سنندج- معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: در سال ۹۹ بیش بر ۲۵ هزار تن کنسانتره دامی تولید شده بود که این رقم در سال ۱۴۰۰ با رشدی معادل ۲۴۲ درصد به ۶۲ هزار تن رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، معاونی روز چهارشنبه در شصت و یکمین جلسه ستاد امنیت غذایی استان کردستان در سنندج اظهار کرد: جوجه ریزی واحدهای مرغداری در فروردین ماه امسال بالغ بر ۴ میلیون و هفتاد هزار قطعه بوده که می‌توان گفت این آمار نسبت به سال گذشته در یک سطح قرار دارد.

وی افزود: با وجود اینکه در خصوص بارگذاری نهاده‌های دامی در سامانه بازارگاه مشکلاتی وجود داشته است اما این امر بر کاهش تولید تأثیری نداشته و همچنان روند رو به رشد تولید در دستور کار مرغداران کردستانی قرار دارد.

معاونی خاطرنشان کرد: ذرت مورد نیاز تولید کنندگان به صورت مداوم با همکاری و پشتیبانی امور دام کشور در اختیار مولدین قرار گرفته است.

معاونی اعلام کرد: از مجموعه اقدامات مؤثر جهاد کشاورزی در خصوص دامداری‌ها می‌توان به حذف سبوس از سال ۹۹ و جایگزینی کنسانتره دامی برای مصرف دام‌های استان است اشاره کرد که کمک شایانی به افزایش بهره وری واحدها کرده است.

وی با اشاره به آمار تولید کنسانتره دامی توسط ۱۳ کارخانه خوراک دام موجود در استان اظهار داشت: در سال ۹۹ بالغ بر ۲۵ هزار تن کنسانتره دامی تولید شده بود که این رقم در سال ۱۴۰۰ با رشدی معادل ۲۴۲ درصد به ۶۲ هزار تن رسیده است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی کردستان اعلام کرد: هم اکنون بیش از ۶۱ هزار رأس دام سنگین و سبک در ۴۷۶ واحد گاوداری، پرواربندی بره و گوساله و گوسفند داشتی وجود دارد.

وی افزود: دو هزار و ۴۵۸ واحد نیمه صنعتی دارای پروانه دامداری کوچک نیز با ظرفیت ۷۲ هزار و ۵۳۷ رأس دام به تولید گوشت، شیر و فرآورده‌های دامی در استان می‌پردازند.

معاون بهبود تولیدات دامی با اشاره به نهاده‌های دامی مورد نیاز دامداران اظهار کرد: ۸۶ واحد صنعتی با ظرفیت ۱۱ هزار و ۲۰۰ رأس مشمول بارگذاری نهاده‌های خام دامی شامل ذرت، جو، کنجاله سویا و سبوس هستند که بر اساس فرمول‌های تعریف شده به ازای هر رأس ۴ کیلو و ۴۰۰ گرم در روز، نهاده مورد نیاز این واحدها تأمین شده است.