نمایندگان مجلس شورای اسلامی متولی اداره و به‌روزرسانی پایگاه های داده و اطلاعات در هر بخش را مشخص کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، نمایندگان در جلسه علنی امروز (چهارشنبه، ۱۷ فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی موادی از طرح مدیریت یکپارچه داده‌ها و اطلاعات ملی را تصویب کردند.

در ماده ۱۱ این طرح آمده است: متولی اداره و به‌روزرسانی پایگاه‌های داده و اطلاعات پایه مطابق جدول ذیل تعیین می‌شوند و این متولیان مکلف هستند بر اساس مصوبات کمیسیون دوام اقدامات اجرایی لازم را برای تحقق اهداف این قانون به اجرا گذارند.

براساس تبصره ۱ این ماده، کمیسیون دوام می‌تواند حسب ضرورت نسبت به حذف، الحاق یا ادغام و تفکیک پایگاه داده و اطلاعات‌پایه به فهرست مذکور اقدام نماید.

همچنین در تبصره ۲ نیز آمده است: دستگاه‌ها و نهادهای مشمول این قانون حسب اعلام کمیسیون دوام، ضمن بروز رسانی داده و اطلاعات خود، موظف به همکاری با متولیان پایگاه‌های داده و اطلاعات پایه می‌باشند.

براساس ماده ۱۲ این طرح، در مواردی که در اجرا و تفسیر فنی اختلاف‌نظر به وجود آید، نظر کمیسیون دوام ملاک عمل است.

ماده ۱۳ طرح مذکور هم به شرح زیر است:

الف- در تبصره ۴ ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم با اصلاحات و الحاقات بعدی، عبارت «کمیسیون داده و اطلاعات ملی» جایگزین عبارت «هیأت‌وزیران و حفظ طبقه‌بندی مربوط،» می‌شود.

ب- در ماده ۲۳۲ قانون مالیات‌های مستقیم با اصلاحات و الحاقات بعدی، عبارت «فقط با تصویب کمیسیون داده و اطلاعات ملی به سایر دستگاه‌ها ارائه دهند و در غیر این صورت» جایگزین عبارت «محرمانه تلقی و از افشای آن جز در امر تشخیص درآمد و مالیات نزد مراجع ذیربط در حد نیاز خودداری نمایند و در صورت افشاء» می‌شود.

پ-در ماده ۳۴ قانون ثبت احوال، عبارت «دستگاه‌های اجرایی با مصوبه کمیسیون داده و اطلاعات ملی» جایگزین «دولتی ذیصلاح» شود.

ت- تبصره ماده ۷۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به شرح زیر اصلاح می‌شود:

تبصره - تعیین نحوه و سطوح دسترسی به داده‌ها بر عهده کمیسیون داده و اطلاعات ملی است.

ث- ماده ۱۵ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان مصوب ۲۱/۷/۱۳۹۸ به شرح زیر اصلاح و تبصره‌های آن حذف می‌شود:

ماده ۱۵- دستورالعمل نحوه دسترسی به اطلاعات سامانه مودیان توسط کمیسیون داده و اطلاعات ملی تعیین می‌شود.

ج- در ماده (۱۹) قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران عبارت «کمیسیون داده و اطلاعات ملی» جایگزین عبارت «دادستان کل کشور» می‌شود.

همچنین ماده ۱۴ این طرح با موافقت نمایندگان حذف شد.