بیرجند- بهار با همه قشنگی خود در شهر کویری بیرجند امسال در حالی خودنمایی کرد که لباسش وصله دار بود و به گفته شهردار وقت با بدهی‌های شهردار قبلی هزینه‌ای برای لباس عید شهر نداشته است.

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها- مهدیه مودی * در حالی که یکی از ساده‌ترین مقوله‌های مدنظر یک شهردار این است که در مبلمان شهری باید المان‌ها برگرفته از معرفی فرهنگ و رسوم شهرها باشد تا باعث روحیه نشاط در شهروندان بویژه مسافران شود، امسال شهر بیرجند در حد بضاعتی که شهردار وقت می‌گوید نتوانست به خوبی به این مقوله بپردازد.

فضاهای عمومی شهری بستر رشد و تکامل جامعه شهری می‌باشد. از این رو وجود کیفیت و رضایت‌مندی امری ضروری و انکار ناپذیر در توسعه پایدار فضای شهری به نظر می‌رسد و عدم توجه به آن تهدیداتی را در عرصه شهر به وجود می‌آورد.

در حالی که انتخاب دکتر «بهترین» شهردار وقت با حاشیه‌های زیادی مواجه بود و علیرغم اینکه مخالفان زیادی از دل مردم برای انتخاب ایشان برای مدیریت شهری وجود داشت انتظار می‌رفت تا وی نوروز امسال را هرچه با شکوه تر از سال‌های قبل برای مردم و مسافران خاطره‌انگیز و جای خود را در دل مخالفان باز کند.

گلایه‌های شهروندان برای المان‌های نوروزی از نصب چند تابلو معرفی آثار تاریخی بر سر چهار راه‌ها و نبود المانی جدید و متفاوت در نوروز امسال کار شهردار را از قبل دشوار تر ساخت.

این گلایه‌ها در رسانه‌ها و فضای مجازی از طرف مردم در روزهای ابتدایی سال و بعد از تعطیلات زیاد بود اما در حال فراموشی بود که شهردار بیرجند در نشست خبری اخیر خود مطالبی را عنوان کرد که برای خیلی از صاحب نظران و حتی مردم سوالاتی را ایجاد کرده است.

«بهترین» یکی از دلایل نبود المان‌های نوروزی در سطح وسیع را بدهی شهردار قبلی و بودجه پایین شهرداری عنوان کرد که هرچند این بدهی تاکنون چندین مرتبه توسط شهردار وقت عنوان و توسط شهردار قبلی تکذیب شده است اما شهرداری می‌توانست با همکاری چند نهاد دولتی و یا خصوصی دیگر در این زمینه همکاری و فضای شاد تری را برای شهروندان و مسافران ایجاد کنند.

یکی دیگر از دلایل شهردار بیرجند نداشتن وقت کافی برای طراحی و در نظر گرفتن المان‌های شهری برای نوروز بود که در این زمینه هم به نظر می‌رسد با گذشت ۴ ماه از به کرسی نشستن شهردار، وقت مناسبی برای طراحی و تصمیم المان‌های نوروزی وجود داشته است.

«بهترین» که خود عضو چند دوره از شورای شهر بیرجند بوده است به خوبی به می‌داند که تصمیمات برای طرح المان‌های نوروزی هر ساله توسط شورا با شهرداران وقت در بهمن ماه برگزار و تصمیمات اخذ می‌شود.

و اما آنچه در شهرداری باید به جد مدنظر گرفته شود این است که مبلمان و حتی اِلِمان های شهری به عنوان وسایلی که در فضای شهری نصب شده و استفاده عمومی دارند، می‌توانند به فضای شهری روح ببخشند و به عنوان یکی از رهیافت‌های سازنده شهرسازی پایدار به شمار آیند.

فضای زیبایی که در آن مبلمان نازیبا استقرار یابد، جلوه نخواهد کرد. بدین منظور طراحی توأم فضای شهر و مبلمان شهری اساسی دستیابی به شهر سالم امروزی است.

هر چند شهردار بیرجند از نقدهای مردم گلایه‌ای ندارد و انتقاد را حق مردم دانسته اما باید گام‌های محکم‌تری برای اثبات خود به مردم بر می‌داشت.

* فعال حوزه رسانه