کرمانشاه- معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه از ارائه خدمات به ۳۵ اتیسم کرمانشاهی در مرکز حس پنهان خبر داد.

نیلوفر اختیاری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: فرد اوتیسم در حیطه ارتباطی، اجتماعی و رفتاری دارای مجموعه علائمی است که باعث می‌شود فرد نیازمند گستره‌ای از خدمات و حمایت‌ها را از جانب متخصصان مختلف از جمله کار درمان‌ها و گفتار درمان‌ها را داشته باشد.

وی افزود: در این راستا افزایش آگاهی عمومی در خصوص اختلال طیف اوتیسم و آگاه کردن خانواده‌ها دارای اختلال طیف اوتیسم در خصوص این اختلالات و آموزش مربیان مرکز از طریق تهیه بروشور و ارائه مطالب، راه اندازی سایت اینترنتی و ارتباط با رسانه‌های گروهی کارهای پیشنهادی است.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه تصریح کرد: در استان کرمانشاه یک مرکز حمایتی توانبخشی با عنوان حس پنهان در سال ۹۴ با هدف آموزش و توانبخشی برای کودکان سنین ۲ الی ۱۸ سال راه اندازی شده است.

وی گفت: در حال حاضر با ظرفیت اسمی ۵۰ نفر در حال فعالیت است که ۳۵ نفر از آنان از خدمات یارانه بهزیستی بهره‌مند هستند.

اختیاری افزود: شرایط پذیرش این افراد با کمیسیون پزشکی تشخیص و تعیین شدت و نوع معلولیت و با ارائه گواهی روانپزشک و تأیید پایگاه غربالگری با اجرای آزمون تشخیص در محدوده سنی ۲ تا ۱۸ سال در مرکز پذیرش می‌شوند.

وی خاطر نشان کرد: در این مرکز خدمات هنری از جمله موسیقی، نقاشی، رباتیک و نمایش عروسکی، خدمات توانبخشی و روان شناسی گروهی از جمله بازی درمانی، رفتار درمانی، کار درمانی و گفتار درمانی و خدمات آموزشی از جمله مهارت‌های بیش بستانی و آماده سازی برای ورود به مدرسه و آموزش والدین نیز ارائه می‌گردد.

اختیاری بیان کرد: تاکنون بیش از ۳۰۰ نفر دارای اختلال طیف اوتیسم در استان کرمانشاه شناسایی شده که متأسفانه به دلیل عدم همکاری و امتنان خانواده‌ها از پذیرش مشکل کودک خود تنها برای ۵۰ نفر در استان پرونده تشکیل شده است.