به گزارش خبرنگار مهر، روز جهانی قدس، توسط حضرت امام خمینی به عنوان یک روز رسمی برای حمایت از مردم فلسطین نامگذاری شد، امام خمینی، ۱۶ مرداد ۱۳۵۸ شمسی در پیامی خطاب به مسلمین ایران و جهان، آخرین جمعه ماه رمضان را روز قدس نامید و از مسلمانان جهان و دولتهای اسلامی خواست برای کوتاه کردن دست دولت اسرائیل و پشتیبانان آن به هم بپیوندند.
محمدامین غروی در یادداشتی اختصاصی که در اختیار مهر قرار داده است به بیان بنیانهای اسلامی فرهنگ مقاومت در حمایت از مردم فلسطین پرداخته است که در ادامه با هم میخوانیم:
اصلیترین شعار در حرکت الهی پیامبران، دعوت به حق و مبارزه با باطل است. در واقع، با ظهور نگاه دینی در میان مردم، یک صفآرایی دائمی میان حق و باطل ایجاد شده و همواره در این جهان، جبههای میان حق و باطل، وجود داشته است. از گذشتههای دور تا دوران معاصر در هر مقطع تاریخی، افراد و گروههایی تلاش کردند تا با جانب داری از جبهه حق، علمدار آن بوده و از آرمانهای الهی دفاع کنند.
تأسیس جمهوری اسلامی در ایران توسط امام خمینی (ره) نیز با الهام از تفکر حقمداری و مبارزه با باطل صورت پذیرفت و یکی از نخستین شعارهای این نهضت، حمایت از مظلومان به ویژه مسلمانان سرتاسر جهان اعلام شد. با تعیین آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس، حمایت از مردم فلسطین در صدر این حمایتها قرار گرفت؛ اما بیشک مؤلفههای این پشتیبانی، ریشههایی عمیق در تعالیم اسلامی دارد.
حمایت همهجانبه از محرومان
آیات قرآن کریم، مهربانی و محبت با همکیشان مسلمان از یک سو و دشمنی و ایستادگی در برابر کافران از سوی دیگر را، مهمترین شاخص پیامبر معظم اسلام (ص) و پیروان ایشان عنوان کردهاند: «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَی الْکُفَّارِ رُحَماءُ بَیْنَهُم ْ؛[۱] محمد فرستاده خدا است، و کسانی که با اویند، بر کافران سختگیرند و میان خود مهربان.»
یاری رساندن به مسلمانان، یکی از مهمترین نمونههای محبت و دوستی به شمار آمده و خداوند مسلمانان را به آن فرمان داده است؛ «وَ إِنِ اسْتَنْصَرُوکُمْ فِی الدِّینِ فَعَلَیْکُمُ النَّصْرُ ؛[۲] اگر در حفظ دین خود از شما یاری طلبند، بر شماست که آنها را یاری کنید.» آنچه که از این آیه شریفه برداشت میشود، تکلیف جامعه اسلامی در کمک رساندن نسبت به مؤمنانی است که درخواست یاری دارند.
تاکید بر فرهنگ ایستادگی و مقاومت
راهبرد منطقی دین مبین اسلام در برابر هجمههای گسترده دشمن نسبت به مسلمانان، گسترش فرهنگ مقاومت و ایستادگی میباشد. آیات قرآن کریم گویای این نکته مهم هستند که برای یاری رساندن مسلمانان مظلوم، نیازی نیست که جامعه اسلامی منتظر فریاد مظلومیت و یاریجویی ستمدیدگان باشند، بلکه بدون توجه به مرزبندیهای جغرافیایی، با آغاز ظلم، تکلیف به جهاد و یاری رساندن به مظلومان نیز شروع خواهد شد ؛[۳]«و َ ما لَکُمْ لا تُقاتِلُونَ فی سَبیلِ اللَّهِ وَ الْمُسْتَضْعَفینَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ الَّذینَ یَقُولُونَ رَبَّنا أَخْرِجْنا مِنْ هذِهِ الْقَرْیَةِ الظَّالِمِ أَهْلُها وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْکَ وَلِیًّا وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْکَ نَصیرا ؛[۴] چرا در راه خدا و در راه مردان و زنان و کودکانی که به دست ستمگران تضعیف شدهاند پیکار نمیکنید؟! همان افراد ستمدیدهای که میگویند: «پروردگارا! ما را از این شهر مکه که اهلش ستمگرند، بیرون ببر! و از طرف خود، برای ما سرپرستی قرار ده! و از جانب خود، یار و یاوری برای ما تعیین فرما!»
لزوم یکپارچگی و وحدت در مقاومت
وحدت، طرحی استراتژیک در اندیشه اسلامی است و در راستای این طرح استراتژیک، مقاومت در برابر زیادهخواهیهای دشمن در دستور کار قرار داده شده است. مسلمانان نه تنها برای همافزایی میان یکدیگر باید یکپارچگی بر مدار تعالیم اسلامی را حفظ کنند بلکه تلاش برای ایجاد این وحدت و پاسداشت از آن، روند مبارزه با دشمن و دور ساختن سایه شوم آن از سر مسلمانان را نیز شتاب میدهد. بنابراین لزوم تشکیل یک جبهه مقاومت در جامعه اسلامی در راستای مبارزه با دشمن در حوزههای دفاعی، امنیتی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی کاملاً منطقی و عاقلانه است.
حمایت از فلسطین در سایه فرهنگ مقاومت
یکی از مصادیق و محورهای بسیار مهم و استراتژیک در جهان اسلام، قضیه فلسطین و مقاومت گروههای مبارز آن است. اهمیت بالای مسأله فلسطین آن را به صورت اولویت نخست جهان اسلام در آورده که البته امروز این اولویت ویژه از جانب محافل و ائتلاف بیگانگان و دشمنان مورد تهاجمهای گوناگون قرار گرفته است؛ از جمله به وجود آوردن تنشهای منطقهای برای فراموشی یا حداقل تبدیل این اولویت ویژه، به مسألهای دسته چندمی و در حاشیه و یا ایجاد شبهات پیرامون موفقیت یا عدم موفقیت مقاومت .[۵]
مقام معظم رهبریدر کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه فلسطین به این نکته مهم چنین اشاره فرمودند: «مهمترین دستاورد مقاومت، ایجاد مانع اساسی در برابر پروژههای صهیونیستی است؛ در تحمیل یک جنگ فرسایشی به دشمن است؛ یعنی توانسته برنامه اصلی رژیم صهیونیستی را که سیطره بر کل منطقه بوده به شکست بکشاند .»[۶]
رهیافت
به هر روی، آنچه که به نظر میرسد جامعه اسلامی را در رساندن به تحقق کامل مفهوم مقاومت در تمام عرصههای مفروضش عموماً، و در تحقق آرمان فلسطین خصوصاً یاری میکند، تشکیل یک جبهه واحد مقاومت است.
پی نوشت
[۱]. فتح/۲۹.
[۲]. انفال/۷۲.
[۳]. قرائتی، تفسیر سوره نساء، ص: ۱۰۸.
[۴]. نساء/۷۵.
[۵]. تقابل گفتمان مقاومت و گفتمان سلطه، ج ۱، ص: ۱۸۲.
[۶]. بیانات معظم له، ۳/۱۲/۹۵.