بجنورد- پروژه مجتمع فرهنگی بجنورد پس از یک دهه همچنان ناتمام است و این مسئله از یک سو روز به روز هزینه‌ها را بیشتر می‌کند و از سوی دیگر فرسودگی ساختمان‌های ساخته شده را در پی دارد.

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: کلنگ‌های نیمه تمام در خراسان شمالی باعث شده از این استان به نام استان کلنگ‌های نیمه تمام یاد کنند. خراسان شمالی استانی است که چندین و چند پروژه نیمه تمام و رها شده دارد که عمر برخی حتی نزدیک به دو دهه نیز می‌رسد.

حیف و میل بیت‌المال در این پروژه‌ها کاملاً مشهود است؛ بی توجهی به هزینه‌های انجام شده و رها کردن پروژه و یا حرکت لاک پشتی آن باعث می‌شود ساختمان‌های ایجاد شده آرام آرام به سمت فرسودگی حرکت کنند که این مسئله مصداق بارز حیف و میل بیت المال محسوب می‌شود.

یکی از این پروژه‌ها که پس از گذشت یک دهه از آغاز ساختش هنوز به نیمه راه نیز نرسیده، پروژه مجتمع فرهنگی و هنری بجنورد است.

این پروژه از سال ۹۱ در زمینی به مساحت ۱۰ هزار متر مربع آغاز شد؛ اما اکنون تنها حدود ۵۰ درصد آن به ثمر نشسته است.

نکته حائز اهمیت برای اتمام این پروژه، کمبود شدید فضاهای فرهنگی و هنری در بجنورد است؛ بجنورد به عنوان مرکز استان خراسان شمالی شدیداً از این مسئله رنج می‌برد و همین امر یکی از عوامل توقف هنرمندان و عدم رشد و توسعه هنر در این خطه محسوب می‌شود.

اما این پروژه می‌تواند با ایجاد ۲ سالن آمفی‌تئاتر به ظرفیت بیش از ۷۰۰ نفر، ایجاد تماشاخانه، فضای مربوط به ترنسفر هنرمندان استان به خارج از کشور و برعکس، اتاق رهبر ارکستر به همراه تجهیزات و کارگاه ساخت دکور تحولی عظیم در زیرساخت‌های هنری استان به وجود آورد.

تعلل مدیران در جذب بودجه مناسب

هرچند اهمیت این پروژه به شدت بالاست اما مسئولان تاکنون نتوانسته‌اند بودجه کافی برای اجرای آن را جذب کنند. حسین ثابت قدم، مدیرکل اسبق فرهنگ و ارشاد خراسان شمالی در آذر ماه ۹۴ اظهار کرد: به منظور تکمیل و تجهیز مجتمع فرهنگی و هنری بجنورد ٢٩٠میلیارد ریال اعتبار برای مورد نیاز است.

وی افزود: تاکنون برای ساخت این پروژه ١٠٦ میلیارد و ٩٠٠ میلیون ریال اعتبار هزینه شده است.

روند جذب حداقلی بودجه از همان سال‌ها تاکنون ادامه دارد. علی اکبر طهماسبی، معاون وقت توسعه مدیریت و منابع اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌شمالی در اردیبهشت ۹۹ اظهار کرد: مقرر است این پروژه از محل اعتبارات ملی و استانی تأمین هزینه شود بنابراین زمان دقیق بهره برداری آن به اختصاص اعتبار لازم برای ادامه روند ساخت بستگی دارد.

طهماسبی با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی این پروژه، افزود: تاکنون برای احداث این مجموعه عظیم ۱۷ میلیارد تومان هزینه شده است.

حسین فرخنده، مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد خراسان شمالی نیز در آبان ماه سال گذشته پیرامون این پروژه اظهار کرد: امسال، ۹ میلیارد ریال برای ادامه ساخت بزرگترین مجتمع فرهنگی و هنری استان واقع در «دوبرار» بجنورد اختصاص یافته است.

وی افزود: برای تکمیل این مجتمع با گستره ۱۱ هزار و ۵۰۰ مترمربع که دارای سالن‌های مختلف از جمله نمایش، کتابخانه و بخش اداری است به ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی با بیان اینکه این طرح ملی هم اکنون ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

تعلل در ساخت این مجتمع روز به روز هزینه‌ها را بیشتر کرده و می‌کند؛ اگر در سال ۹۱ این پروژه با ۲۰ میلیارد تومان به بهره برداری می‌رسید، اکنون دیگر اتمام پروژه با این اعداد ممکن نخواهد بود.

فواید متعدد تکمیل سریع‌تر مجتمع / ‏‬ ۲۱۰ میلیارد نیاز است

تقی صادقی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: تاکنون حدود ۲۰ میلیارد تومان برای احداث این مجتمع هزینه شده اما برای اتمام و تجهیز آن ۲۱۰ میلیارد تومان دیگر بودجه لازم است.

وی افزود: با افتتاح و بهره برداری از مجتمع قطعاً امکان برگزاری جشنواره‌های آئینی، دینی، هنری و فرهنگی بین‌المللی وجود دارد که این مهم کاستی بارز استان در بخش فرهنگ و هنر است.

صادقی تصریح کرد: با ایجاد پروژه مذکور امکان حضور طولانی مدت اساتید برجسته فرهنگی و هنری در سطح استان وجود خواهد داشت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان شمالی امکان برگزاری جشنواره‌های برون مرزی با کشورهای همسایه خراسان شمالی را دیگر ظرفیت استان دانست و گفت: دارا بودن زیرساختی همچون این مجتمع می‌تواند چنین رویدادهایی را برقرار کند.

وی افزود: نداشتن فضای مناسب جهت آموزش و برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآنی در سطح استان پس از بهره برداری از مجتمع رفع خواهد شد.

صادقی عدم وجود فضای مناسب نمایشگاهی را دیگر کاستی استان دانست و گفت: با افتتاح مجتمع برگزاری اکسپوهای فرهنگی هنری در سطح منطقه، کشوری و بین‌المللی امکان پذیر خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان شمالی در انتها بیان داشت: با بهره برداری از مجتمع امکان برگزاری جشنواره اقوام در سطح منطقه و همسایگان خارجی امکان پذیر خواهد شد؛ امکان ایجاد دبیر خانه‌های متعدد کشوری فرهنگی هنری در استان پس ایجاد فضای مناسب امکان پذیر خواهد بود.

اتمام پروژه مجتمع فرهنگی و هنری بجنورد یک امر ضروری برای حوزه فرهنگ و هنر خراسان شمالی محسوب می‌شود؛ مسئله‌ای که می‌تواند آورده‌های متعدد مالی و فرهنگی برای استان داشته باشد.