روزنامه العربی الجدید در سرمقاله ای با عنوان "تمام این نشست‌های سران،" به نشست های چند هفته گذشته برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی و اهداف آن اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر ، العربی الجدید در تحلیلی در این باره نوشت: در روزهای گذشته دیدارهایی با عنوان نشستهای سران برگزار شد که طی آن مسئولان کشورهای عربی با اسرائیلی‌ها دیدار کردند.

درباره هر دوی این نشست‌ها یعنی نشست شرم الشیخ که در آن رئیس جمهور مصر با ولی عهد ابوظبی و نخست وزیر اسرائیل گردهم آمدند و نیز نشست عقبه که طبق برخی اخبار اسرائیل نیز در آن حضور داشته است؛ اطلاعاتی به بیرون درز نکرده است.

اما آنچه تاکنون حتمی است این مسئله می‌باشد که این جنب و جوش عربی و تاحدودی اسرائیلی به نظر می‌رسد بر مبنای نگرانی از مذاکرات وین میان ایران و غرب برگزار شده است. به ویژه در سایه اطلاعات بسیاری که می‌گوید طرفهای مشارکت کننده که در راه دستیابی به توافق هستند نگرانی‌ها و شروط اسرائیل و نیز برخی کشورهای عربی را مد نظر قرار نمی‌دهند.
3-آنچه این باور را تایید می‌کند این مسئله است که این جنب و جوش پیش از دور سفرهای وزیر امور خارجه آمریکا به منطقه صورت گرفته است. بلینکن قرار است با وزرای امور خارجه اسرائیل، امارات، مراکش و بحرین دیدار کند؛ یعنی کشورهایی که روابط خود را با دولت اشغالگر را عادی کردند.

احتمالا بلینکن در این دیدار که اسرائیل میزبان آن خواهد بود تحولات مذاکرات وین، نزدیکی دستیابی به توافق و اطمینان خاطر دادن در خصوص تعهد به امنیت کشورهای منطقه را مطرح خواهد کرد.

صرف نظر از اینکه بلینکن حامل چه چیزی است و اینکه آیا برای کشورهای دیدار کننده با او کافی است یا نه؛ اما ایده دستیابی به توافق اتمی باعث خواهد شد پیشگامان عرب عادی سازی روابط با اسرائیل به خاطر نگرانی‌های مشترک این رویکرد را تقویت کنند و ممکن است طرفهای دیگری نیز به زودی به باشگاه سازش‌کاران بپیوندند.

درباره اهداف این نشست‌ها و تحرکات اخیر و آتی ابهام‌های زیادی وجود دارد. اگرچه سران این کشورها به صورت اصلی و اساسی درباره موضوع هسته ای ایران به عنوان مسئله مشترک میان اطراف مشارکت کننده گردهم آمده بودند؛ اما این نشست‌ها دستورکارهای پنهانی‌ای نیز دارند که احتمالا در آینده بروز می‌کند و در راس آن‌ها افزایش دامنه عادی سازی روابط با اسرائیل و ساماندهی به وضعیت ائتلاف فلسطین طبق اهداف جدید قرار دارد.