اصفهان- مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: نیاز است وزیر آموزش و پرورش نگاهی بلند مدت و جدی به نیروی انسانی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا ابراهیمی صبح پنجشنبه در صد و پنجاه و هفتمین شورای آموزش و پرورش استان اصفهان در خصوص فضاهای آموزشی استان اصفهان اظهار داشت: در آموزش و پرورش سه موضوع مورد نیاز است، فضا، تجهیزات و نیروی انسانی است که تعلیم و تربیت را شکل می‌دهد.

وی افزود: عمده مشکلات فضای آموزشی در اصفهان و شهرهای پرتراکم است، تراکم اصفهان بالای ۳۲ دانش آموز به معلم است، همچنین فرونشست در شهر اصفهان و شمال اصفهان خطرزا است که مناطقی هستند که تراکم بالایی دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان ادامه داد: عنصر اصلی تعلیم و تربیت نیروی انسانی است، در حال حاضر حدود ۹۶۹ هزار دانش آموز داریم که در سال آینده نزدیک یک میلیون نفر می‌شود که احتمال افزایش بیشتر آن نیز به دلیل مهاجر پذیر بودن اصفهان است.

تراکم دانش آموز اصفهان از متوسط کشوری بیشتر است

وی اضافه کرد: در بحث نیروی نیروی انسانی ما یک سوم نیروی مورد نیاز را نداریم، در حال حاضر ۴۵ هزار نیرو داریم، اصفهان در شاخص‌های مختلف تراکم دانش آموز در مقاطع مختلف از کشور بسیار بالاتر است و حدود دو نفر در هر مقطع بیشتر است.

ابراهیمی ادامه داد: متوسط دانش آموز در واحد آموزشی در کشور ۱۲۱ است که اصفهان ۱۹۸ نفر است، در برخی مدارس به ۸۰۰ تا هزار نفر می‌رسد که عمده این مدارس پرجمعیت پرخطر هستند و در دو ساختمان مشکل دار ناحیه پنجم آموزش پرورش سه هزار دانش آموز دارد که مشکل زا است.

وی تصریح کرد: آمار کسری زیادی داریم به صورتی که در نیروی انسانی چهار هزار نفر نیروی خرید خدمت هستند در حالی که در سال جدید نیز ۴ هزار و ۵۰۰ معلم دیگر نیز بازنشسته می‌شوند و مجموعاً جمع کمبود اصفهان ۱۶ هزار و ۳۸۶ نفر است که بسیار زیاد است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان ابراز داشت: در حالی که باید نیروی انسانی آموزش و پرورش از دانشگاه فرهنگیان تأمین شود در سال گذشته تنها یک درصد نیاز آموزش و پرورش از دانشگاه فرهنگیان تأمین شده که بر خلاف سند بنیادین تحول آموزش است.

لزوم نگاه جدی به دانشگاه فرهنگیان

وی تاکید کرد: مجبور هستیم به دلیل کمبود شدید نیروی انسانی کیفیت را نادیده بگیریم و کمیت فقط مدنظر باشد، برای سال آینده نیز با اضافه شدن نیرو آزمون استخدامی و دانشگاه فرهنگیان ۱۲ هزار و ۸۰۶ نفر کمبود نیرو داریم، شاید کلاس‌ها پر شود اما کمیت مدنظر نیست.

ابراهیمی خاطر نشان کرد: سه راه برای کمبود نیرو داریم که اولی سهمیه استخدامی، دوم نیروی دانشگاه فرهنگیان و سوم نیروی موقتی است، اما درخواست ما از آموزش و پرورش نگاه بلند مدت و جدی به این موضوع است تا در بلند مدت وضعیت نیروی انسانی بهتر شود.