نشست بررسی عناوین آموزشی در اجرای سند تحول قضائی با حضور معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضائیه، مدیرکل آموزش قوه قضائیه و اعضای کارگروه تدوین و طراحی متون آموزشی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در این نشست عناوین سرفصل‌های آموزشی استخراج شده از سند تحول قضائی جهت طراحی در دوره‌های آموزشی قوه قضائیه مورد بحث و تبادل نظر و بررسی قرار گرفت.

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضائیه با تاکید بر اینکه مفاد سند تحول قضائی باید اجرا شود، تا تحول صورت پذیرد، به ذکر چند اقدام اساسی در این راستا پرداخت و عنوان کرد: کارکنان قوه قضائیه باید نسبت به اهداف و محتوای سند آگاه باشند و بدانند که اجرای مفاد سند قطعاً موجب تحولات مثبتی خواهد شد و نسبت به اجرای برنامه‌های تولیدی این سند همراه و همگام باشند.

این مقام عالی قضائی افزود: سند تحول حاوی یکسری احکامی است که باید با زمانبندی متناسب به برنامه تبدیل شود و گام به گام اجرا شود. لذا تشریح منافع اجرای سند تحول امری ضروری است. کم کردن حجم کار، افزایش سرعت فعالیت‌ها و با بالابردن دقت در کار از جمله مواردی است که به نفع کارکنان است.

معاون رئیس قوه قضائیه اذعان داشت: جهت گیری های خوب این سند مورد نیاز امروز جامعه است و رویکردهای جدیدی آن سرآمدی دستگاه قضا را در تراز مناسب و مورد انتظار جمهوری اسلامی قرار می‌دهد.

وی افزود: تولید برنامه از سند تحول قضائی هدف است و تصور سند تحول بعنوان برنامه موجبات ناکارآمدی آن را مهیا می‌سازد. وی ادامه داد: مجریان توانمند و مجرب با مواجهه با این سند می‌توانند عناوین برنامه‌های عملیاتی را استخراج کنند.

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضائیه نیاز آموزش سند تحول قضائی در همه سطوح متصور در قوه قضائیه را مهم برشمرد و گفت: انعطاف پذیری در تهیه عناوین جز جدایی ناپذیر اجرای مراحل برنامه‌ها است که باید به طور مرتب کنترل و بررسی شود تا نقاط قوت و ضعف شناسایی و موجبات تسهیل در پذیرش مأموریت‌ها و تغییرات از سوی کارکنان فراهم شود و مترصد به یادگیری شوند.

معاون رئیس قوه قضائیه بیان داشت: عناوین برنامه نیز باید عملیاتی باشد و ضمن رعایت اثر بخشی رکن زمان و هزینه منطقی لحاظ شود.

در ادامه مهدی جوهری مدیرکل آموزش معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضائیه به ارائه شرحی از روند تدوین عناوین آموزشی پرداخت.

در راستای تحقق اهداف سند تحول قضائی و به منظور تدوین دوره‌های آموزشی مورد نیاز کارکنان و قضات متناسب با سند مذکور، کارگروه تخصصی با حضور اساتید برجسته تشکیل و پس از جلسات فشرده کارشناسی ۵۸ عنوان دوره آموزشی مبتنی بر مأموریت‌های فصل دوم سند تحول قضائی تدوین گردید.

اداره کل آموزش معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضائیه همچنین بر اساس تکلیف مقرر بر اساس سند تحول قضائی اقدام تدوین پیش‌نویس دستورالعمل دستیاری قضائی نموده است که بعد از تصویب جهت تقویت ابعاد مهارتی و تجربی در محاکم، در دوره کارآموزی سال جاری اجرایی خواهد شد.