مشهد ـ مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: روحیه و حماسه‌سرایی فردوسی را در بین ایرانیان باید ترویج و تقویت کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد حسین زاده ظهر چهارشنبه در نشست خبری بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی که در سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: آثار فردوسی حرف‌های زیادی برای نسل ما و حتی آیندگانمان دارد و در خصوص حماسه‌سازی و قهرمان پروری که شاهنامه فردوسی رقم زده الگو سازی باید صورت گیرد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: این الگوسازی در قهرمان پروری نقش مهمی دارد چرا که نقش رستم در شاهنامه قرار است برای نوجوانان و جوانان ما ایستادگی در برابر ظلم را ایفا کند، بنابراین باید در رویکردهای جدید کشور به این امر مهم توجه و قهرمانان شاهنامه را با ادبیات جوانان به آن‌ها معرفی کنیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه نوجوان امروز ما به واسطه رسانه‌های پررنگی که وجود دارد قهرمانان فانتزی و عاری از ارتباط معنوی با خالق را بیشتر می‌شناسند، بیان کرد: باید تلاش کنیم در این حوزه کار بسیار شود و در همین راستا سرمایه‌گذاری لازم را انجام دهیم.

حسین زاده افزود: در تمام این سال‌ها متاسفانه آن‌طور که باید نتوانسته‌ایم مقام شاعر پرآوازه و بزرگ حماسه سرای کشور ابوالقاسم فردوسی را پاس بداریم و درشان آن برنامه ریزی کنیم به همین جهت خوشبختانه امسال سعی کردیم برنامه‌های عمیقی را تدارک ببینیم.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: شعرهای فردوسی به شکل‌های مختلف در زندگی روزمره مردم ورود پیدا کرده است و باید ادعا کرد که این شاعر بر زندگی ایرانیان اثرگذار است.

وی اظهار کرد: فردوسی شاعر ملی کشورمان است و اثر او نقش بین‌المللی داشته است، اما هنوز حوزه‌های مغفولی وجود دارد و باید بر روی آن کارشود.

حسین زاده با بیان اینکه قهرمان‌هایی که فردوسی در شاهنامه رقم زده در طول سالیان سال نقش و اثری در دل و جان مردم ایجاد کرده است، افزود: هنری به نام نقالی خوانی در چایخانه‌ها و قهوه‌خانه‌ها اجرا می‌شود و جمعیتی در این مکان‌ها جمع می‌شوند و به داستان‌های آن‌ها گوش می‌کنند و بسیاری از اشعار در شاهنامه به عنوان ضرب‌المثل در زندگی مردم گفته می‌شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان مطلب فوق اظهار کرد: باید در همین راستا روحیه و حماسه‌سرایی فردوسی را در بین ایرانیان ترویج و تقویت کنیم.

وی ویژه برنامه‌های بزرگداشت فردوسی را همایش علمی، پژوهشی پیام شاهنامه پایندگی زبان فارسی، ویژه برنامه‌های نقالی و مرشدخوانی در آرامگاه حکیم توس، جشنواره شعر از توس تا نیشابور، اختتامیه فراخوان داستان حماسی، رویداد کارگاهی و آموزشی سینما حماسه، نشست هم‌اندیشی هنر حماسی، مسابقه دانش‌آموزی عنوان کرد.

حسین زاده گفت: نمایشگاه تخصصی از نفایس خطی و سنگی، نمایشگاه کتاب، رونمایی از شاهنامه‌های موجود در گنجینه رضوی، ویژه برنامه دیار حماسی در مساجد و مدارس به همت پایگاه‌های بسیج تئاتر افسانه ماردوش، ویژه برنامه ورزش‌های زورخانه‌ای و آیین‌نامه‌های پهلوانی، مراسم شاهنامه‌خوانی در مشهد و سیستان‌ و بلوچستان و اعطای نشان فرهنگی و هنری فردوسی که قرار است از ۲۴ اردیبهشت تا سوم خرداد برگزار شود از جمله برنامه‌های بزرگداشت شاعر پرآوازه حماسه سرای کشور است.