به گزارش خبرنگار مهر، جمعی از اساتید دانشگاهی و دینی از کشورهای آمریکا، کانادا و اتریش با حجت الاسلام و المسلمین رضا رمضانی دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) دیدار و گفتگو کردند.
حجت الاسلام و المسلمین رمضانی در ابتدای این دیدار با ابراز خرسندی از دیدار با این هیئت با اشاره به لزوم انعکاس واقعیتهای ایران اظهار کرد: شما واقعیتها را با چشم خود میبینید و باید سفیرانی برای بیان این واقعیتها به ملتهای خود باشید.
وی در ادامه گفت: یکی از بحثهای مطرح شده در فلسفه تاریخ این است که اصل اولی جنگ است یا صلح؟، شاهد هستیم که برخی فلسفه خشونت را مطرح میکنند و میگویند که انسان برای قدرت داشتن باید بر دیگران چیره شود. کسانی که با دین آشنا باشند، نمیتوانند جنگ و خشونت را به دین نسبت بدهند، این ادعا را در مورد همه گونه ادیان داریم.
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) افزود: همه پیامبران از طرف خداوندی آمدند که دارای صفت رحمت است، واژه رحیم در قرآن ۲۲۸ بار آمده است و قطعاً بسامد این واژه با خشونت، همسانی ندارد. پیامبر اکرم (ص) برای این مبعوث شدند که رحمتی برای همه باشند و در قرآن کریم نیز به این مساله اشاره شده است. پیامبر اکرم (ص) فرمودند من برای این مبعوث شدم که رحمت منتشر شود و شیوه مدیریت ایشان براساس رحمت بود.
حجت الاسلام و المسلمین رمضانی با اشاره به تحریفهای مستشرقان اظهار کرد: برخی از مستشرقان به این دلیل که نتوانستند تحلیل درستی از زندگی پیامبر (ص) و جنگهایشان داشته باشند، خشونت طلبی را به پیامبر (ص) نسبت دادند و گفتند چیزی که باعث گسترش اسلام شد، شمشیر بود که این تحریف واقعیت است. در حقیقت عاملی که باعث رشد اسلام در جوامع بشری شد، اخلاق پیامبر (ص) و تعالیم اسلام بود اخلاقی که در قرآن مورد ستایش خداوند قرار گرفته است.
همه جنگهای پیامبر (ص)، دفاعی است
وی ادامه داد: یک زمانی در آلمان، مستندی از فیلسوفی پخش شد و در آن گفته شد پیامبر (ص) حکم به قتل عام یهودیان را داد، مسألهای که موجب شد دوباره جنگهای پیامبر (ص) به خصوص با یهودیان را مطالعه کردم و متوجه شدم که این سخن ناشی از عدم تعمق در تاریخ اسلام بوده است. همه جنگهای پیامبر (ص)، جنگهای دفاعی در برابر خودکامگی بوده است.
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) افزود: یک نکته مهم که باید اشاره کنم این است که اسلام مدافع صلحی براساس عدالت است که کرامت را در جامعه بشری، ترویج دهد. باید بگویم که یک صلح مثبت و یک صلح منفی داریم. یک عده میگویند که باید در برابر خودکامه ها، صلح کرد و نسبت به ظلم هیچ واکنشی، نشان نداد ما این صلح را صلح منفی و منفعل میدانیم.
حجت الاسلام و المسلمین رمضانی با اشاره به صلح در مکتب اهل بیت (ع) اظهار کرد: در مکتب اهل بیت (ع)، صلح باید زمینه ساز تحقق کرامت واقعی انسان باشد، صلحی که براساس کرامت است، قرآن کریم وقتی که به بحث کرامت میرسد، خداوند را به عنوان اکرم و پیامبر اکرم (ص) و قرآن مجید را به عنوان کریم، مطرح میکند، اسلام با صلحی که کرامت انسانی را حفظ کند، موافق است، اسلام و مکتب اهل بیت (ع)، صلح را عادلانه یا کرامت محور، مطرح میکند و این همان صلح مثبت یا صلح فعال است.
وی ادامه داد: امام علی (ع) که نزد مسلمانان، محترم است و به خاطر عدالت، شهید شد، در وصیت نامه خود خطاب به امام حسن (ع) گفت که در کنار مظلومان باش و در برابر مظلومان قرار بگیر.
زبان عقل و فطرت، مهمترین راه برای فهم قرآن است
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) افزود: در مورد واژههای صلح و عدالت و معنویت، باید یک نوع بازنگری و تعریف دوباره براساس دیدگاه عقلی و شهودی صورت بگیرد، مکتب اهل بیت (ع) با زبان عقل و فطرت، صلح و برخورد عادلانه در برابر خودکامگان را ترویج میکند. زبان عقل و فطرت، مهمترین راه برای فهم قرآن است، زبان محاوره قرآن، زبان عربی است که یک زبان جهانی نیست، آنچه انسان را متوجه میسازد، زبان عقل و فطرت است.
حجت الاسلام و المسلمین رمضانی با اشاره به جامعیت قرآن اظهار کرد: سالها پیش پروژهای پژوهشی در نزدیکی شهر برلین، توسط مرکزی پژوهشی مطرح شده بود تا توجه دهد که زبان قرآن، زبان جهانی نیست و قرآن نمیتواند کتابی برای انسانهای انگلیسی زبان باشد، دست اندرکاران این پروژه توجیه نبودند که زبان قرآن، یک زبان فطری و این کتاب، فراعصری میباشد. قرآن برای همه انسانها در همه اعصار و امصار میتواند قابل استفاده باشد، در همایش سه روزهای در برلین به این مساله پاسخ دادم، آنها میخواستند بگویند که تنها موعظههای قرآن، قابل استفاده است، من گفتم که همه آیات قرآن برای همگان در همه عصرها، قابل استفاده میباشد.
امام علی (ع)، ذرهای از موضع عدالت کوتاه نیامد
وی ادامه داد: آن قدر موضع عدالت در برابر صلح، مهم است که امام علی (ع)، ذرهای از موضع عدالت کوتاه نیامد و در نهایت به شهادت رسید، ما معتقد هستیم که صلح هیچ گاه نباید به تضییع حقوق بشر در جامعه بشری، منجر شود، حقوق بشر در چهارده قرن پیش توسط پیامبر اکرم (ص)، مطرح شد.
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) افزود: ما براساس مفاهیم هستی شناسی حیات و وجود انسان را محترم میدانیم در اندیشه حکمی ما انسان واسطه اتصال عالم ماده و عالم معناست لذا ملاصدرا در شواهدالربوبیه قتل نفس را پس از سد باب معرفت الهی بالاترین گناه میداند. بر اساس صلح عادلانه از منظر دینی، مخالف این هستیم که عدهای از سلاحهای کشتار جمعی، برخوردار شوند و بشریت را تهدید کنند، ما معتقدیم که سازمان ملل که مدافع حقوق انسان است، نباید تنها به ابراز نگرانی بسنده کند و باید در برابر ظالمان بایستد.