رئیس جمهور ترکیه از آماده سازی طرحی خبر داد که زمینه را برای بازگشت یک میلیون آواره سوری به مناطق تحت کنترل ترکیه در شمال سوریه فراهم می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از النشره، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد: در حال آماده‌سازی طرح جدیدی هستیم که امکان بازگشت داوطلبانه یک میلیون آواره سوری ساکن ترکیه را به مناطق اعزاز، جرابلس و تل ابیض در کشورشان فراهم می‌کند.

اردوغان تأکید کرد: حدود ۵۰۰ هزار سوری به مناطق امنی که ترکیه از زمان آغاز عملیات نظامی خود در شمال سوریه از سال ۲۰۱۶ فراهم کرده است، بازگشته‌اند.

اظهارات اردوغان در حالی است که وزارت کشور ترکیه ماه فوریه از طرحی موسوم به «طرح کاهش» با هدف بازآرایی پناهندگان سوری در چندین استان ترکیه رونمایی کرد. این طرح نگرانی فعالان حقوق بشر را برانگیخت، زیرا آنها معتقدند طرح مذکور از یک سو باعث اعمال محدودیت‌های بیشتر می‌شود و از سوی دیگر بر کار و زندگی بخش بزرگی از پناهندگان تأثیر می‌گذارد.

با این حال مقامات ترکیه و در رأس آنها «سلیمان سویلو» وزیر کشور، اعلام کردند که هدف تصمیمات جدیدی که در حال حاضر روی آن کار می‌شود، بازآرایی بهتر پناهجویان به ویژه در محله‌هایی است که شاهد ازدحام بیش از حد جمعیت است.