رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت کار فرهنگی برای خانواده‌های شهدا، ایثارگران و جانبازان گفت: منظور از کار فرهنگی برگزاری مراسم نیست بلکه صیانت از فرهنگ ایثارگری است که نیازمند طراحی و برنامه ریزی عمیق و همه جانبه است و از صاحبنظران، اهل فن و خود ایثارگران برای این کار عظیم فرهنگی یاید استفاده شود.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر محمود احمدی نژاد شب گذشته در جمع مدیران و مسئولان بنیاد شهید و امور ایثارگران سراسر کشور و معاونین و مدیران ستادی این بنیاد، آنان را مجاهدان در خط مقدم صیانت از ایثارگری توصیف کرد.

وی در آغاز سخنان خود با یادآوری رشادت، شجاعت و فداکاری ملت ایران در هفدهم شهریور1357  اظهار داشت: این روز  در تاریخ ایران برگ زرینی از رشادتها و مجاهدتهای ملت ایران است. در این روز همبستگی، شجاعت و آمادگی برای فداکاری در راه آرمانهای بلند امام به اوج رسید و روز برداشتن پرده از چهره دروغین مدعیان دموکراسی و حقوق بشر و آزادی بود .

احمدی نژاد ادامه داد: 17 شهریور نشان داد نظام وابسته هیچ ارتباط عاطفی با بدنه ملت ندارد، هر چند مسلسل های انسانهای بد خواه بریده از ملت، سرهای بلند را درو کرد اما در حقیقت ریشه خویش را از خاک این سرزمین درآورد و عمر خود را کوتاه کرد.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با گرامیداشت 19 شهریور سالروز رحلت آیت الله طالقانی، وی را از ایثارگران بزرگ انقلاب اسلامی توصیف کرد و گفت: او جزء افراد منحصر به فردی است که نیمی از عمرش را در زندان برای دفاع از آرمانهای ملت ایران و دفاع از اسلام ناب محمدی (ص) در اسلام به سر برد.

احمدی نژاد افزود: طالقانی زبان گویا و برنده علیه بدی ها بود و دلی مومن، آسمانی، خاضع در برابر ولایت و دارای شجاعتی کم نظیر و اخلاصی بی نظیر و مردمی بودن مثال زدنی بود.

وی ادامه داد: من یادم هسن که در خطبه های نماز جمعه آخر وی چگونه چهره های منافقین را افشا کرد و با تهدید گفت: این جوجه کمونیست ها بدانند اگر بخواهند خودسری کنند پشت پرده آنها را برای ملت ایران بیرون می ریزم.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش خطاب به مسئولان و مدیران بنیاد شهید گفت: کار برای ایثارگران هم به لحاظ مفهومی و هم به لحاظ اجتماعی و فرهنگی، به تعبیر امام (ره) بهترین کارهاست و چه کاری بالاتر از صیانت حریم ایثارگری.

وی گفت: ایثارگری رمز ماندگاری است و این سنتی است که خداوند در ایثارگری قرار داده که در دیگر کارها نیست.

رئیس جمهوری همچنین با بیان این که امروز باید فرهنگ ایثارگری باشد تا ایثارگری اتفاق بیفتد، گفت : اگر ایثارگری نبود از جوانمردی نیز خبری نبود و کار برای ایثارگران با کار در جای دیگر از نظر ماهوی متفاوت است.

احمدی نژاد، پشتوانه اصلی فرهنگ انبیا را ایثارگری دانست و گفت: اگر ایثارگری نبود چیزی از جوانمردی و خوبی باقی نمی ماند در زمین و این یک حرکت جاری و سنت الهی جاری است.

رئیس جمهور تصریح کرد: اگر عزت و استقلال و ماندگاری می خواهیم باید فرهنگ ایثار و ایثارگری را حفظ و توسعه دهیم .

وی با تقدیر از عملکرد بنیاد شهید و امور ایثارگران در زمینه ارائه خدمات و تسهیلات به خانواده های معظم شهدا و جانبازان، فضای خدمت به ایثارگران را فضایی متفاوت از کار در بقیه سازمان ها دانست و گفت: اینکه انسان برای فردی کار می کند که متفاوت و ویژه از دیگران است ، خود حال و هوایی خاص دارد.

رئیس جمهور ادامه داد: در جلسه با ایثارگران اتصال به آسمان خیلی نزدیک و قوی است و ملائکه بر این جلسات نظارت می کنند.

احمدی نژاد بنیاد شهید را از افتخارات نظام و رهبری انقلاب را افتخار خانواده شهدا توصیف کرد و از مجموعه کسانی که در بنیاد شهید مشغول به خدمت هستند تشکر کرد و از آنان خواست با جدیت بیشتر کار خود را دنبال کنند.

وی، ماموریت بنیاد شهید را مجموعه متنوعی از مسئولیت ها دانست و گفت: علیرغم محدودیت هایی که در بودجه و امکانات داریم این کار شما کار سنگین و حساسی است و همراه با فشار روحی و عاطفی است.

احمدی نژاد ادامه داد: تنها نهادی که نباید اجازه دهیم عصبانیت، تندی، خودخواهی، کوتاهی، کار غیر خدایی و بدون ایمان و کار غیر مکتبی در آن راه یابد بنیاد شهید است. بنیاد شهید باید الگوی سایر ارگانها باشد.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش بر لزوم توجه و ارتقاء کار فرهنگی در بنیاد شهید تاکید کرد و گفت: صیانت از فرهنگ ایثارگری نیازمند برنامه ریزی عمیق و همه جانبه است و باید از صاحبنظران، اهل فن ، اهل دل و خود ایثارگران برای طراحی این کار عظیم فرهنگی استفاده شود.

رئیس جمهور گفت: منظور از کار فرهنگی برگزاری مراسم نیست بلکه باید برنامه‌های قوی و همه‌جانبه براساس نظر اهل دل و صاحب نظران در اختیار داشت که بخشی از آن به تعامل با خانواده‌های ایشان اختصاص داشته باشد.

احمدی نژاد همچنین از مسئولان بنیاد شهید خواست جلسات استانی و رودرو جدی دنبال کنند و از آنان مشورت بگیرند. ایثارگران بهترین های انقلاب و عزیزترین ملت هستند.

وی تاکید کرد: مسئولان باید نماد و تجسم ایثارگری باشند و رفتار و عملکرد خود را با مفهوم ایثارگری هماهنگ کنند.

رئیس جمهور، ارائه کمک مالی به دست اندرکاران ایثارگران و جانبازان را وظیفه دولت خواند و گفت : ما هر چقدر بتوانیم کمک می‌کنیم و این امر وظیفه ماست.

رئیس جمهور در پایان اطمینان داد دولت تمام تلاش و توان خود را برای خدمت به ایثارگران به کار گیرد.