این پلیس در استان قزوین خبر داد.

سردار هادی شیرزاد گفت: ظرفیت پلیس بین‌الملل در حوزه مشاوره در اختیار فعالان اقتصادی است و نیاز است فعالان و سرمایه گذاران در حوزه‌های خارج کشور از این ظرفیت بهره ببرند.

وی با بیان اینکه نیاز است تا قبل از سرمایه گذاری در خارج از کشور حتماً از پلیس بین‌الملل استعلام گرفته شود، افزود: برای این کار و تسهیل در مشاوره دادن به فعالان اقتصادی می‌توانیم دفتر منطقه‌ای این پلیس در قزوین را تأسیس کنیم.

حال باید دید تحقق این وعده چقدر زمان خواهد برد و آیا فعالان اقتصادی قزوین شاهد این اتفاق خوب خواهند بود؟

افزایش سطح خدمت‌رسانی به مردم مهرگان

ناحیه شهری مهرگان از مظلوم ترین مناطق در سالهای اخیر بوده است. مردم این ناحیه شهری در سالهای اخیر از ضعف خدمت رسانی و نبود امکانات رنج می‌بردند.

اما ۱۶ اسفند ماه بود که استاندار قزوین در توییتی از تبدیل شهر مهرگان به «شهر جدید» خبر داد و گفت: با تبدیل مهرگان به شهر جدید، سطح خدمت رسانی به مردم این شهر افزایش خواهد یافت.

حال باید دید با تبدیل مهرگان به شهر جدید آیا وعده بهبود خدمات رسانی به مردم این شهر محقق خواهد شد؟

دفاتر و منابع مالی واحدهای صنعتی باید به داخل قزوین منتقل شود

انتقال دفاتر مالی واحدهای تجاری و صنعتی به استان قزوین یکی از دغدغه‌های سال اخیر مدیران اقتصادی در استان قزوین بوده است.

اما حال با ورود دادستان می‌توان به تحقق این رؤیا امیدوار بود. قاسمی دادستان قزوین ۲۸ آذرماه در هفتاد و هفتمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی بر لزوم انتقال دفاتر مالی واحدهای صنعتی به استان قزوین تاکید کرد

وی در این جلسه از وضعیت برخی واحدهای تولیدی گلایه کرد: متأسفانه بسیاری از واحدهای تولیدی از منابع و زیرساخت‌های استان بهره‌مند شده و آسیب‌های زیست محیطی آنها نیز متوجه شهروندان است، اما دفاتر و منابع مالی آنها در استان دیگر مستقر است و مشکلات متعدد آنها از حیث مسائل کارگری، بیمه‌ای، مالیاتی، گمرکی و… به استان سرازیر می‌شود و به همین خاطر عدم استقرار دفاتر مرکزی آنها در استان مانع حل مشکلات می‌شود و استان نیز از عایدات آنها بی‌بهره است.

این مقام مسئول در ادامه خواستار شد: انتظار این است که این موضوع با جدیت پیگیری و عملیاتی شود، تا دفاتر مرکزی آنها در داخل استان استقرار یابد و منابع مالی واحدهای صنعتی نیز به استان منتقل شود، تا حمایت‌هایی که از آنها صورت می‌گیرد اثرگذاری لازم را داشته باشد و این مورد باید در دستور کار قرار گیرد.

حال باید دید دستگاه‌های اجرایی استان چقدر برای تحقق این وعده کوشا خواهند بود.

پیش بینی رشد بیش از ۸ درصدی برای اقتصاد استان قزوین

محمدمهدی اعلایی در چندین جلسه در سال گذشته وعده رشد ۸.۴ درصدی برای اقتصاد قزوین را داد. اعلایی حتی در پیام نوروزی خود نیز این رشد را پیش بینی کرد.

استاندار قزوین اولین بار این وعده را در آذرماه داده و گفته بود قزوین ظرفیت لازم را برای تحقق این وعده دارد.

موزه آب در قزوین راه اندازی می‌شود

۱۳ آذرماه مدیرعامل آب و فاضلاب استان قزوین از راه اندازی موزه آب در این استان خبر داده بود.

یداله ملکی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین اضافه کرد: قزوین از نظر منابع آبی یک گنجینه است و اگر بتوانیم اسناد آب منطقه‌ای با ۶۰ سال سابقه را جمع آوری کنیم و در اختیار کارشناسان، محققان و دانشجویان قرار دهیم بدون تردید با استقبال جمعی روبرو خواهد شد.

ملکی یادآور شد: برای راه اندازی گنجینه آب استان با مدیرکل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان جلساتی برگزار شده و برای انتخاب مکان ابتدا «آب انبار سردار» پیشنهاد شد که هرچند این مکان از نظر تاریخی و سنخیت بسیار مناسب بود اما با رویکردی که داریم و حجم اشیا و ماکت‌هایی که در مقدمات کار به عنوان طرح اولیه در نظر داریم این مکان بسیار محدود بود و نمی‌توانست خواسته‌های ما را تأمین کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین بیان کرد: در این راستا با شهردار سابق قزوین مذاکراتی شد تا در بوستان ملی باراجین که قابلیت جذب گردشگر هم دارد این موزه راه اندازی شود.

سد بالاخانلو در انتظار تحقق وعده‌ها

سد بالاخانلو نیز یکی از دیگر پروژه‌هایی است که احتمال افتتاح آن در سال جدید وجود دارد. با افتتاح این سد بخشی از نیاز شرب ۵ شهر بوئین زهرا، سگزآباد، شال، دانسفهان، اسفرورین و ۳۶ روستای منطقه بوئین زهرا تأمین خواهد شد.

یداله ملکی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: درحال حاضر سد بالاخانلو بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در سال ۱۴۰۱ به مرحله آبگیری خواهد رسید.

پرداخت خسارت سیل آوج و الموت

سیل آوج و الموت در سال ۱۴۰۰ آسیب زیادی به مردم زد تا جایی که علاوه بر کشته شدن نزدیک به ۸ نفر، بیش از ۴۳۵ میلیارد تومان نیز به این مناطق آسیب وارد شد.

اما نکته مهم این است که بخش عمده‌ای از این خسارت‌ها جبران نشده و انتظار می‌رود در سال جدید این خسارت‌ها جبران شود.

سال ۱۴۰۰ با تمام وعده‌های شدنی و نشدنی به پایان رسیده و حال مردم در وهله اول انتظار تحقق این وعده‌ها را دارند.

باید دید مدیران ارشد استان چقدر برای تحقق این وعده‌ها ساعی و کوشا خواهند بود. این امید وجود دارد که در پایان سال ۱۴۰۱ بخش عمده‌ای از این وعده‌ها محقق شود.