به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی جشنواره، دامون شش بلوکی دبیر علمی دومین جشنواره ملی موسیقی و آیین های موسیقایی نواحی ایران درباره چگونگی برگزاری این دوره از جشنواره گفت: اولین دوره این جشنواره قبل از شیوع کرونا با ورود موسسه فرهنگی هنری آوای هنر اتفاق خوشایندی بود که در شهر شیراز برگزار شد که در آن دوره عمدتاً تمرکز بر جنبههای اجراها در قالبهای مختلف صحنهای گروههای حاضر بود که به همراه اساتیدی چون محمدرضا درویشی در بخشهایی از آن حضور یافتیم و شاهد اجرای موسیقی بومی مناطق و اقوام مختلف بودیم.
وی ادامه داد: در اولین دوره بخشهای پژوهشی گستردهتر و با بررسیهایی که در این دوره پیش بینی کردهایم، نبود. در مرحله نخست این موضوع که یک بخش خصوصی در قالب یک موسسه فرهنگی هنری اقدام به برگزاری چنین برنامهای و اجرای طرح آن در سطح وسیع ملی کرده، بسیار ارزشمند است چرا که عموماً موسسات خصوصی در موضوعی وارد میشوند که حداقل بتواند برایش بازخورد سرمایه داشته باشد که در بخش موسیقی تنها نوعی که میتواند این مسئله را تامین کند، موسیقی پاپ است وگرنه تمرکز بر سایر بخشها ریسک بالایی دارد اما موسسه آوای هنر با پذیرش این مسئله دومین جشنواره ملی موسیقی و آیین های موسیقیایی نواحی ایران را برگزار میکند.
وی ادامه داد: زمانی که پیشنهاد دبیری را به من دادند با در نظر گرفتن شرایط موجود احساس کردم این اتفاق میتواند، سرآغازی شود که استانها و مراکز دیگر در طول سال بیایند و با توجه به ظرفیت و پتانسیل بالایی که موسیقی نواحی ایران دارد دهها و صدها فسیتوال در طول سال برگزار کنند. از طرفی برای این دوره پیشنهاد دادم که جنبههای پژوهشی را نیز در نظر بگیریم و حتی الامکان از تکرار موضوعات که احیاناً همزمان در دیگر جشنوارهها با همان سیاق چه از لحاظ رپرتوارها و چه راویان دوری کنیم و بتوانیم با تفاوت قائل شدن در انتخاب راویان و اساتید موسیقی مناطق هم برای اجرا و هم نوع رپرتوار و شیوه اجراها بتوانیم خروجی مثبت وسیعی از این جشنواره داشته باشیم.
این پژوهشگر موسیقی درباره موضوعیت اجرایی در دومین جشنواره موسیقی نواحی شیراز بیان کرد: در این دوره هر منطقه رپرتوار خودش را که در آن تواناتر و غنیتر است چه به لحاظ مقامهای خاص و چه به لحاظ ملودی سازی و چه آوازی ارائه میدهد به عنوان مثال در حوزه اقوام ترک ایران که بدنه اصلی موسیقی آنها عاشیقی است و آن بخشها در آن مناطق قویتر است و یا در منطقه بلوچستان موسیقی زار و گواتی و یا موسیقی شاعری یا قلندریشان که غنی است و در بخش سازی آوازی آنها در منطقه شان دارای اصالت بیشتری است، مورد استفاده قرار میگیرد. به طور کلی اقوامی که در این دوره حضور دارند گل سرسبد فرهنگ موسیقایی شان را در این جشنواره اجرا میکنند.
شش بلوکی افزود: نکته دیگر این دوره، تفاوت زمان اجراها در این جشنواره با سایر فستیوالهای موسیقی نواحی است چرا که در بسیاری از جشنوارهها وقت محدودی برای هر اجرا و منطقه در نظر گرفته میشود اما ما در جشنواره نواحی شیراز یک سانس کامل را برای موسیقی هر قوم اختصاص دادهایم.
دبیر علمی دومین جشنواره موسیقی نواحی شیراز درباره انتخاب گروههای حاضر در جشنواره نیز گفت: از آنجایی که برای این جشنواره زمان مان محدود بود و فرصت فراخوان نداشتیم بر اساس مطالعات و تجربیات طی سالیان گذشته و مشورت با پژوهشگران یکی از شاخصه هایمان را در این جشنواره حضور افرادی در نظر گرفتیم که کمتر یا اصلاً در جشنوارهها نبودهاند البته با در نظر گرفتن استاندارها و توانایی اجرای شان و از طرفی دیگر اساتیدی که چندین سال از جشنوارههای نواحی دور بودند مثل عاشیق حسن اسکندری که شناسنامه موسیقی آذربایجان است و سالها به دلایل مختلف در کمتر جشنواره موسیقی نواحی روی صحنه رفته است.
وی تصریح کرد: با توجه به در نظر گرفتن مهمترین و غنیترین رپرتوار موسیقی هر منطقه گروههایی از آن منطقه که توانمندتر باشند و اعضایش مسلط و دارای درجه کیفی خوب اجرایی باشند برگزیدیم. در واقع انتخابهایمان را بر این اساس صورت دادیم که هم به نوعی تکرار افراد نباشد و هم با توجه به مرتبه استادی و چهره بودن، افرادی باشند که در کنار متخصص بودن تسط کافی بر رپرتوار اصلی منطقه خود داشته باشند و در کنار آن در بخش صحنهای برای مخاطب غیرتخصصی نیز جذابیتهایی ایجاد شده تا بتوانیم گامی در ایجاد مخاطب با جامعه هدف گستردهتر برای این بخش مهم از موسیقی کهن ایران زمین برداریم.
شش بلوکی در پایان عنوان کرد: در کنار اجرای گروههای حاضر در جشنواره، بخشهای پژوهشی را نیز در نظر گرفتیم و قرار است طی روزهای برگزاری جشنواره این نشستها برگزار شوند.
دومین جشنواره ملی موسیقی و آیین های موسیقیایی نواحی ایران به دبیری علمی دامون شش بلوکی و دبیری اجرایی آرش صفری، ۲۵ تا ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در شیراز برگزار میشود.