سنندج- همزمان با هفته سلامت از فعالان این عرصه در سطح مدارس تجلیل به عمل آمد.

به گزارش خبرنگار مهر، پنج شنبه شب مراسم بزرگداشت یاد شهید رامیار نجفی از شهدای عرصه سلامت استان کردستان در اردوگاه شهید سلیمان خاطر سنندج برگزار شد.

افشین خوشگوار معاونت تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش کردستان در این مراسم اظهار کرد: هر مراسم و برنامه‌ای که برگزار می‌شود، هدف و غرض این است که مورد توجه عموم و رسانه‌ها قرار گیرد.

وی افزود: هفته سلامت یکی از برنامه‌های مهم و تأثیر گذار در شکل گیری هر اجتماع است.

خوشگوار اظهار داشت: هر سال این هفته را با یک شعار یا کلید واژه نمادین نام گذاری می‌کنند که بسته به ویژگی و شرایط جامعه است و شعار امسال نیز «سلامت ما، سلامت سیاره ما» بوده که جمله‌ای پر معنا و هدف دار است.

وی افزود: به عنوان یک شهروند برداشتی که از این شعار دارم، منظور این است که سلامتی ما با سلامت سیاره ما که منظور محیط اطراف ما و محیط زندگی ماست ارتباط تنگاتنگی دارد و همچنین رفتار و عملکرد خود ما صرفاً مربوط به خودمان نیست و بدون شک بر پیرامون ما تأثیر می‌گذارد.

معاونت تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش کردستان گفت: زمانی می‌توانیم مدعی باشیم که در بخش سلامت و بهداشت جامعه موفق بودیم که همه بخش‌ها و همه حوزه‌ها با هم باشند.

خوشگوار افزود: سلامت یک مفهوم همگانی و عمومی است و اگر تأمین سلامت را فقط وظیفه حاکمیت و دولت بدانیم این امر انجام نخواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: طبق گفته کارشناسان این حوزه تمام کادر درمان کشور و فعالین این عرصه فقط ۲۵ درصد سلامت را می‌توانند تأمین کنند لذا ۷۵ درصد تأمین سلامت توسط خود مردم باید انجام شود.

خوشگوار اظهار کرد: وقتی حرف از ورود مردم و همکاری مردم می‌شود انتظار پرشکی و پرستاری و کمک در این حوزه‌های تخصصی نیست بلکه در بخش فرهنگ سازی و تعلیم نگرش و تعلیم رفتار در خودمان و اطرافیانمان است.

وی افزود: در ایام کرونا چون مردم پروتکل‌ها را رعایت نموده و همکاری کردند، زنجیره انتقال قطع شد و سیستم بهداشتی و درمانی ما بهتر و راحت تر توانست کرونا را کنترل کند.

خوشگوار تصریح کرد: در امر فرهنگ سازی اولین و تأثیر گذار ترین سازمان و نهاد دولتی آموزش و پرورش است که ورود می‌کند.

وی افزود: در حقیقت آموزش و پرورش ماهیت فرهنگ سازی، تربیت و آماده کردن دانش آموزان و نسل آینده جامعه را دارد.

بیدار پور معاون بهداشت و سلامت دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز در این مراسم اظهار کرد: قبل از هرچیزی وظیفه خود می‌دانیم که با خانواده شهید نجفی از شهدای حوزه سلامت همدردی داشته باشیم.

وی افزود: همه ما اگر چیزی می‌دانیم از آموزش و پرورش و زحمات معلمانی است که راه تعالی را برای ما ترسیم کرده اند.

بیدار پور با اشاره به شعار هفته سلامت در سال جاری اظهار کرد: خط‌ها و مرزهایی که بین ادارات هست باید کنار بگذاریم چون خطر بزرگی همه ما را تهدید می‌کند و مثل گذشته نیست که به کجا مرتبط است چون بر هم تأثیر می‌گذاریم.

وی افزود: انتظار می‌رود دانش آموزان به عنوان سفیران سلامت فرهنگ سازی کنند و بر اطرافیان تأثیر گذار باشند.

بیدار پور خاطرنشان کرد: همه ما انسان‌ها هیچ راهی جز در کنار هم بودن و با این دیدگاه جلو رفتن برای نجات سیاره مان نداریم.

در پایان این مراسم از خانواده شهید رامیار نجفی، دانش آموزان، چهره‌های شاخص و اعضای اداره سلامت و بهداشت استان کردستان تجلیل به عمل آمد.