اردبیل- استاندار اردبیل گفت: واحدهای تولیدی و صنعتی در استان اردبیل برای تأمین مواد اولیه تسهیلات سرمایه در گردش راحت و بدون بروکراسی اداری را دریافت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، سید حامد عاملی ظهر پنجشنبه در دیدار فعالان بخش خصوصی در اردبیل اظهار کرد: طرح مردمی‌سازی توزیع عادلانه یارانه‌ها با تلاش دولت در حال اجراست که این اقدام گام جدی در اصلاح اقتصاد مریض و بی‌حساب و کتاب کشور است.

وی تصریح کرد: در سال‌های گذشته برای مداوای این اقتصاد مریض مسکن‌های مختلفی تزریق شده اما دیگر امکان بقا و تداوم شرایط موجود وجود نداشته و بعد از ۴۰ سال اقتصاد کشور نیاز به جراحی داشته تا عفونت فراگیر آن التیام یابد.

استاندار اردبیل ضرورت شفاف‌سازی در عرصه تولید و توزیع کالاها و خدمات را یادآور شد و گفت: ما با اقتصاد بی‌حساب و کتابی روبه‌رو بودیم که نه تنها شفافیتی نداشت بلکه به جای پرداخت یارانه به تولید و یا مصرف‌کننده، این یارانه به واردکننده تزریق می‌شد.

عاملی نتیجه و خروجی ارز ترجیحی اختصاص یافته به کالاهای اساسی را رانت و فساد در کشور توصیف کرد و افزود: ۱۵ میلیارد دلار سال گذشته ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی در کشور اختصاص یافت در حالی که مردم در زندگی روزانه خود آثار این ارز ترجیحی را در کاهش قیمت‌ها مشاهده نکردند.

وی تأمین ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی را با نرخ ۲۴ هزار تومان ارز آزاد یادآور شد و خاطرنشان کرد: مابه‌التفاوت این ارز که ۲۰ هزار تومان است در کشور مبلغ سرسام‌آور ۳۰۰ هزار میلیارد تومان را نشان می‌دهد که عمده این مبلغ به جیب دلالان و واسطه‌گران رفته است.

عاملی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: دولت تصمیم گرفته تا این مبلغ را به صورت مستقیم به مصرف‌کننده واقعی تزریق کند تا جلوی رانت و فساد بزرگ در کشور گرفته شود.

وی بیان کرد: با پرداخت یارانه ۲ ماه از سوی دولت در روزهای اخیر و امکان برداشت مبلغ یارانه ماه اول اصلاح قیمت‌ها نیز از امروز رقم خورده و با نرخ مصوب مردم کالاهای اساسی خود به ویژه روغن، مرغ، تخم مرغ و لبنیات را می‌توانند خرید کنند.

عاملی پرداخت یارانه به ۷۰ میلیون ایرانی را در قالب ۹ دهک جامعه یادآور شد و اظهار کرد: غیر از دهک دهم پرداخت یارانه برای گروه‌های مختلف انجام شده و اگر اعتراضی نیز وجود دارد از طریق سامانه اعلام شده به اعتراض‌ها رسیدگی خواهد شد.

وی مردمی‌سازی توزیع عادلانه یارانه‌ها را به نفع مردم و دهک‌های پایین جامعه توصیف کرد و گفت: در بخش تولید نیز ما حمایت همه‌جانبه را از تولیدکنندگان انجام می‌دهیم و بانک کشاورزی موظف شده بدون معوقه و وثیقه به واحدهای تولیدی در استان تسهیلات سرمایه در گردش پرداخت کند.

عاملی به آزادسازی قیمت نهاده‌های دامی اشاره کرد و افزود: صندوق حمایت از دام و طیور نیز برای دامداری‌های کوچک، متوسط و بزرگ تأمین سرمایه در گردش را انجام داده و هیچ مشکلی در تأمین این نهاده‌ها و واردات آن به وجود نمی‌آید.

استاندار اردبیل در مورد قیمت نان و آرد نیز تصریح کرد: دولت در یک اقدام اساسی در جلوگیری از قاچاق آرد تصمیم گرفته تا به جای پرداخت یارانه به زنجیره گندم و آرد آن را مستقیم به حساب نانوایی‌ها پرداخت کند و مردم بدون محدودیت و یا اعمال افزایش قیمت می‌توانند نان را به قیمت قبلی خریداری کنند که این امر رضایت عموم هموطنان را زمینه‌ساز خواهد شد.